رییس صنایع استان تهران: صنایع شلخته در تهران؟ خیر!

گروه صنعت و معدن- چهار سوی تهران به زودی در اختیار صنایعی که اصطلاحا پاک هستند، قرار می‌گیرد. در حال حاضر طرحی روی میز هیات‌وزیران قرار دارد که نواحی غرب، شرق، شمال‌شرق و جنوب در اختیار صنایع با تکنولوژی بالا (Hi-Tech) یا پاک قرار داده می‌شود. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و در انتظار کسب مجوز هیات‌وزیران قرار دارد.این خبر را محمدرضا مس‌فروش رییس سازمان صنایع‌و‌معادن استان تهران به خبرنگار دنیای اقتصاد، اعلام کرد. این صنایع آن طور که دولت در نظر دارد، در شعاع ۱۲۰کیلومتری مرکز تهران جای خواهند گرفت. به گفته «مس فروش» محدوده‌هایی که قرار است، صنایع پاک در آنجا مستقر شوند، شامل کرج،‌ قم، فیروزکوه و جاده خراسان هستند.

سخت‌گیری ویژه

این مقام صنعتی و معدنی تاکید کرد: تردید نداریم که متقاضیان متعددی برای سرمایه‌گذاری در این ۴ ناحیه خواهیم داشت. «مس فروش» اما خاطرنشان کرد: «سخت‌گیری‌های ویژه‌ای» برای صدور مجوز اعمال خواهیم کرد. چراکه قرار نیست همچون وضعیت فعلی، صنایع به اصطلاح «شلخته» در محدوده تهران مستقر شوند.

به گزارش خبرنگار ما، استقرار صنایع‌ در استان تهران از سال ۱۳۴۶ به این سو قرار بوده خارج از محدوده ۱۲۰کیلومتری صورت گیرد. در این میان سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان حامی این مصوبه، همواره به حضور صنایعی که آنها را «مزاحم» می‌خواند، اعتراض داشته است. دکتر حجت، معاون پیشین این سازمان پنج سال پیش گفته بود: «ده‌ها هزار صنایع مزاحم در تهران مستقر شده‌اند.» اما این بار دولت می‌گوید، با هدف توسعه صنایع‌ های تک و جذب سرمایه، برنامه‌ جدیدی را داخل محدوده ۱۲۰ کیلومتری پایتخت به اجرا می‌گذارد.خبر این طرح، جدید نخستین بار در دوره وزارت طهماسبی در تابستان سال ۸۵ منتشر شد که جنجال‌هایی به همراه داشت، در حالی که مسوولان صنعتی از جمله رییس سازمان صنایع و معادن استان تهران معتقدند، راهی برای ورود صنایع شلخته به تهران باز نخواهند کرد.

صنایع دانش بنیان

به گفته «مس فروش» یکی از شروط اعطای مجوز به صنایع، دانش بنیانی و بومی بودن است.

۲۵۰ مجوز ویژه

وی در ادامه می‌گوید: علاوه بر ۴ محور استان تهران، طرح دیگری در دست اجرا است که براساس آن، ۲۵۰ فقره مجوز ویژه صنایع الکترونیکی برای ورود به محدوده ۱۲۰کیلومتری صادر خواهد شد.مس فروش تصریح کرد: تمامی مراحل اجرای پروژه‌های این صنایع را پیگیری می‌کنیم و در صورتی که تعلل در روند ساخت از سوی متقاضی صورت گیرد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد طوری سرمایه‌گذار جدید را جایگزین خواهیم کرد.

تجربه دولت قبل

وی به سابقه پیاده‌سازی چنین صنایعی در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در دوره ریاست‌جمهوری گذشته‌ این امر شکل گرفت، طوری که برای ۱۰۰ واحد صنعتی مجوز صادر شد. اکنون ما نیز درصدد هستیم تا تجربه موفق گذشته را تکرار کنیم.