لغو پروانه ۲۸۰ معدن غیرفعال

ایلنا- پروانه ۲۸۰ معدن غیرفعال، پس از ابلاغ دستورالعمل جدید وزارت صنایع و معادن به استان‌ها لغو شد. این تعداد پروانه از ابتدای سال تاکنون لغو شده است. معاون امور معرفی وزارت صنایع افزود: این معادن که مراحل مزایده را طی می‌کنند، پس از بررسی سوابق افرادی که صلاحیت مالی و فنی لازم برای واگذاری پروانه بهره‌برداری را دارند، واگذار خواهد شد.بنابر مصوبه اخیر وزارت صنایع و معادن پروانه بهره‌برداری معادن غیرفعالی که بیش از یکسال از صدور پروانه آنها می‌گذرد، در صورتی‌که تا پایان شهریور امسال فعال نشوند، لغو خواهد شد.محمدمسعود سمیعی‌نژاد، همچنین درباره وضعیت معدن طلای ساری گونی گفت: فعالیت این معدن به وزارت صنایع و معادن ارتباطی ندارد، اما بنابر اعلام پیمانکار که معدن را غیراقتصادی خوانده است، هم‌اکنون در حال واگذاری سهام معدن هستیم.

رشد ۲۱درصدی تولید سیمان

وزارت صنایع و معادن اعلام کرد در ۵ماه گذشته ۱۹‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن سیمان در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۲۱‌درصد افزایش نشان می دهد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت صنایع و معادن، راندمان تولید سیمان نیز در پنج ماه نخست امسال نسبت به ظرفیت اسمی آن ۵/۹۷‌درصد بوده و این میزان تولید ۸‌درصد از پیش‌بینی برنامه تولید سیمان برای سال ۸۷ جلوتر است.همچنین میزان تولید سیمان در مرداد امسال نیز ۴‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴/۲۵‌درصد افزایش تولید نشان می‌دهد. راندمان تولید سیمان نیز طی ماه گذشته نسبت به ظرفیت اسمی آن ۱۰۸‌درصد بوده که این میزان تولید ۱۰‌درصد از پیش‌بینی برنامه تولید سیمان جلوتر بوده است.

تسهیلات ۵میلیارد دلاری اثر تورمی ندارد

به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن، معاون وزیر صنایع و معادن در مراسم افتتاح ۵ طرح صنعتی در قزوین گفت: پنج‌میلیارد دلار تسهیلات به صنایعی که نیاز به سرمایه در گردش دارند پرداخت می‌شود. وی با اشاره به اینکه این میزان اعتبار با اجازه مجلس شورای اسلامی از حساب ذخیره ارزی برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: تسهیلات فوق در قالب تسهیلات ارزی و بدون تبدیل آن به ریال به صنایع پرداخت می‌شود و هیچ‌گونه اثر تورمی نیز بر جای نخواهد گذاشت. در این مراسم واحدهای صنعتی رامشان ریس تولیدکننده نخ پلی استر ویسکوز، شرکت تولید انواع تیرآهن، واحدتولیدی راین مهر تولید کننده پلی اکریلیک اسید، شرکت فولاد البرز وشرکت تولید شیشه دارو و بطری افتتاح شدند. میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها هزار و۶۰۰‌میلیارد ریال برآورد می‌شود که زمینه اشتغال۸۸۰ نفر را فراهم خواهند کرد.

روشنایی پاکستان با برق ایرانی

سرکنسول ایران در پاکستان اعلام کرد: ایران تاکنون ۳۵ مگاوات برق به استان بلوچستان پاکستان صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری پاکستانی «دنیوز»، سر کنسول ایران در پاکستان، گفت: ایران قرار بود ۱۱۰۰مگاوات برق به پاکستان صادر کند که عدم توانایی پاکستان به انجام تعهدات در ایجاد خطوط انتقال برق، موجب شد که ایران نتواند به تعهدات خود در این قرارداد عمل کند. محمود محمدزمانی در خصوص انعقاد نهایی قرارداد خط لوله صلح گفت: ایران و پاکستان هم‌اکنون در مورد تمامی مفاد قرارداد به توافق رسیده‌اند، اما مذاکرات با هند در این خصوص همچنان ادامه دارد.

تولید ۱/۴میلیون تن فولاد خام

میزان تولید فولاد خام در واحدهای فولادسازی در پنج ماهه امسال به چهار‌میلیون و ۱۷۰‌هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو‌درصد افزایش داشت.واحدهای فولادسازی همچنین ۵۳۰هزار تن محصول صادر کرده‌اند.از سوی دیگر میزان تولید سنگ‌آهن در واحدهای تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در پنج ماه منتهی به پایان مردادماه ۸۷ در مجموع به ۱۰‌میلیون و ۳۷۹‌هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵‌درصد افزایش داشت. میزان صادرات سنگ‌آهن در دوره یاد شده در مجموع برابر با یک‌میلیون و ۶۰۸‌هزار تن به ارزش ۲۳۲‌میلیون دلار بود که به لحاظ ارزشی با ۱۹۴‌درصد رشد مواجه شد.