گروه صنعت و معدن- در حالی که وزیر بازرگانی در نشست اخیر کمیته ماده یک بیان کرده است که تنها بخشی از سود قابل توجه‌ تولیدکنندگان فولاد کاسته شده است. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: مستندات ضرر فولادسازان را به وزیر بازرگانی ارائه می‌کند. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در حالی که رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد می‌گوید: وزیر بازرگانی، تلویحا با افزایش تعرفه فولاد موافقت کرده است، یک نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی می‌گوید: وزیر بازرگانی در این جلسه اطمینان داده که تعرفه فعلی، مشکل بزرگی را در صنایع تولید فولاد کشور ایجاد نکند.

بر پایه این گزارش، اخبار متفاوتی از مذاکرات این هفته کمیته ماده یک منتشر شده است.

تقی بهرامی نوشهر، رییس انجمن فولاد ایران با خبرنگار ایلنا گفت: در جلسه‌‏ای که در کمیسیون ماده یک برگزار شد، وزیر صنایع و معادن به علت جلسه‌‏ای با رییس‌‏جمهور حضور نیافت و در نتیجه توافق برای افزایش قیمت تعرفه فولاد منوط به نظر وزیر صنایع شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی، تلویحا با افزایش تعرفه فولاد موافقت کرده و از تولید‌‏کنندگان و انجمن فولاد خواست تا ادله و مستندات لازم مبنی بر ضرردهی تولید‌‏کنندگان در ارتباط با بحران جهانی را ارائه کنند تا بر اساس آن مستندات، نظر رسمی و قطعی افزایش تعرفه فولاد اعلام شود.

بهرامی نوشهر همچنین افزود: وزیر بازرگانی در این جلسه همچنین پیشنهاد داد تا به جای افزایش تعرفه به فکر ذخیره‌‏سازی و حمایت از مصرف‌‏کنندگان به دنبال افزایش بحران‌‏های جهانی و تداوم آن باشیم که قرار شد تا این موضوع نیز بررسی شود.

وی با بیان این که وزارت بازرگانی کاسب نیست اظهار داشت: چنانچه به جای واردات محصولات فولادی، شمش وارد کنیم هم اشتغال‌‏زایی شده و هم ارزبری از کشور کم خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر شمش فولاد در داخل کیلویی ۴۷۰ تا ۴۸۰ تومان فروخته می‌‏شود، این درحالی است که در خارج قیمت‌‏ها به ازای هر تن۴۴۰ دلار است.

بهرامی نوشهر از اعلام نظر وزیر صنایع و معادن ظرف مدت یکی دو روز آینده خبر داد.

از سوی دیگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اعضای این کمیسیون برای افزایش نرخ تعرفه واردات فولاد قانع نشدند و تصمیمی در این زمینه گرفته نشد.

روح‌الله عباس پور در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: این هفته برای بررسی تعرفه واردات فولاد جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن با حضور سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی، معاونین وزیر صنایع، نمایندگان انجمن فولاد و پروفیل سازان و نمایندگان صنف لوازم خانگی برگزار شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان فولاد در این جلسه خواستار افزایش تعرفه واردات فولاد بودند، تصریح کرد: هرچند افزایش تعرفه واردات به تولیدکنندگان فولاد کمک زیادی می‌کند، اما از طرف دیگر موجب ضرر مصرف‌کنندگان می‌شود و میزان تعرفه باید به گونه‌ای باشد که منافع هر دوطرف تامین شود.

به گفته وی، وزیر بازرگانی در این جلسه اطمینان داده که تعرفه فعلی مشکل بزرگی را در صنایع تولید فولاد کشور ایجاد نخواهد کرد و اگر نمودارهای مختلف صورت‌های مالی این شرکت‌ها بررسی شوند، مشخص می‌شود تنها بخشی از سود قابل توجه این شرکت‌ها کاسته شده است.