خشکسالی، خاموشی و تغییر دومین معاون وزیر

تغییر رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا دومین گام در برکناری مدیران وزارت نیرو بود.

به گزارش برنا، روز شنبه طی مراسمی در ساختمان ستادی وزارت نیرو، محمدرضا عطارزاده به عنوان معاون جدید وزیر نیرو در امور آب و آبفا معرفی شد.

این در حالی است که وزیر نیرو در نشست آخر خود با رسانه‌ها گفته بود که «تمام مدیرانم در صنعت آب و برق همت خود را کرده‌اند؛ فروگذاری نشده است؛ حالا عده‌ای می‌آیند روحیه آنها را تضعیف می‌کنند. شرایط پرتنش و با استرس بوده است؛ اما مدیران پای کار ایستاده‌اند.»

فتاح این سخنان را گفت و یک هفته بعد معاون برق خود را تغییر داد. این در حالی است که وی تمام ایرادها و مشکلات ناشی از خشکسالی و قطعی برق را به شخص خود وارد دانست. لامپ‌ کم‌مصرف، شعله‌ای ۱۱۵۰ تومان

مهر- توزیع لامپ‌های کم‌مصرف یارانه‌ای از سر گرفته شد. شرکت توزیع نیروی برق تهران، اقدام به فروش یارانه‌ای لامپ‌های کم‌مصرف در فروشگاه‌های اتحادیه تعاونی‌های محلی کرده است. قیمت فروش یارانه‌ای لامپ کم‌مصرف ۹ وات هزار تومان و لامپ‌های ۱۱ و ۱۵وات، ۱۱۵۰تومان است.

۳۰ ماه تولید ۳۰ میلیون تن فولاد

چین قصد دارد یک واحد عظیم فولادسازی با ظرفیت تولید ۳۰میلیون تن در سال در منطقه خودمختار جنوبی این کشور احداث کند.

به گزارش ایسنا، پیش‌بینی شده است که احداث این کارخانه از ماه دسامبر سال‌جاری آغاز ‌شود. بر اساس اعلام مقامات چینی قرار است که در ۳۰ ماه آینده نخستین محصولات این کارخانه وارد بازار شده و ظرف ۵۰ ماه نیز کارخانه به ظرفیت کامل تولید برسد.

به گزارش شین‌هوا، ظرفیت پایه در نظر گرفته شده برای این کارخانه ۱۰میلیون تن بوده که این ظرفیت قابل توسعه به ۳۰میلیون تن در سال خواهد بود.

درخواست از رییس‌جمهور

موج - محمدحسن پورخلیل دبیر انجمن صنفى کارفرمایان صنعت سیمان، از درخواست از رییس جمهور برای صادرات سیمان خبر داد و گفت: ظرف چندماه گذشته با راه‌اندازی طرح‌های توسعه ای سیمان، ظرفیت تولید این محصول در کشور به ۵۷‌میلیون تن رسیده است.

پورخلیل با اشاره به اینکه «وضع عوارض یک‌میلیون ریالی در تن در شرایط فعلی مانع از صادرات سیمان شده است»، اظهار داشت: تا ۱۰ روز آینده به استثنای برخی از استان‌های کشور مانند استان آذربایجان غربی و شرقی، تعادل کاملی بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد.

«ترازو » قسطی شد

ایسنا - تولیدکنندگان وسایل توزین و سنجش سبک محصولات خود را با تسهیلات مالی به اصناف می‌فروشند.

یکی از اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان وسایل توزین و سنجش گفت: قرار است تولیدکنندگان وسایل توزین و سنجش سبک، محصولات خود را با ارائه تسهیلات مالی و به صورت اقساطی در اختیار اصناف قرار دهند.

مهرداد رستمی افزود: تولید وسایل توزین و سنجش در کشور مشکل تکنولوژیکی ندارد، بلکه عمده مشکلات موجود مربوط به خرید ترازوهای غیراستاندارد از بازار توسط کاربران است.

او اضافه کرد: در زمینه استاندارد باسکول‌های بزرگ، مشکل خاصی به دلیل کم بودن تعداد واحدهای تولیدی در زمینه کنترل کیفیت محصولات تولیدی چندانی وجود نداشته و عمده مشکلات فعلی در مورد ترازوهای کوچک است که دلیل اصلی آن تعدد زیاد تولیدکنندگان و عملکرد واردکنندگان است.

اثر حذف یارانه‌ها بر قیمت سیمان

فارس- یک کارشناس صنعت سیمان در مورد بحث‌های مطرح شده از سوی وزارت صنایع مبنی بر برآورد تاثیر قطع یارانه انرژی بر قیمت تمام شده واحدهای صنعتی گفت: وزارت صنایع تاکنون گزارشی در این مورد نخواسته است و ما نیز مطلبی در این خصوص به مسوولان وزارتخانه ارائه نداده‌ایم، اما با حذف یارانه انرژی قیمت تمام شده تولید هر تن سیمان در کشور ۱۵هزار تومان افزایش خواهد داشت.

ساخت نیروگاه به حساب ذخیره ارزی

یک مقام ارشد وزارت نیرو می‌گوید: «در دو سال اخیر، احداث نیروگاه‌ها از سوی دولت محدود شده است.» مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران با اشاره به محدودشدن ساخت نیروگاه از طرف دولت گفت: سال گذشته تقریبا احداث هیچ نیروگاهی با اعتبار دولتی شروع نشده است. این به معنای احداث نیروگاه‌ها از سوی بخش‌خصوصی و توقف روند ساخت نیروگاه از طرف دولت است.

محمد بهزاد در گفت و گو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: ۸۵درصد از ارز مورد نیاز ساخت نیروگاه‌های جدید خصوصی از حساب ذخیره ارزی پرداخت می‌شود.

وی افزود: از آنجا که ممکن است بخش‌خصوصی در ساخت نیروگاه‌ با مشکل تامین منابع ملی رو به رو شود، این میزان ارز در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده خواهد شد.

بهزاد هدف سازمان توسعه برق ایران را مقرون به صرفه کردن سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در ساخت پروژه‌های نیروگاهی عنوان کرد.

راه‌اندازی فاز ۹ در آبان

شانا- مدیر طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس از راه‌اندازی پالایشگاه فاز ۹ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: با راه‌اندازی فاز ۱۰ تا پیش از زمستان، ۵۰‌میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور در سال‌جاری افزوده می‌شود.

مرتضی امامی با اشاره به این که مقرر شده است، گاز پالایشگاه فاز ۹ پارس جنوبی از سکوی فاز ۸ این میدان گازی تامین شود، گفت: با توجه به خواست وزیر نفت مبنی بر ارسال گاز اولین واحد (ترین) فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی به پالایشگاه فاز ۹ در آخر سپتامبر (۱۰ مهر)، در تلاش هستیم در تاریخ یاد شده فاز ۹ را به بهره‌برداری برسانیم، اما با احتساب مشکلات احتمالی، پیش‌بینی می‌شود آبان ماه امسال گاز وارد پالایشگاه فاز ۹ شود.

وی تصریح کرد: اولین‌ترین پالایشگاه فاز ۹ پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰۰‌میلیون فوت مکعب آبان امسال راه‌اندازی می‌شود و در مدت زمان کوتاهی این پالایشگاه به ظرفیت اسمی خود (یک‌میلیارد فوت مکعب) می‌رسد.

هر خانوار ۴/۷متر مکعب گاز مصرف می‌کند

ایسنا - براساس آمار رسمی شرکت ملی گاز ایران میانگین مصرف هر خانوار در هفته اخیر ۴/۷مترمکعب برآورد شد.

میانگین مصرف روزانه گاز ایران در همین مدت در بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع ۸/۳۲۰میلیون متر مکعب بود.

بخش خانگی نیز به‌طور متوسط روزانه ۷/۹۶میلیون متر مکعب گاز مصرف کرد.

این درحالی است که میزان گاز مصرف شده در بخش خانگی در مدت مشابه سال گذشته ۷۱۶(متوسط روزانه ۵/۱۰۲) میلیون متر مکعب بوده که نشان‌گر کاهش ۵/۵درصدی مصرف امسال است.

مقایسه آمار مصرف گاز کل کشور در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن که ۲۱۱۵میلیون متر مکعب (متوسط مصرف روزانه ۱/۳۰۲) بوده، بیان‌گر آن است که به طور متوسط روزانه ۱/۱۸میلیون متر مکعب افزایش مصرف داشته‌ایم.

ذخایر معدنی

مهر - مدیرکل دفتر امور نظارت و ایمنی وزارت صنایع گفت: در حال حاضر ۹۶هزار و ۴۲۹ نفر در معادن کشور مشغول به کار هستند و تعداد پروانه‌های معدنی صادر شده نیز ۶۱۰ فقره است. وجیه‌ا... جعفری میزان ذخایر قطعی معادن کشور را ۳۷ میلیارد تن و میزان ذخایر احتمالی را ۵۵میلیارد تن عنوان کرد و گفت: بخش معدن توانسته است اهداف برنامه چهارم توسعه را در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ به ترتیب ۱۰۷ و ۱۱۰ و ۱۱۶درصد پوشش دهد. بر اساس چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، میزان ارزش افزوده مواد معدنی غیرفلزی به بیش از ۳۳هزار و ۵۲میلیارد ریال رسید.

وی افزود: بر اساس این برنامه میزان تولید مواد معدنی فلزی نیز باید به هزار و ۲۷۷میلیون تن و مواد معدنی غیرفلزی به هزار و ۷۷۷میلیون تن برسد.

جعفری یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۳هزار و ۵۵۸ معدن در کل کشور فعال، حدود هزار و ۲۴۳ معدن غیرفعال و ۲۱۸ معدن نیز در حال تجهیز است و میزان استخراج از این معادن نیز در سال گذشته ۵/۲۱۷میلیون تن بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۷هزار واحد صنایع معدنی در کشور ایجاد شده است تصریح کرد: بر اساس آمار ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و استخراج سالانه از این معادن ۵/۲۱۷میلیون است. وی در پایان اظهار داشت: سهم معادن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی حدود ۶درصد است که البته این رقم در کشورهای دیگر بالاتر است.