گروه انرژی- صابر دری‌نژاد: صنعت آب کشور در اوج بحران کم‌آبی در حالی با فرسودگی تجهیزات شبکه تولید و توزیع آب روبه‌رو است که به نظر برخی از تحلیل‌گران پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فرصتی است تا تازه‌ترین نوآوری‌های صنعتی به نمایش گذاشته شود. به گزارش خبرنگار ما، این نمایشگاه در حالی امروز به کار خود پایان می‌دهد که وزیر نیرو در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار داشت: با مبانی گذشته دیگر نمی‌توان صنعت آب کشور را اداره کرد و باید در مدیریت آب و دست‌اندرکاران بخش آب تحول ایجاد شود. البته شرکت‌ها و تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه نیز، در مسیر ایجاد تحول و نوآوری گام‌های مناسبی را برداشته‌اند.

لوله‌گذاری زیرسطحی

مسوول یکی از واحدهای تولیدی حاضر در این نمایشگاه با اشاره به اینکه ایران برای اولین بار موفق به تولید لوله‌‌های بتنی «پایپ جکینگ» شده است، درباره ساز و کار این لوله‌ها گفت: این دستگاه برای لوله‌گذاری در محل‌هایی که به دلیل محدودیت‌های ترافیکی (مثل خیابان‌های پرتردد و بزرگراه‌ها)، امکان کنده‌کاری برای اجرای عملیات لوله‌گذاری از روی سطح وجود ندارد استفاده می‌شود؛ به طوری که بدون نیاز به مسدود کردن محل مورد نظر، تنها در گوشه‌ای از خیابان حفره‌ای ایجاد شده و از طریق جک‌های مخصوص و به صورت زیرسطحی لوله‌ها کار گذاشته می‌شود.

پمپ‌های پیشرفته ایرانی

اما در گوشه‌ای دیگر از نمایشگاه غرفه‌داری که مفصلا به گفت‌وگو با وزیر نیرو در حین بازدید از نمایشگاه پرداخت و به خلاقیت‌ها و ابداعات متخصصان بخش آب و فاضلاب کشور اشاره کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هم اکنون اغلب پمپ‌های مورد استفاده در صنعت آب کشور راندمان کاری پایینی دارند. این پمپ‌ها به طور عمده ۵۰ تا ۶۰درصد بازدهی دارند، اما نمونه‌های خارجی و وارداتی راندمانی بالای ۸۲درصد دارند. وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران به تکنولوژی تولید پمپ‌هایی با راندمان مشابه نمونه‌های خارجی دست پیدا کرده است، تصریح کرد: با کارخانه‌ای که به تازگی در شهرک صنعتی اشتهارد تاسیس کرده‌ایم تا دو ماه آینده این نوع پمپ‌ها در داخل تولید خواهد شد.

کنتور هوشمند

یکی دیگر از نوآوری‌هایی که در صنعت آب کشور رخ داده و در نمایشگاه پنجم به نمایش درآمده است، دستگاه کنتور برق هوشمند پمپ‌های آب، لجن‌کش و ... است. این دستگاه هوشمند توانایی‌ نشان دادن خرابی‌های احتمالی در داخل لوله‌ها و پمپ‌ها را دارا است، به گونه‌ای که با استفاده از صفحه نمایش تعبیه شده روی آن، می‌توان پی برد دلیل خرابی چیست؟ این دستگاه قادر است خرابی‌هایی از قبیل بالا و پایین شدن ولتاژ و اورلود شدن پمپ، خشک شدن و دو فاز شدن چاه آب و ایجاد اختلال در قسمت‌هایی که پیش از این قابلیت دسترسی و تشخیص خرابی در آن ممکن نبود را اعلام و از گسترش آن جلوگیری کند.

۹۵ درصد سقف خودکفایی

علی‌‏اصغر قانع، معاون نظارت بر بهره‌‏برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درحاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب هم گفت: ضریب ۹۵‌درصدی خودکفایی در تولید تجهیزات صنعت آب و فاضلاب در شرایطی حاصل شده است که ایران تا پیش از انقلاب اسلامی بیش از ۹۵‌درصد نیازهای خود را در این صنعت از خارج تامین می‌‏کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و متخصصان حاضر در این نمایشگاه اگرچه ظرفیت‌های بالقوه موجود در صنعت آب و فاضلاب کشور بیش از این محصولات و توانمندی‌های ارائه شده در نمایشگاه پنجم است، اما همین تلاش‌ها و نوآوری‌ها باید با سرعت و شتاب بیشتری پیگیری شود، چرا که میانگین هدر روی آب در ایران به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و اغلب فرسوده بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.