واکنش سرد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: برنامه دولت برای اصلاح قیمت ۷ قلم از کالاهای اساسی واکنش‌های متفاوتی را از سوی صاحبان این صنایع و اتحادیه‌های تولیدی به دنبال داشت. روز گذشته رسول مژده‌شفق، معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تدوین استراتژی سه‌گانه برای اصلاح الگوی مصرف آرد، نان، گندم، شیر، روغن نباتی و قند و شکر خبر داد و عنوان کرد: اصلاح قیمت و توزیع این کالاها در دستور کار دولت قرار داد.

۹۵درصد واردات، تولید تنها ۵درصد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن نباتی با اشاره به‌میزان تولید و مصرف روغن نباتی کشور و مقدار یارانه‌های دولتی متعلق به این محصول به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر سالانه یک میلیون و ۴۰۰هزار تن، نیاز کشور به روغن نباتی است که ۵۰۰هزار تن آن را دولت در قالب روغن یارانه‌ای در اختیار مردم می‌گذارد و مابقی به صورت آزاد در اختیار آنها قرار می‌گیرد. قیمت هر کیلو روغن نباتی یارانه‌ای حدود ۴۳۰تومان و قیمت آزاد هر کیلو روغن نباتی در حدود ۱۳۰۰ تومان است.

با توجه به اینکه هم‌اکنون حدود ۹۵درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، به نظر می‌رسد دولت برای کاهش هزینه‌های واردات درصدد این اقدام بر آمده است. نعمت‌ا... زمانیان ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت یا با افزایش قیمت و نزدیک کردن سطح قیمت‌های یارانه‌ای بر آزاد، یا با کاهش تعداد کوپن‌های اعلامی هزینه‌های واردات را کاهش خواهد داد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبعات احتمالی آزادسازی قیمت‌ها اظهار داشت: زمان اصلاح قیمت روغن نباتی امسال نیست؛ چرا که در حال حاضر هم که قیمت‌ها یارانه‌ای است، مردم قدرت خرید روغن نباتی را ندارند. دولت باید از سال آینده به‌صورت تدریجی از تعداد کوپن‌های اعلامی بکاهد.

یارانه خرج دارو

دبیر اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی نیز با تاکید بر این که اگر اصلاح قیمت شیر منجر به حذف یارانه شیر خانوار شود، بخش عمده‌ای از کارخانه‌های تولیدی تعطیل خواهند شد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶۰درصد از واحدهای تولید شیر، کارخانجات تک محصولی هستند که صرفا شیر کیسه‌ای تولید می‌کنند. اگر یارانه شیر خانوارها حذف شود، این کارخانجات نیز دیگر تولیدی نخواهند داشت و همگی تعطیل خواهند شد. «علی احسان مظفری» ادامه داد: قیمت واقعی شیرهای کیسه‌ای که در حال حاضر در حدود ۲۵۰تومان عرضه می‌شود، حدود ۵۵۰تومان است؛ بنابراین با حذف یارانه شیرخانوارها، قیمت شیر کیسه‌ای ۱۲۰درصد افزایش خواهد یافت. وی سرانه کنونی مصرف شیر کشور را حدود ۸۰ تا ۹۰لیتر عنوان کرد و گفت: در صورتی که اصلاح قیمت منجر به حذف یارانه شیر خانوار شود، این سرانه تا حدود ۵۰لیتر کاهش خواهد یافت؛ چرا که مردم قدرت خرید ندارند. مظفری در پایان سخنانش تصریح کرد: یارانه‌ای را که به شیر و نان تعلق می‌گیرد، اصلا نباید با یارانه محصولاتی نظیر پودر شوینده مقایسه و اقدام به حذف آن کرد. اگر یارانه شیر ندهیم، باید همین میزان یارانه را در جایی دیگر خرج دارو و درمان مردم کنیم.

برخی چه می‌گویند

به گزارش خبرنگار ما، برخی از تولیدکنندگان بر این باورند که اگر چه اقدام در اصلاح قیمت‌ها بسیار قابل توجه و سازنده است، اما اصلاح قیمت‌ها به دلیل کسری بودجه و منابع جهت اختصاص یارانه‌ها صورت می‌گیرد، نه افزایش سودآوری واحدها! این گروه از تولیدکنندگان می‌گویند: هر اقدام مناسب برای واقعی شدن قیمت‌ها در زمان مناسب باید صورت گیرد و وقتی این تصمیم در زمان مقتضی خودش صورت نگیرد، آثار مثبت آن به حداقل می‌رسد و تولیدکنندگان نتایج مورد نظر را به دست نمی‌آورند.