گروه انرژی - غزاله طایفه: «پیش‌بینی ما این بود که برای ۶ ماه اول سال ۸۷ مشکلی از لحاظ تامین آب شرب استان تهران نداشته باشیم که این امر محقق شد و تامین آب شرب نیمه دوم سال نیز بستگی به میزان بارش‌ها دارد.» داوود ملایی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد و در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب دارید یا خیر؟ گفت: «اگر وضعیت بارش‌ها خوب باشد و مردم نیز همکاری کنند مشکلی از لحاظ تامین آب استان تهران نخواهیم داشت.»

ملایی افزود: «حتی اگر از لحاظ تامین آب مشکلی نداشته باشیم، به دلیل این که آب با هزینه بالایی تصفیه و توزیع می‌شود صرفه‌جویی در مصرف آن الزامی است.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد الگوی مصرف آب گفت: «الگوی مصرف آب برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است و توصیه ما به مردم این نیست که از آشامیدن خود کم کنند، بلکه باید جلوی مصارف غیر ضرور خود را بگیرند.»

وی در پاسخ به این سوال که علت افت فشار آب در بعضی از مناطق تهران چیست؟ گفت: «برای کنترل شبکه، فشار آب را در بعضی از مناطق کاهش دادیم تا بتوانیم جوابگوی میزان مصرف باشیم.»

ملایی همچنین از حفر و تجهیز ۱۵۰ حلقه چاه جدید خبر داد که در نیمه دوم سال برای تامین آب استان وارد مدار خواهند شد.

از طرف دیگر به گزارش شبکه خبری آب ایران پرویز فتاح، وزیر نیرو در دوازدهمین همایش مدیران بخش آب کشور با بیان این مطلب که آب کشور را باید قطره چکانی مدیریت کرد گفت: «تدبیر این بود که حتی‌المقدور آب جیره‌بندی نشود که خوشبختانه به این مهم دست یافتیم و بخش کشاورزی نیز با کمترین کاهش در تولید مواجه شد، اما چالش خشکسالی نه تنها حل نشده، بلکه جدی‌تر نیز شده است.»

وی تصریح کرد: «چالش خشکسالی نباید مدیریت آب را دچار روزمرگی کند، بلکه باید به اجرای طرح‌های عمرانی تامین آب بیش از پیش توجه شود.»

وزیر نیرو در حالی از جدی‌تر شدن وضعیت خشکسالی در کشور خبر می‌دهد که یک مقام مسوول در وزارت نیرو وضعیت آب را در کشور مطلوب می‌داند.

مجید نامجو، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با مطلوب خواندن وضعیت آب کشور اظهار داشت: با بارندگی‌های پیش رو و تامین آب مصرفی مردم، در ماه‌های آینده مشکلی از جهت تامین آب نخواهیم داشت.

به گزارش برنا، وی با اعلام این که ذخایر مرتبط با آب‌های سطحی در حال استفاده بوده گفت: در این بخش تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی وزارت نیرو این است که منابع آب سطحی ابتدا برای آب شرب تخصیص یابد و مابقی آن را به صنایع اختصاص دهیم.

نامجو ادامه داد: پیش‌بینی هواشناسی نشان می‌دهد که بارندگی‌ها بهتر خواهد شد و سال نرمالی در انتظار کشور خواهد بود.

به گفته وی بارندگی‌های پاییز باعث می‌شود کدورت آب‌های سطحی بالا رود.

طبق آمار منتشر شده در سایت خبری آب ایران وضعیت بارندگی تا ۲۲ شهریور ماه سال‌جاری ۱۳۷ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۳۹ ساله ۴۵ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد کاهش داشته است. وضعیت ذخیره آب سدها تا روز مورد اشاره ۱۰میلیارد بوده که نسبت به سال گذشته که ۱۶میلیارد بوده است دارای کاهش ۳۹درصدی است.