خرید خرده‌فروشی برق

گروه انرژی- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد: وزارت نیرو طرحی را در دست تدوین دارد که برق تولید‌کنندگان کوچک حتی در موارد تولید برق خانگی را به قیمت‌های تمام شده و واقعی خریداری کند. به گزارش خبرنگار مهر، عباس علی‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت: وزارت نیرو به زودی اطلاعیه‌ای را صادر خواهد کرد که بر اساس آن، برق تولیدی توسط تولید‌کنندگان کوچک نظیر بیمارستان‌ها یا واحدهای مسکونی را به قیمت واقعی خریداری کرده و بدان وسیله قصد دارد خصوصی‌سازی در صنعت برق را به معنای واقعی انجام دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: هر فرد، موسسه یا نهادی که بتواند در منطقه یا محله سکونت خود برق تولید کند وزارت نیرو با نصب کنتورهایی میزان برق تولیدی را اندازه‌گیری کرده و آن را به قیمت تمام شده و به روز و با در نظر گرفتن قیمت سوخت واقعی خریداری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پمپ‌بنزین‌ها، بیمارستان‌ها، برج‌های مسکونی و حتی واحدهای مسکونی کوچکی که از ژنراتورهای کوچک تامین برق برای دریافت انرژی در مواقع اضطراری یا قطعی برق استفاده می‌کنند، مشمول این طرح قرار خواهند گرفت که البته تعرفه‌های متفاوتی برای خرید برق از آنها در نظر گرفته شده است.

علی‌آبادی میزان نیروگاه‌های تولید پراکنده برق در کشور را در شرایط فعلی ۲‌هزار مگاوات عنوان و اظهار داشت: تعدادی از نیروگاه‌های پراکنده و کوچک در سطح کشور وجود دارند که به علت پاره‌ای از مشکلات تاسیساتی هم‌اکنون کار تولید برق را انجام نمی‌دهند که بر این اساس وزارت نیرو قادر است با پرداخت وام‌هایی، آنها را به چرخه تولید برق حتی به میزان اندک باز گرداند.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید برق از واحدهای تولید‌کننده کوچک بر اساس در نظر گرفتن استهلاک سرمایه، هزینه واقعی سوخت، هزینه‌های ناشی از رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و سود مناسب و معقول تعیین می‌شود.

علی‌آبادی از انجام هماهنگی‌هایی با وزارت نفت برای سوخت رسانی به این واحدهای کوچک تولید برق خبر داد و گفت: اجرای این طرح می‌تواند تلفات توزیع را به حداقل رسانده و راندمان کار را نیز بالا برد، ضمن اینکه علاوه‌بر ایجاد اشتغال کمک جدیدی به وزارت نیرو برای تامین برق در شرایط خشکسالی و کمبود برق احتمالی تابستان آتی است.

به گفته وی، هم‌اکنون این طرح در کشورهایی نظر کره جنوبی اجرا می‌شود و وزارت نیرو نیز امیدوار است این طرح به شیوه‌ای جذاب باشد که هر فردی بتواند به صورت داوطلبانه در تولید برق مشارکت داشته باشد ضمن اینکه این طرح تا ۱۰‌روز آینده ابلاغ خواهد شد.