سه سناریو برای تغییر قیمت گاز

تبدیل تعرفه قیمت گاز از استانی به شهرستانی

گروه انرژی- غزاله طایفه: مدیرعامل شرکت ملی گاز از بررسی سه سناریو برای قیمت گاز خبر داد و گفت: ثابت ماندن قیمت، بازنگری در پلکانی کردن قیمت گاز و هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان سه‌سناریو برای قیمت گاز است که تاثیر هر کدام در میزان مصرف گاز متفاوت خواهد بود. عزیزالله رمضانی با بیان اینکه امسال هیچ گونه برنامه‌ای جهت افزایش قیمت گاز برای بخش‌های مختلف نداریم اظهار داشت: قیمت گاز همان نرخ‌های مصوب سال ۸۷ است، ولی در بخش‌های خانگی و تجاری پیشنهاد جدیدی در دست بررسی است که تعرفه پلکانی قیمت گاز را از استانی به شهرستانی تغییر بدهیم؛ چون شرایط آب و هوایی در شهرستان‌های یک استان متفاوت است. امسال در رابطه با پلکانی کردن قیمت‌ها موضوع را پیگیری می‌‌کنیم و هیچ گونه مصوبه‌ای خلاف مصوبات قبلی صادر نخواهد شد. رمضانی در اولین نشست خبری سال ۸۸ افزود: بر اساس نتایج مطالعات سازمان هواشناسی شهرستان‌ها به ۵ گروه با آب و هوای متفاوت تقسیم شده‌اند. معاون وزیر نفت ادامه داد: طرح نهایی این پیشنهاد ظرف ۲هفته آینده به هیات وزیران ارائه خواهد شد که در صورت تصویب تعرفه پلکانی قیمت گاز بخش خانگی و تجاری بر اساس ‌آب و هوای هر شهرستان محاسبه خواهد شد. وی توضیح داد: با اجرای این طرح شهرهای سردسیر از الگوی مصرف گاز بالاتر و یارانه بیشتر برخوردار خواهند شد و برای شهرهای گرمسیر نیز الگوی مصرف کمتری در نظر گرفته می‌شود. در واقع در طرح جدید، ما پیش‌بینی افزایش قیمت نمی‌کنیم، بلکه فقط الگوی مصرف را تغییر خواهیم داد که بر اساس آن ۵ گروه شهرستانی در ۲۱پلکان و در دو بازده گرم و سرد تقسیم‌بندی شده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که حداکثر قیمت گاز در پلکان چقدر است گفت: حداکثر قیمت گاز از متوسط قیمت جهانی بالاتر نمی‌رود و فعلا سناریوهای مختلفی در دست بررسی است که جزئیات آن را در آینده نزدیک به صورت اطلاعیه ارائه خواهیم داد. رمضانی در خصوص تعرفه قیمت گاز در بخش صنایع نیز گفت: در بخش صنایع هم تعرفه‌ها همانند تعرفه سال قبل است، اما طرح تغییر الگوی مصرف برای صنایع نیز وجود دارد که حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ آماده می‌شود.وی افزود: الگوی مصرف برای صنایع براساس نوع تولید آنها است.

ورود هیات ترکمنی

معاون وزیر نفت در ادامه از ورود هیات ترکمنی به تهران خبر داد و گفت: قرارداد واردات گاز از ترکمنستان ۲۵ساله است که هرچند وقت یک بار مذاکرات برای شرایط قیمت و مباحث عملیاتی انجام می‌شود. به این منظور دور اول مذاکرات برای توافق‌های جدید از امروز آغاز می‌شود.وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر شکایت ترکیه به دادگاه بین‌المللی درخصوص قرارداد صادرات گاز ایران به آن کشور گفت: این پرونده هم‌اکنون در حال بررسی است و مسائل حقوقی آن محرمانه است.

ضرورت فاینانس ۴۸هزار میلیارد ریالی

رمضانی افزود: امسال بودجه اختصاص پیدا کرده برای شرکت ملی گاز ۷۴هزار میلیارد ریال است که باید ۷۳درصد آن معادل ۴۸هزار میلیارد ریال از طریق فاینانس و فروش دارایی‌ها تامین شود و ۲۷درصد آن معادل ۲۶هزار میلیارد ریال منابع قابل‌وصول است.

عدم‌افزایش تولید گاز در سال ۸۸

معاون وزیر نفت ادامه داد: امسال میزان تولید گاز در پیک زمستان به ۵۶۰میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که نسبت به سال ۸۷ افزایش زیادی پیدا نمی‌کند.وی از ارائه اساسنامه شرکت به مجلس تا خردادماه امسال خبر داد و گفت: در این اساسنامه پیشنهاد ادغام بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی داده شده تا زنجیره توسعه و تولید گاز در یک سازمان قرار گیرد.

واگذاری شرکت‌ها

وی درخصوص واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه گاز اظهار داشت: برنامه قطعی از سوی سازمان خصوصی‌سازی به ما ابلاغ نشده است؛ اما مقدمه واگذاری شرکت‌ها تابعه مشخص شدن قیمت گاز خواهد بود.

اولویت در پروژه‌های زیربنایی

وی درخصوص برنامه شرکت ملی گاز در سال ۸۸ اظهار داشت: با توجه به وضعیت بودجه شرکت در سال جاری اولویت برای بخش‌های زیربنایی است.با این دیدگاه برنامه اولیه ما احداث ۲۹۰۰کیلومتر خط لوله فشار قوی گاز از مبدا عسلویه، احداث ۵۸۰۰کیلومتر شبکه‌‌گذاری جدید در شهرها و روستاهای کشور و دادن ۱۹۲هزار انشعاب و پوشش ۲۵۰هزار مشترک جدید است. وی گفت: در بخش پالایشگاهی نیز فاز دوم پالایشگاه بید بلند نیز در دست احداث است که در صورت تامین منابع مالی ظرف ۳سال آینده تکمیل خواهد شد. احداث فاز دوم پالایشگاه میمک و فاز سوم پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد از دیگر برنامه‌های امسال است.