ایران ضرب‌الاجلی ۴۵ روزه را برای شرکت‌های شل و رپسول تعیین کرد.

شرکت ملی نفت ایران به شرکت‌های رویال داچ‌شل و رپسول اسپانیا هشدار داد که برنامه‌های عملیاتی خود را برای حضور در میدان پارس‌جنوبی و پروژه پرشین‌ ال.‌ان.‌جی ظرف ۴۵ روز اعلام کنند، زیرا در غیر این‌صورت با شرکت‌های دیگری جایگزین می‌شوند. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری نیوکرالا با اعلام این خبر به نقل از سیف‌الله جشن‌ساز افزود: شرکت‌های شل و رپسول در سال ۲۰۰۷ قراردادی با شرکت ملی نفت ایران به ارزش ۱۰‌میلیارد دلار امضا کرده‌اند تا به توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴ میدان پارس‌جنوبی بپردازند، ولی هنوز تعهدات خود در این قرارداد را اجرا نکرده‌اند.

وی همچنین اشاره کرد که شرکت فرانسوی توتال نیز که تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران برای حضور در پارس‌جنوبی داشت، درحال اتلاف وقت بود؛ در نتیجه شرکت ملی نفت ایران با یک شرکت چینی برای این پروژه مذاکره می‌کند.

مقامات توتال اعلام کرده‌اند که ایران مایل نبوده است سهم خود از افزایش هزینه‌های اجرایی پروژه را بر عهده گیرد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، این اولتیماتوم ۴۵ روزه در حالی برای شرکت‌های شل و رپسول تعیین شد که سال گذشته نیز وزارت نفت ایران به شرکت هلندی - انگلیسی شل اولتیماتوم داده بود که در صورت عدم آغاز کار فازهای ۱۱ و ۱۳ پارس جنوبی تا آخر ماه ژوئن (دهم تیرماه ۸۷) این پروژه‌ها را به دیگر شرکت‌های داوطلب بین‌المللی واگذار خواهد کرد.

در مقابل نیز شرکت‌های توتال و شل با ادعای وجود نگرانی‌هایی در مورد شرایط مالی و سیاسی فعالیت در ایران، اتخاذ تصمیم نهایی خود برای مشارکت در پروژه‌های جدید در ایران را تا ژوئن سال ۸۷ بعید دانستند.