گروه انرژی - اجرای طرح استقلال ۳۵ شرکت توزیع نیروی برق کشور با هدف هماهنگی ساختار بخش‌های تولید و انتقال برق اجرا و مدیریت و هدایت این شرکت‌ها از برق منطقه‌ای به مرکز منتقل شد. به گزارش خبرنگار ما، سعید مهذب ترابی، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در خصوص استقلال ۳۵ شرکت توزیع نیروی برق کشور به دنیای اقتصاد گفت: «شرکت‌های توزیع نیروی برق وظیفه خدمت‌رسانی و تامین برق به مردم را برعهده دارند. از آنجایی که مجموعه صنعت برق یک مجموعه به هم پیوسته است، لذا برای تولید، توزیع و انتقال برق وظایف شرکت‌ها هر چه قدر مشخص‌تر باشد، امکان خدمت‌رسانی و نظارت هم بیشتر می‌شود.»

وی در پاسخ به این سوال که نظارت بر این شرکت‌ها به چه صورت انجام می‌شود، گفت: «این شرکت‌ها به صورت غیردولتی هستند که ۴۰درصد از سهام آنها در اختیار توانیر و مابقی آن متعلق به بخش‌خصوصی است. بنابراین از نظر نظارتی این شرکت‌ها تحت کنترل توانیر هستند.»

وی در ادامه در مورد خدمات این شرکت‌ها اظهار داشت: «منطق شرکت‌داری حکم می‌کند که شرکت‌ها به سمت کاهش هزینه‌ها و افزایش ضریب شبکه توزیع حرکت کنند. بنابراین چون از این به بعد این شرکت‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند باید به سمت کاهش هزینه‌های انتقال برق حرکت کنند.»

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در پاسخ به سوال دیگری که با استقلال شرکت‌های توزیع برق نحوه قیمت‌گذاری برق به چه صورت خواهد بود گفت: «تعرفه برق را دولت تعیین می‌کند و این شرکت‌ها ملزم به رعایت آن هستند.»

اجرای طرح استقلال شرکت‌های ۳۵‌گانه توزیع نیروی برق کشور با هدف هماهنگی ساختار بخش‌های تولید و انتقال برق کشور، ایجاد تحول در بخش توزیع به عنوان حلقه اصلی ارتباط صنعت برق با مشترکین و عامل تعیین کننده در جلب رضایت مردم و مشترکین و به منظور جذب سرمایه‌های بخش‌های غیردولتی اجرا شده است.