مسوولان ایران و ترکمنستان قصد دارند در هفته جاری با برگزاری نشستی مشترک بر سر قیمت گاز وارداتی ایران از ترکمنستان توافق کنند. مذاکرات نهایی واردات گاز ایران از ترکمنستان قرار است در عشق‌آباد برگزار شود که هیات ایرانی به ریاست سید رضا کسایی‌زاده، معاون وزیر نفت در این مذاکرات حضور خواهد داشت.

به گزارش مهر،قیمت گاز صادراتی ترکمنستان که پیش از این مورد اختلاف اصلی دو کشور بود ، در این دور از مذاکرات نهایی می‌شود. در این میان، کسایی‌زاده معاون وزیر نفت پیش از این گفته است: قیمت گاز وارداتی شناور و بر اساس قیمت نفت خام خواهد بود.

ترکمنستان در سال ۱۳۷۶ ( ۱۹۹۷ میلادی ) براساس یک قرارداد ۲۵ ساله متعهد شد روزانه ۲۳ تا ۲۵میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر کند و طبق قرارداد، قیمت هر هزار متر مکعب گاز صادراتی حدود ۴۲دلار تعیین شد.

با این حال ترکمنستان در زمستان سال ۱۳۸۴، در حالی که هنوز نتوانسته بود حجم صادرات را طی مدت ۹ساله به سقف مورد نظر در قرارداد برساند، با طرح درخواست افزایش قیمت گاز و قطع آن، ایران را به پای قراردادی کشاند که طی آن قیمت گاز صادراتی با ۳۳دلار افزایش به ۷۵دلار رسید و در مقابل ترکمنستان ملزم به افزایش حجم صادرات گاز بدون درخواست افزایش قیمت مجدد طی سه سال شد.

در عین حال، عشق آباد در کمتر از یکسال بعد از انعقاد این قرارداد بار دیگر خلف وعده کرد و خواستار افزایش صد درصدی قیمت گاز( حدود ۱۴۵دلار) شد. ترکمنستان در پی بی‌پاسخ ماندن این درخواست از سوی ایران، دی ماه سال گذشته در اوج سرمای بی‌سابقه، گاز صادراتی خود را قطع کرد و چند ماه بعد در فروردین ماه با مذاکرات طرفین و قیمتی که هیچ‌گاه به طور رسمی اعلام نشد، صادرات گاز از سر گرفته شد.