گروه انرژی- مدیرعامل پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد تصمیم کمیسیون ویژه مجلس برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل به ۳۵۰ و ۱۰۰ تومان برای سال آینده گفت: این موضوع در حد یک خبر است. قبل از ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها صحبتی با ما شده بود که برنامه‌ریزی خود را برای قیمت‌ها به‌گونه‌ای انجام دهیم که دیگر در آینده پولی را جهت واردات بنزین از صندوق دولت دریافت نکنیم تا از مابه‌التفاوت فروش، هزینه واردات جبران شود. به گزارش خبرنگار ما، سیدنورالدین شهنازی‌زاده با بیان اینکه تصمیم اخیر کمیسیون ویژه مجلس در سهمیه‌بندی بنزین بسیار موثر خواهد بود در خصوص حذف واردات بنزین و گازوئیل گفت: قرار است از سال آینده بودجه‌ای از صندوق دولت برای واردات سوخت به ما اختصاص نیابد. اینکه به چه شکل قرار است اعتبار مورد نیاز آن تامین شود به میزان قیمت بنزین و گازوئیل در سال آینده بستگی دارد و برنامه‌های ما نیز بر اساس آن تنظیم می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه تا پایان سال به چه میزان اعتبار برای واردات سوخت نیاز دارید، گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده تا پایان سال به ۲/۳میلیارد دلار بودجه اضافه بر بودجه مصوب برای واردات سوخت نیاز داریم. شهنازی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا با تک‌نرخی شدن قیمت بنزین سامانه هوشمند سوخت برداشته خواهد شد، گفت: خیر، سامانه هوشمند سوخت صرفا در راستای سهمیه‌بندی سوخت نبود بلکه در جهت مدیریت مصرف و توزیع، جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای و تحلیل کردن اطلاعات به وجود آمد. همان‌گونه که در توزیع نفت گاز از این سامانه استفاده می‌شود، در حالی که سهمیه‌بندی در مورد آن وجود ندارد. علاوه بر این برای فروش الکترونیکی سوخت نیز از این سامانه استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون تا چه میزان صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم گفت: در سال ۸۶ به دلیل سهمیه‌بندی بنزین ۷۳/۲میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم. در سال ۸۷ نیز پیش‌بینی می‌کردیم که حدود ۸۰میلیون لیتر در روز بنزین مصرف شود، در حالی که میانگین واقعی مصرف تا امروز ۶۸میلیون لیتر بوده و حدود ۵/۳میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از عدم واردات داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت‌خام عرضه بنزین آزاد با قیمت ۴۰۰ تومان مناسب است گفت: قیمت فرآورده‌های نفتی وابسته به نفت‌خام است و هیچ موقع را ما سراغ نداشته‌ایم تغییرات قیمت نفت مانند امسال باشد. وی افزود: در حال حاضر قیمت بنزین در خلیج فارس ۴۶۰دلار به ازای هر تن است که چیزی حدود ۳۲۰ تومان به ازای هر لیتر خواهد شد، اما این قیمت در نوسان است و قیمت بنزین را نمی‌توان مدام برای مردم تغییر داد.