گروه صنعت و معدن‌- احمد بختیار: سیزده ماه گذشت، اما همچنان «البخاری» ۱۸میلیارد دلاری در انتظار ایستاده است. سرمایه ۱۸میلیارد دلاری سرمایه‌گذار مالزیایی در انتظار گشوده شدن درهای نظام بوروکراسی، برای ورود به ایران است. به گزارش خبرنگار ما، شرکت پترو فیلد مالزی، تنها دو ماه پس از آغاز عملیات آماده‌سازی مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر، درخواست سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را داده است، اما اینک پس از ۱۳ ماه از آن تقاضا، همچنان در انتظار باز شدن مسیر بوروکراسی در ایران مانده است.

این مناطق از دو بخش خشکی کوشکنار (استان بوشهر) و پارسیان (استان هرمزگان) و یک بخش اسکله دریایی در مجاورت عسلویه تشکیل شده و در حال حاضر در مرحله آماده‌سازی، احداث جاده، فنس کشی و دیگر امور زیربنایی قرار دارد. این مناطق به سبب نزدیکی با پایتخت گازی جهان (پارس جنوبی) و نیز دریای آزاد طرح استقرار صنایع انرژی‌بر را در خود جای داده‌اند. طرح یاد شده در بهمن ۱۳۸۵ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق (معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری) تائید و در اختیار وزارت صنایع و معادن قرار گرفت.

به گفته مجری طرح استقرار مناطق صنایع انرژی‌بر، دولت قرار است تنها زمینه احداث این صنایع را با آماده‌سازی سایت‌ها، احداث گمرک، اسکله و اعطای زمین فراهم کند، اما تمامی استقرار صنایع را به بخش خصوصی یا سرمایه‌گذار خارجی بسپارد.

عملیات اجرایی این مناطق نیز سال گذشته همزمان با هفته دولت و در زمانی که علی اکبر محرابیان دوره سرپرستی وزارت را می‌گذراند، آغاز شد. مساحت سه ناحیه کوشکنار، پارسیان و اسکله به حدود ۲۰هزار هکتار می‌رسد که قادر است صنایع فولاد، ‌آلومینیوم، پتروشیمی و سیمان و حتی صنایع پایین‌دستی آن حوزه‌ها را در خود جای دهد.

البخاری آمد

حسن تقوی‌راد می‌گوید: یک ماه پس از آغاز عملیات اجرایی، شرکت پتروفیلد مالزی درخواستی ارائه کرد، مبنی بر اینکه حاضر است با در اختیار گرفتن زمین کارخانه‌های آلومینیوم، فولاد و حتی ال.پی.جی (گاز مایع) احداث کند. مالزیایی‌ها در مکاتبات خود، عنوان کرده‌اند، ۱۸میلیارد دلار به صورت مستقیم جذب صنایع انرژی بر این مناطق خواهند کرد.

این شرکت که در اختیار البخاری سرمایه‌گذار مسلمان و معروف مالزیایی است، پیشتر سرمایه‌گذاری‌های مشابهی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان و نیز شرق آسیا (ویتنام) انجام داده است.

تقوی‌راد در عین حال یادآور شد: مسوولان شرکت پتروفیلد و صاحب آن «البخاری» ابتدا برای حضور در میدان گازی پارس شمالی تقاضای سرمایه‌گذاری داده بودند، اما پس از بررسی شرایط فعالیت در این مناطق، خواهان احداث این صنایع شده‌اند. هم‌اینک نیز یک شرکت مشاور ایرانی، مطالعات پایه استقرار صنایع مزبور را در اختیار دارد.

آن‌طور که مجری طرح استقرار صنایع انرژی‌بر می‌گوید: مسوولان البخاری در گام نخست خواهان مشخص شدن زمین هستند. این در شرایطی است که این مناطق قرار است تحت عنوان «سازمان مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر» درآید، طوری که از تمامی مزایای یک منطقه ویژه برخوردار باشد، اما این طرح همچنان در انتظار مجوز هیات دولت برای تبدیل شدن به «سازمان» است.

وقفه کنونی سبب شده، واگذاری زمین به سرمایه‌گذاری (خارجی و حتی داخلی) به تاخیر بیفتد. البته تقوی‌راد می‌گوید: پیش‌نویس مصوبه و اساسنامه سازمان منطقه ویژه آماده شده و در اختیار معاونت راهبردی رییس‌جمهوری نیز قرار گرفته است، اما به نوشته خبرنگار ما زمان تصویب آن هنوز مشخص نشده است. اگرچه شرکت ملی پتروشیمی ایران نیز خواستار تعیین تکلیف زمین برای احداث کارخانه‌های پتروشیمی در این مناطق است، اما این شرکت هم در انتظار گشایش کار است.

در همین شرایط دولت مالزی در حال رایزنی با مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان است تا حضور خود را در طرح‌های بزرگ ایران گسترش دهد. مذاکراتی که در چند روز اخیر از سوی منوچهر متکی - وزیر امور خارجه- انجام شده، موضوع حضور پتروفیلد و البخاری را نیز در بر می‌گیرد، اگرچه تا زمان صدور مصوبه هیات‌دولت، ‌سرمایه‌گذار مالزی همچنان باید در انتظار طی شدن پیچ و خم دستگاه بوروکراسی ایران نیز باشد.