نامه‌های سریالی برای تعرفه‌ها

عکس:حمید جانی‌ پور

گروه صنعت و معدن- ظاهرا جدال بر سر کاهش و افزایش تعرفه محصولات و کالاهای واسطه‌ای در میان زنجیره تولید محصولات، بالا گرفته و هر روز وزیر صنایع و معادن یعنی یکی از اعضای کمیته ماده یک، نامه جدید دریافت می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی تولیدکنندگان محصولات فلزی و واسطه‌ای به دلیل کاهش قیمت جهانی فلزات خواهان افزایش تعرفه واردات محصولاتی نظیر فولاد، آلومینیوم، مس و ... هستند که سندیکاها و واحدهای تولیدی که از فلزات وارداتی با قیمت پایین‌تر از محصولات ایرانی استفاده می‌کنند، خواهان تغییر نکردن تعرفه‌ها هستند. از ابتدای هفته جاری که احتمال بازنگری در نرخ تعرفه واردات برخی از محصولات نظیر فولاد وجود دارد، دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران خواستار عدم تغییر تعرفه فولاد شد و اعلام کرده که در صورت افزایش تعرفه، قیمت تمام شده سازندگان تجهیزات حدود ۲۱درصد افزایش خواهد یافت. چرا که سهم فولاد در تولید محصولات این صنعت حدود ۷۰درصد است.

بر پایه گزارش خبرنگار ما، طی هفته گذشته وزیر بازرگانی عضو دیگر کمیته ماده یک که تنظیم تعرفه‌ها و بازار را برعهده دارد، طی بخشنامه‌ای خواستار کاهش قیمت محصولات و واحدهای تولیدی در آستانه اجرای طرح تحول و انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

اما وزیر صنایع‌و‌معادن بعد از دریافت نامه وی از سازندگان تجهیزات صنعتی، روز گذشته نامه دوم رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم را دریافت کرد.

رییس اتحادیه صنایع آلومینیوم در ساختمان با اشاره به درخواست دو شرکت دولتی تولید‌کننده شمش آلومینیوم برای افزایش دو برابری تعرفه واردات شمش گفت: تولید‌کنندگان محصولات آلومینیومی طی نامه‌ای به وزیر صنایع، جلوگیری از افزایش تعرفه واردات شمش را خواستار شدند.

هیبت‌اله فاضلی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو شمش آلومینیوم تولید داخل ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان بالاتر از قیمت آلومینیوم وارداتی عرضه می‌شود که به ضرر تولید‌کنندگان محصولات آلومینیومی است و برنامه‌ریزی کارخانه‌های داخلی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت جهانی آلومینیوم تصریح کرد: بسیاری از مشتریان خواستار تجدید نظر در قیمت قرارداد و تعدیل آن هستند، به همین دلیل بالا بودن قیمت شمش ضرر تولید‌کنندگان را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قیمت جهانی شمش آلومینیوم اوایل سال ۸۷ حدود ۱۹۰۰ دلار بود، گفت: هم‌اکنون این قیمت به کمتر از ۱۳۰۰‌دلار رسیده که با احتساب هزینه ۲۰۰‌دلاری حمل‌ونقل و احتساب عوارض و تعرفه واردات، هر تن شمش آلومینیوم حدود ۱۶۵۰‌دلار به‌دست خریداران ایرانی می‌رسد.

فاضلی افزود: این در حالی است که تولید‌کنندگان ایرانی، شمش آلومینیوم را به قیمت ۲۰۴۰‌دلار می‌فروشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در زمینه واردات شمش مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند یا خیر گفت: هم اکنون تولید‌کنندگان در گشایش اسناد اعتباری مشکل دارند و به همین دلیل مجبورند شمش آلومینیوم را از طریق نقدی خریداری کنند که این کار نیازمند سرمایه در گردش بالایی است.

اما با این وضعیت، آیا صنایع پایین‌دستی برای اجرای بخشنامه کاهش قیمت‌ها وزارت بازرگانی و درخواست دو ساله وزیر صنایع برای کاهش قیمت‌ها، «شرط تعرفه‌ای» گذاشته‌اند.

به نظر می‌رسد که وزارت صنایع بر سر دوراهی قرار دارد، راه اول مسیری جز حمایت از صنایع شبه‌دولتی با ضریب اشتغال‌زایی بالا و درآمد درون‌ریز نیست و راه دوم کاهش قیمت کالاهای مصرفی برای مصرف‌کنندگان در آستانه رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی . اما آیا وزیر صنایع نامه سوم و چهارم را هم دریافت می‌کند؟

بعید به نظر می‌رسد که صنایع پایین‌دستی کشور در شرایطی دولت یا به عبارتی وزیر صنایع‌ و بازرگانی خواهان کاهش قیمت محصولاتشان هستند، نامه‌های دیگری را به دفتر وزیر در ساختمان سمیه ارسال نکنند.