گروه انرژی- غزاله طایفه: در حالی که اعضای اوپک در اجلاس پانزدهم مارس ۲۰۰۹ (۲۵ اسفندماه) قرار است وضعیت بازار نفت را بررسی کنند، وزیر نفت از ارائه بسته‌ای ایرانی به اوپک خبر داده است که مقامات نفتی از جزئیات آن بی‌اطلاع هستند. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ و پیش‌بینی ادامه این روند در سال ۲۰۰۹، کشورهای تولیدکننده نفت قرار است در اجلاس ۱۵۲ خود به بررسی وضعیت بازار نفت بپردازند و در خصوص حفظ سقف کنونی تولید نفت این سازمان یا تغییر در آن تصمیم‌گیری کنند. به گزارش خبرنگار ما، به نقل از یک منبع آگاه، روند افزایش شدید قیمت‌ها در تابستانی که گذشت به دلیل عوامل اساسی بازار مانند عرضه و تقاضا نبوده و بیشتر تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیک صورت گرفته است. حتی پیش‌بینی افزایش قیمت نفت تا سقف ۲۰۰دلار در هر بشکه نیز مطرح شده بود، اما شرایط نشان داد تنها چیزی که غیرقابل پیش‌بینی است، روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها است. این کارشناس بازار نفت معتقد است: برای اینکه قیمت نفت بخواهد به سطح معقولی برگردد تنها تصمیم اوپک کافی نیست، چون اگرچه اوپک مهم‌ترین مجموعه‌ای است که بخش اعظم نفت کشورهای تولیدکننده نفت را در اختیار دارد، اما به تنهایی نمی‌تواند قیمت نفت را به وضعیت اولیه برگرداند. آنها معتقدند آنچه که باید تغییر پیدا کند وضعیت تقاضا برای نفت است. یعنی تا زمانی که وضعیت تقاضا اصلاح نشود، قیمت‌ها به حد مطلوب برنمی‌گردد.

بنابراین هم باید اضافه عرضه نفت در بازار را کنترل کرد و هم باید میزان تقاضا را افزایش داد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در کاهش تقاضای نفت بحران اقتصادی کشورهای صنعتی است، گفت: باید منتظر باشیم که سیاست‌های مالی دنیا به نتیجه برسد و مجددا کشورهای صنعتی و کشورهایی که اقتصاد در حال گذار دارند دوباره تقاضای خود را بالا ببرند. وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش ۴میلیون و ۲۰۰هزار بشکه ای نفت در افزایش قیمت موثر نبود، گفت: به نظر می‌رسد که رشد تقاضا آنقدر منفی بوده که اگر اوپک این میزان تولید خود را کاهش نمی‌داد، روند کاهشی قیمت‌ها خیلی بیشتر می‌شد، بنابراین اوپک تلاش خود را انجام داده و ممکن است در اجلاس ۱۵۲ هم تصمیم به کاهش مجدد بگیرد؛ اما این یک روی سکه است و برگشت تقاضا جهت ثبات قیمت نفت روی دیگر سکه خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که تعیین قیمت حداقلی و حداکثری برای قیمت نفت در اوپک تا چه حد در روند قیمت‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: در ابتدای سال ۲۰۰۰ اوپک به دنبال این موضوع بود و ممکن است در ذهن وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، تعیین قیمت حداقلی و حداکثری مطرح باشد، اما در‌ حال ‌حاضر اوپک به دنبال این موضوع نیست.

این مقام نفتی در خصوص همکاری کشورهای غیراوپک با اوپک جهت کنترل بازار نفت گفت: در این زمینه اوپک تلاش خود را کرده است و تاثیرگذارترین کشور جهت عضویت در اوپک روسیه است، بنابراین باید دید که روسیه چگونه حمایت خود را عملی می‌کند.

وی در این مورد که حذف دلار در مبادلات اوپک تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: این موضوع در سال گذشته و به دنبال تضعیف قیمت دلار مطرح بود، اما در‌ حال ‌حاضر دنبال نمی‌شود. ضمن اینکه اوپک نمی‌تواند نوع ارز مبادله‌ای را تعیین کند. وی در خصوص سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو اوپک توضیح داد: در‌ حال‌ حاضر بعضی از کشورها در پروژه‌های نفتی خود با یکدیگر همکاری دارند، اما این موضوع به روند قیمت نفت ارتباطی ندارد.

آنچه مسلم است اوپک در شرایط آسانی قرار ندارد؛ چراکه میزان تقاضا به شدت از بین رفته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۰۹ هم ادامه یابد، بنابراین تنها راه‌حل این است که موتور رشد تقاضا توسط کشورهایی مثل چین، هند و... روشن شود.