زوج‌های جوان سالانه 700هزار تلویزیون می‌خواهند

گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: نیمی از تقاضای تلویزیون رنگی مربوط به زوج‌های جوان است.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فن‌آوری، این وزارتخانه سال گذشته تقاضا برای خرید تلویزیون به یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه رسید که نیمی از آن متعلق به زوج‌های جوان بود. بررسی‌های به عمل آمده آن‌طور که محمود لیایی می‌گوید، نشان از ثبت ۶۷۰هزار ازدواج در سراسر کشور می‌دهد. لیالی تصریح کرد: نیم دیگر تقاضای این کالا مربوط به خریدهای غیرخانگی (اداری) یا تعویض تلویزیون بوده است.وی پیش‌بینی کرد: در سال‌جاری تقاضا برای خرید انواع تلویزیون به ۶/۱ یا ۸/۱ میلیون دستگاه برسد.

وی همچنین گفت: تولید تلویزیون در ایران طی ۵ ماه نخست سال جاری با ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۴۸۰ هزار دستگاه رسید. مدیرکل دفتر صنایع برق، الکترونیک و فن‌آوری وزارت صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال گذشته در مجموع حدود یک میلیون و ۱۹۷ هزار دستگاه انواع تلویزیون در کشور تولید شد که برای سال جاری رشد تولید ۱۵ تا ۲۰ درصدی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاهی انواع تلویزیون در کشور طی سال جاری اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۵ درصد از بازار داخلی تلویزیون در اختیار تولیدات داخلی بوده و ۲۵ درصد نیز متعلق به محصولات وارداتی است. هم‌اینک ۹ واحد فعال تولید تلویزیون در کشور مشغول به کار هستند. لیایی یادآوری کرد: عمده رشد تولید تلویزیون در کشور طی سال جاری مربوط به خط تولید جدیدی بود که در زمستان سال گذشته راه‌اندازی شد.

او گفت: از مجموع سهم تولیدکنندگان داخلی در بازار کشور حدود ۱۰درصد مربوط به تولیدات تلویزیون‌های LCD و ۹۰درصد متعلق به تولیدات تلویزیون‌های لامپی است.

۴۰درصد در اختیار LCD

وی خاطرنشان کرد: قرار است طی سال جاری سهم تولید تلویزیون‌های LCD از کل تولید انواع تلویزیون در کشور به حدود ۴۰ درصد برسد.

به گفته این مقام مسوول هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد بازار مانیتور و صفحه نمایش در کشور متعلق به تولید‌کنندگان داخلی بوده که این رقم در زمینه تلویزیون‌های LCD بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است. او با بیان این‌که هم‌اکنون ایران به کشورهای همسایه مانیتور صادر می‌کند، اضافه کرد: در حال حاضر تعرفه‌های واردات کالاهای صوتی و تصویری مانند LCD کاملا توجیه تولید دارد.

لیایی گفت: از سوی دیگر با ورود تولیدکنندگان داخلی به بازار، قیمت تلویزیون‌ و صفحه نمایش‌های موجود در بازار نیز تا ۴۰ درصد شکسته شده است.

تعرفه اینچی

وی با بیان این‌که تعرفه واردات تلویزیون LCD و لامپی به ازای هر اینچ به ترتیب ۴۲۰۰ و ۲ هزار تومان است، عنوان کرد: وضع این تعرفه‌ها تاثیر مثبتی روی تولید داخل گذاشته است. به گفته وی پیش از این تعرفه واردات تلویزیون بر اساس ارزش آن تعیین می‌شد که همین امر میزان کم‌اظهاری‌ها را در گمرک به شدت افزایش داده بود، اما در حال حاضر تعرفه واردات تلویزیون بر حسب اینچ تعیین می‌شود.