گروه صنعت و معدن - در حالی‌که یک معاون ستادی وزیر صنایع و معادن گسترش واحدهای صنعتی کوچک را علاج توسعه صنعتی و اشتغال دانسته، معاون اجرایی این وزارتخانه، توسعه کارخانه‌های بزرگ را به‌عنوان راهبرد صنعت کشور توصیه می‌کند.

محمدجعفر دانش‌مارنانی روز گذشته تنها یک هفته پس از سخنان خود مبنی بر اینکه توسعه واحدهای صنعتی خطای راهبردی وزارت صنایع و معادن است، تاکید کرد: به جای آنکه بر روی کارخانه‌های بزرگ و کارآمد سرمایه‌گذاری کنیم در حال از بین بردن منابع هستیم. دانش‌مارنانی، نتیجه چنین عملکردی را سرمایه‌گذاری مجدد در بخش‌‌های فرسوده و ایجاد بحران اشتغال دانست.

وی تصریح کرد: دیگر نیازی به تاسیس کارخانه نداریم و باید از کارخانه‌های موجود که در‌حال‌حاضر تعطیل شده‌اند، استفاده کنیم.

معاون وزیر صنایع و معادن بهترین راه اشتغالزایی و آینده‌نگری را شناسایی سرمایه‌گذاری صحیح در محل دانست.

پنجم شهریورماه مارنانی نیز گفته بود، اکنون ۷۵هزارو۴۰۰کارخانه داریم در حالی‌که اگر هزار کارخانه با تولید انبوه داشتیم، صنعت وضعیت مناسب‌تری داشت. وی توسعه واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری بر روی صنایع تکراری را خطای استراتژیک دانست. این معاون وزیر صنایع و معادن، همچنین گفته است: پیش از انقلاب ۱۰هزار نوع صنعت در کشور فعال بودند که امروز به ۴۵هزار صنعت رسیده است.

دفاع از واحدهای کوچک صنعتی

در همین حال دیروز امیررضا واعظ‌‌آشتیانی دیگر معاون این وزارتخانه، توسعه واحدهای صنعتی را به نفع صنعت قلمداد می‌کند. آشتیانی از اقداماتی سخن گفته که طی سالیان اخیر سبب افزایش واحدهای کوچک و متوسط صنعتی شده است.

به اعتقاد وی، این واحدها در شرایط بروز بحران دچار از دست دادن نیروی اشتغال نمی‌شوند در حالی‌که کارخانه‌‌های بزرگ در مواجهه با بحران‌های اقتصادی، قابلیت انعطاف ندارند و به سرعت اقتصاد را با بحران اشتغال مواجه می‌سازند.

آشتیانی در تبیین آمار‌واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌ها گفت: تعداد‌واحدهای به بهره‌برداری رسیده در سال ۱۳۸۵، ۱۴‌هزار و ۵۷۸‌واحد بوده که در سال ۱۳۸۶ به ۱۶‌هزار و ۹۷۲‌واحد و در سال ۱۳۸۷ تاکنون ۷۵۸‌واحد جدید به بهره‌برداری رسیده است که نسبت به سال گذشته ۳۶‌درصد رشد داشته‌ایم

وی تصریح کرد: میزان اشتغال شهرک‌های صنعتی تا پایان سال ۱۳۸۵، ۳۲۲‌هزار و ۳۵۶‌نفر بود که در سال ۱۳۸۶ به ۳۶۶‌هزار و ۷۱۱‌نفر رسیده و در چهارماه اخیر نیز ۱۳‌هزار و ۸۴۷ شغل ایجاد شده که نسبت به سال گذشته ۴۲‌درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: به طور کلی تاکنون ۳۸۲‌هزار شغل در شهرک‌های صنعتی ایجاد شده است. در حال حاضر حدود ۲۵‌هزار ‌واحد در حال ساخت و ساز هستند که در صورتی که تا نیمه اول ۱۳۸۹ به بهره‌برداری کامل برسند، بالغ بر ۵۵۰ تا ۶۰۰‌هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنند که بهره‌برداری از این تعداد مشروط به حمایت بانک‌ها است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی درباره اصلاح اساسنامه این شرکت به منظور دریافت وام از بانک‌ها گفت: در گذشته هم به طور غیررسمی وام دریافت می‌شد، اما لایحه‌ای را تقدیم دولت کردیم که بانک‌ها مکلف شوند برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی وام با شرایط مناسب در اختیارمان قرار دهند.

او همچنین گفت: هنگام طراحی شهرک‌ صنعتی، افق ۱۰‌ساله برای تکمیل آن دیده می‌شود، اما در سه سال گذشته با توجه به حمایت‌های دولت از صنایع کوچک و بنگاه‌های زودبازده، پروژه‌ای که پیش‌بینی می‌شد ۱۰‌ساله تکمیل شود، چهار ساله تکمیل شد. وی تصریح کرد: برای مقابله با کمبود زمین در حال حاضر توسعه شهرک‌ها را مدنظر قرار داده‌ایم و حوزه عمران و محیط‌زیست سازمان با تعامل با ارگان‌های مختلف، توسعه شهرک‌ها را پیش‌بینی کرده و به سمت تکمیل زیرساخت شهرک‌ها حرکت می‌کند.