بازارگرمی «آلبا» در روزهای سرد تهران

گروه صنعت و معدن - صابر دری نژاد:نمایشگاه بین‌المللی تهران این روزها پذیرای میهمانان بسیاری است که برای بازدید از نمایشگاه‌های مختلف خود را به جنب بزرگراه (همیشه پرترافیک) چمران و نمایشگاه بین‌المللی رسانده‌اند. نمایشگاه متالوژی، رنگ و رزین‌، مواد شوینده و نخستین نمایشگاه تولیدات کشورهای عضو آلبا، همگی در کنار هم آغاز به کارکرده‌اند که تا اولین روز از زمستان نیز ادامه خواهند یافت.

همکاری بدون محدودیت

وزیران صنایع ایران، صنایع سبک ونزوئلا و توسعه صنعت نیکاراگوئه با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نخستین نمایشگاه تولیدات کشورهای عضو آلبا را با چند ساعت تاخیر افتتاح کردند.

علی اکبر محرابیان با اشاره به حضور کشورهای عضو گروه آلبا (ونزوئلا، کوبا، اکوادور، نیکاراگوئه، بولیوی، پاندوراس و دومینیکن) در ایران گفت: در‌حال‌حاضر ایران با تمام کشورهای عضو آلبا به ویژه ونزوئلا و کوبا پروژه‌های مشترک صنعتی زیادی را در دست اجرا دارد.

وی با بیان اینکه اخیرا با برگزاری کمیسیون مشترک ایران و کوبا هیات دولت مصوب کرد که خطوط اعتباری برای صادرات کالا به این کشور به ۵۰۰میلیون یورو افزایش یابد، عنوان کرد: توسعه همکاری ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین با هیچ محدودیتی مواجه نیست.

این مقام مسوول اضافه کرد: ایران با کشور ونزوئلا هم حدود ۲۰۰سند همکاری دارد که برخی از این اسناد اجرایی شده و بقیه نیز در دست بررسی و اجرا قرار دارد و در مجموع ارزش اسناد امضا شده میان طرفین به حدود چهار میلیارد دلار می‌رسد.

محرابیان با اشاره به اینکه ایران به تازگی روابط خود را با کشورهای بولیوی و اکوادور آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: با کشور بولیوی در زمینه‌هایی مانند سیمان، صنایع لبنی و پالایشگاهی همکاری داریم. همچنین در سفر رییس‌جمهور اکوادور به ایران بیش از ۱۲سند مهم بین مسوولان دو کشور به امضا رسید.

انقلاب همزمان، نقطه اشتراک

ویلیام کنتراس، وزیر صنایع سبک و تجارت ونزوئلا نیز در مراسم افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه فقط یک موقعیت برای مبادلات اقتصادی نیست بلکه موقعیتی است که در آن، آنچه که در ملیت ما و فرهنگ ما است، تبادل کنیم.

وی ادامه داد: امروز ما به دنبال راه‌هایی جدید برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و ایجاد کارخانه اتومبیل و کارخانه تولید شیر و ... از جمله اقداماتی است که درصدد انجام آن هستیم.

وی در پایان سخنانش خطاب به وزیر صنایع ایران گفت: ما از آنچه که فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر هستیم و اطمینان دارم که مشترکات ما خیلی بیشتر از تفاوت‌هایمان است.

اورلاندو سولورزانو دلگاریو، وزیر توسعه صنعت و تجارت نیکاراگوئه نیز با بیان اینکه نیکاراگوئه کشوری کوچک اما درصدد انجام اقدامات بزرگ است، اظهار داشت: در همان سالی که انقلاب ایران به وقوع پیوست، انقلاب ما هم صورت گرفت.

این اولین نقطه اشتراک بین ایران و نیکاراگوئه و اولین قدم برای برقراری ارتباط بینابین است.

وی ادامه داد: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک هستیم، ایران و نیکاراگوئه هر دو نفت دارند و می‌توانند محصولات خود را به هم عرضه کنند.

دلگاریو با اشاره به تمایل کشورهای منطقه آمریکای لاتین به برقراری ارتباط اقتصادی با ایران عنوان کرد: بحران مالی جهانی در هر صورت تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت و تنها راه محافظت از این بحران پیدا کردن فضاهای جدید برای تولید و صنعت است.

وزرای ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه در ادامه با حضور در سالن برگزاری نمایشگاه از محصولات تولیدی کشورهای عضو آلبا بازدید کردند. صنایع دستی این کشورها،منسوجات، قطعات صنعتی، سیگار برگ و ... از جمله تولیداتی هستند که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.البته در این میان سمند و پراید تولید کشور ونزوئلا بیش از دیگر محصولات جلب توجه می‌کند.

در خاتمه بازدید از این نمایشگاه، وزرای ایران، نیکاراگوئه و ونزوئلا با خروج از سالن برگزاری و به دور از تشریفات متداول به بحث و تبادل نظر پرداختند که بارش برف فرصت مذاکره بیشتر را از آنان گرفت.

قاچاق بلای جان شوینده‌ها

محرابیان همچنین پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مواد شوینده و سلولزی را نیز افتتاح کرد و در حاشیه این مراسم گفت: هم اکنون حدود ۲۲۰هزار تن مواد شوینده و بهداشتی مایع در کشور تولید می‌شود که ۲۰ تا ۳۰هزار تن آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: بازارهای داخلی مواد شوینده و بهداشتی به حالت اشباع درآمده است و باید به صادرات این محصولات از کشور بیشتر توجه شود.

وزیر صنایع واردات مواد اولیه این صنعت به کشور را بی‌مشکل دانست و عنوان کرد: صنایع شوینده کشور از جانب قاچاق تهدید می‌شود.

وی اعلام کرد: به دنبال کاهش قیمت مواد اولیه شوینده‌‏ و پاک‌‏کننده، پیش‌‏بینی می‌‏شود، مواد شوینده، پاک‌‏کننده و بهداشتی که با روند افزایشی قیمت روبه‌رو بودند، کاهش قیمت را تجربه کنند.

وی ادامه داد: با ضابطه تعیین شده برای قیمت مواد پتروشیمی از سوی کمیسیون اقتصادی دولت، پیش‌‏بینی می‌‏شود که به زودی قیمت مواد شوینده، پاک‌‏کننده و بهداشتی کاهش یابند و با قیمت ارزان‌‏تری به دست مصرف‌‏کننده برسند.

وی از اعلام زمان دقیق کاهش قیمت کالاهای مواد شوینده خودداری کرد و تنظیم بازار و تعیین زمان قیمت آنها را به وزارت بازرگانی سپرد.

هر ایرانی ۳کیلوگرم

وزیر صنایع و معادن همچنین در هشتمین نمایشگاه رنک، رزین، پوشش‌های صنعتی و کامپوزیت، در خصوص میزان تولید رنگ ورزین داخل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان تولید رنگ در سال گذشته به رقم ۲۲۰هزار تن و حجم تولید رزین نیز به رقم ۱۷۰هزار تن رسید.

محرابیان افزود: در زمان حاضر ۷۵درصد مواد اولیه رنگ در داخل تولید می‌شود و بقیه وارداتی است. اما با توجه به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی محسوب می‌شود، انتظار می‌رود به تدریج با سرمایه‌گذاری لازم واردات مواد اولیه رنگ قطع شود.

وی ادامه داد: وزارت صنایع و معادن از سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف استقبال می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند در سطح کشور به اداره‌های کل صنایع و معادن در ۳۰ استان کشور مراجعه کنند و آمادگی لازم برای اعطای تسهیلات بانکی، زمین ارزان قیمت و دیگر حمایت‌های لازم وجود دارد.

محرابیان مصرف سرانه رنگ را در کشور بیش از سه‌ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به کشورهای صنعتی فاصله دارد.

متالورژی، ویترین صنعت

ششمین نمایشگاه متالورژی نیز هم اکنون در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی‌ تهران برپا است و تا اول دی ماه ادامه دارد.

مسوول اجرایی نمایشگاه متالورژی و نایب رییس انجمن صنعتی برگزار کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی در مورد این نمایشگاه اظهار داشت: گردهمایی صنعتگران بخش‌های مختلفی همچون قالب‌سازی، آهنگری، ریخته‌گری و فولاد فرصت مناسبی است تا این نمایشگاه مبدل به ویترین صنعت شود.

عبدالکریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه داد: امروزه در حالی که ۱۲ سال از برپایی اولین نمایشگاه متالورژی (که به صورت دوسالانه برگزار می‌شود) می‌گذرد، هنوز مشکلات بسیاری پیش روی صنعتگران در راه صادرات وجود دارد، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد تنها در بخش ریخته‌گری این ظرفیت به صورت بالقوه وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰میلیون دلار صادرات داشته باشیم. اما امروزه شاهد هستیم میزان صادرات‌ ما بسیار پایین‌تر از حد مذکور است. وی در پایان اظهار داشت: صنعت متالورژی به عنوان یکی از صنایع مادر و بالا دستی مطرح است، به طوری که ۸۰درصد تولیدات فعالان این بخش به صنایع پایین دستی و تنها ۲۰درصد این تولیدات به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

ابتکار ۱۲تنی

صادق سعادتمند، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه نیز با کیفی‌تر خواندن نمایشگاه ششم نسبت به نمایشگاه‌های قبلی اظهار داشت: این شرکت موفق به تهیه و تولید کوره القایی ۱۲تنی برای اولین بار در ایران شده است.

وی با اشاره به منحصر به فرد بودن تولید کوره القایی با این حجم در داخل عنوان کرد: رکورد قبلی تولید این نوع کوره در ایران سه تن بوده که این رکورد هم متعلق به همین شرکت بوده است.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: ما امروزه به تکنولوژی تولید کوره‌های ۲۰تنی نیز دست یافته‌ایم که در صورت نیاز، اقدام به تولید آن نیز خواهیم کرد.