گروه انرژی- ثابت ماندن سهمیه بنزین خودروهای شخصی و کاهش قیمت بنزین سوپر از ۵۴۰ تومان به ۱۵۰تومان برای دارندگان سهمیه بنزین مهم‌ترین اخبار این روزها در مورد بنزین است که زمینه‌ای برای نشست خبری روز گذشته امیررضا رجبی، نماینده ستاد مدیریت و حمل‌ونقل و سوخت در سامانه هوشمند سوخت را فراهم آورد. به گزارش خبرنگار ما، رجبی با اشاره به ثابت بودن جدول سهمیه‌ها گفت: در جلسه‌ای که ستاد مدیریت و حمل‌ونقل و سوخت کشور در حضور رییس‌جمهوری با هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهور داشت، مصوب شد که جدول سهمیه‌ها تغییری نکند و از اول مهر ماه براساس همان جدول اعمال شود.

وی افزود: بنابراین سهمیه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها به ترتیب ۱۲۰ و ۳۶لیتر در ماه خواهد بود.

رجبی در خصوص عرضه بنزین سوپر یارانه‌ای نیز گفت: از ابتدای تیر ماه قیمت بنزین سوپر با نرخ آزاد ۵۴۰تومان عرضه شد که با تصمیم هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهور از ابتدای مهر امکان عرضه بنزین سوپر برای دارندگان

سهمیه بنزین با قیمت ۱۵۰تومان فراهم شد. البته بنزین سوپر برای خودروهایی که سهمیه ندارند یا سهمیه بنزین آنها تمام شده با قیمت ۵۴۰تومان عرضه خواهد شد.

رجبی در پاسخ به این سوال که عرضه بنزین سوپر با دو نرخ ۱۵۰ و ۵۴۰تومان باعث ایجاد بازار سیاه مانند بنزین معمولی می‌شود، گفت: چون تعداد جایگاه‌هایی که بنزین سوپر عرضه می‌کنند کم است، امکان ایجاد بازار سیاه کمتر به وجود می‌آید.

رجبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه یک مقام مسوول در وزارت نفت کاهش قیمت بنزین سوپر را مغایر با اهداف دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها دانست گفت: طبق قانونی که در مجلس تصویب شده تا سال ۹۱ باید سوخت بدون یارانه عرضه شود که با راهبردهایی که ستاد مدنظر دارد این امر صورت خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر چون بنزین معمولی هم با دونرخ ۱۰۰تومانی یارانه‌ای و ۴۰۰تومان آزاد عرضه می‌شود، طرح عرضه بنزین سوپر با دو قیمت از ابتدای مهر اجرا می‌شود.

ایستگاه عرضه سوخت

نماینده ستاد مدیریت و حمل‌و‌نقل و سوخت در مورد جایگاه‌های سیار سوخت گفت: تاکنون ۲۰ایستگاه عرضه سوخت در تهران مستقر شده است که متوسط فروش هر یک از آنها ۱۳۰هزار لیتر در روز است.

وی با بیان اینکه روزانه ۵۴۰۰خودرو از طریق این ایستگاه سوخت‌گیری می‌کنند، گفت: قرار است تا ۲ هفته آینده ۲۰ جایگاه دیگر نیز در سطح شهر مستقر شود. همچنین نخستین جایگاه سیار عرضه سوخت هم در نیمه شعبان در مسجد جمکران شروع به کار کرد.

ایستگاه‌های عرضه سوخت ایمن است

رجبی در مورد ایمنی ایستگاه‌های عرضه سوخت گفت: در داخل مخازن این ایستگاه‌ها ماده ضد انفجار وجود دارد، بنابراین امکان انفجار برای آنها وجود ندارد. وی در مورد آمار مصرف بنزین در سال ۸۷ نیز گفت: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۸۷ تاکنون ۲/۶۹میلیون لیتر در روز است که از این میزان ۲میلیون لیتر در روز مصرف بنزین آزاد ۴۰۰تومانی بوده است. وی با اشاره به کاهش مصرف بنزین خودروهای دولتی گفت: از ابتدای سال‌جاری بنزین برای خودروهای دولتی با نرخ آزاد ۴۰۰تومان عرضه شد که باعث کاهش مصرف از یک میلیون لیتر به ۴۵۰هزار لیتر در روز شد.

کاهش واردات بنزین

رجبی با اشاره به واردات روزانه ۹۶/۳۰میلیون لیتر در سال ۸۵ اظهار داشت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین متوسط واردات در ۵ ماه اول سال ۸۷ به ۱۹میلیون لیتر در روز کاهش یافت و امیدواریم که به تدریج وابستگی کشور به واردات کم شود.

رجبی در مورد دادن جایزه به افرادی که مصرف سوخت کمی دارند گفت: براساس مصوبه‌ای در هیات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری مقرر شد وزارت نفت تمهیداتی بیاندیشد تا برای افرادی که سهمیه سوخت کمتری مصرف می‌کنند، جایزه دریافت کنند.

وی در مورد نوع این جایزه گفت: این جوایز ممکن است بازپرداخت مبلغ بنزین مصرف نشده و یا به صورت قرعه‌کشی جوایزی به این افراد تعلق گیرد.