گروه صنعت و معدن- شاید باور نکنید اما همسایه شمالی ما روسیه در حالی از راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خودداری می‌کند که اگر چنانچه همه ایرانی‌ها، برنامه خود را از تلویزیون‌های کم‌مصرف «ال‌سی‌دی» ببینند، هر سال معادل تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر (البته در صورت راه‌اندازی) صرفه‌جویی می‌شود. مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صنایع و معادن در این باره گفت: کاهش مصرف برق به میزان ۵۵درصد نسبت به تلویزیون‌های لامپی باعث افزایش تیراژ تولید ال‌.سی.دی‌ها شده است.

محمود لیایی که با خبرگزاری برنا سخن می‌گفت، تصریح کرد: در صورت خروج تلویزیون‌های لامپی در ۵ سال آینده از چرخ تولید، شاهد صرفه‌جویی در مصرف برق معادل تولید نیروگاه اتمی بوشهر خواهیم شد. گزارش خبرنگار ما نیز حاکی است، ظرفیت تولید نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات است. از همین رو بنابر گفته این مقام صنعتی، با استفاده از نوع جدید تلویزیون‌ها سالانه بیش از ۲درصد از ظرفیت فعلی نیروگاه (۴۲هزار مگاوات) صرفه‌جویی در مصرف انرژی برق را شاهد خواهیم بود.

لیایی که پیشتر نیز از افزایش تولید ال.سی.دی‌ها حمایت کرده بود، رشد تولید تلویزیون‌های ال.سی.دی در سایزهای کوچک ۲۲ اینچ را با هدف افزایش قدرت خرید مردم از عمده اهداف وزارت صنایع و معادن دانست.

وی با بیان اینکه تا چند سال آینده قیمت تلویزیون‌های لامپی افزایش می‌یابد، گفت‌: به دلیل گران شدن لامپ‌های مصرفی در این قبیل تلویزیون‌ها، به تدریج شاهد کاهش قیمت تلویزیون‌های ال.سی.دی و گسترش تولید آن خواهیم بود.

لیایی با بیان اینکه کاهش مصرف انرژی در لوازم صوتی و تصویری دنبال می‌شود، اظهار داشت: کاهش مصرف انرژی تلویزیون در حالت نیمه فعال(Standby) نیز در دستور کار این بخش قرار دارد.

مزدوجین و تلویزیون

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در ۱۸میلیون دستگاه تلویزیون در حالت نیمه فعال گفت: با وجود خاموش شدن تلویزیون با کنترل، برق در مدارهای داخلی دستگاه در حال جریان است که موجب از دست رفتن انرژی بالا در این تعداد دستگاه می‌شود.

لیایی با تاکید بر جایگزینی تلویزیون‌های ال.سی.‌دی به جای لامپی افزود: با توجه به کاهش مصرف برق در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، تیراژ تولید تلویزیون‌های لامپی کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر برق و الکترونیک وزارت صنایع و معادن با اشاره به برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه تلویزیون در سال جاری گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۶هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شده است که مطابق با برنامه پیش‌بینی شده است.وی تصریح کرد: با توجه به ازدواج ۸۴۰هزار زوج در سال، بیش از نیمی از تولید تلویزیون در کشور به جوانان اختصاص دارد.