خبرگزاری‌ها - هیات پاکستانی به سرپرستی عاصم حسین، مشاور نخست وزیر پاکستان اوایل هفته آینده به تهران خواهد آمد که امیدواریم زمان امضای قرارداد نیز نهایی شود. نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات صادرات گاز به پاکستان با تاکید بر این که در فرمول قیمت، میانگین قیمت نفت وارداتی به کشور ژاپن به همراه یک ضریب ثابت مبنا قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بازار ژاپن بیشترین میزان ال.ان.جی وارداتی را به خود اختصاص داده، بنابراین در این کشور روند ارتباط قیمت ال.ان.جی و به تبع آن قیمت گاز خشک با نفت خام امری است که طی سال‌های طولانی گذشته یکی از معیارهای تعیین قیمت گاز صادراتی برای بسیاری از کشورها بوده است. حجت‌ا... غنیمی‌فرد درباره جزئیات محاسبه این فرمول توضیح داد: قیمت ال.ان.جی به صورت معکوس برای بدست آوردن قیمت گاز خشک مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در این زمینه هزینه‌های حمل ونقل و مایع‌سازی از قیمت کل کم می‌شود و در آخر با توجه به مبدا گاز صادراتی موردنظر، قیمت گاز از روش محاسبه معکوس بدست خواهد آمد. به گفته وی، از آنجا که گاز موردنظر به مقصد پاکستان باید به مرز ایران و پاکستان برای کشور نهایی تحویل داده شود، ما در محاسبات قیمتی خود، هزینه‌های انتقال گاز را تا رسیدن به مرز ایران و پاکستان از مبدا تولید مورد نظر، برای قرارداد به محاسبه معکوس ذکر شده اضافه می‌کنیم.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات صادرات گاز به پاکستان درباره بند مرور قیمت یادآوری کرد: همانطور که درتفاهم‌های اخیر در تهران موافقت شد، براساس این بند طرفین می‌توانند یک سال پیش از شروع تحویل گاز به پاکستان، درخواست مرور بر قیمت کنند، ولی پس ازآن هر سه سال یک‌بار این امکان وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر این‌که در هر حال قیمت گاز صادراتی ایران در شرایط مرور بر قیمت، برمبنای میانگین وزنی صادرات گاز ایران به سایر مقاصد خواهد بود، تشریح کرد: در هیچ بررسی و مرور بر قیمتی، قیمت مورد توافق بعدی کمتر از میانگین ذکرشده نخواهد بود.