گروه صنعت و معدن - محبوبه فکوری: در حالی که نقشه راه تولید صادرات سیمان وزارت صنایع و معادن، صادرات ۵میلیون تنی تا پایان سال را هدفگذاری کرده، معاون امور معادن وزیر صنایع و معادن از آغاز مذاکرات بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل رونق صادرات این محصول به ایتالیاخبر می‌دهد. مسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در این رابطه می‌گوید: نقشه راه وزارت صنایع و معادن، صادرات ۵میلیون تنی سیمان را ترسیم کرده که در آن وظایف دولت و کارخانجات مشخص شده است؛ در این میان وظیفه وزارت صنایع و معادن کمک به رفع موانع صادراتی سیمان در «ستاد حمایت از سیمان» است.

معاون امور معادن وزیر صنایع و معادن افزود: از سوی دیگر مسوولیت وزارت صنایع، رفع موانع پیش روی راه‌اندازی واحدهای جدید، ارتقای سطح تولید و افزایش صادرات سیمان است.

وی تصریح کرد: انجمن سیمان و کارخانجات تولیدکننده نیز وظیفه دارند تا موضوعاتی نظیر بازاریابی صحیح، فروش و ارسال به موقع تعهدات صادراتی را پیگیری کنند و مکمل وزارت صنایع در اجرای هر چه بهتر این نقشه باشند.

به گفته سمیعی‌نژاد، خوشبختانه بازارهای جدید صادراتی پیش روی کشور قرار گرفته که به خصوص به دلیل وقوع زلزله اخیر ایتالیا، بازار خوبی فراهم شده تا با توجه به پتانسیل‌های داخل کشور از جمله ارزان بودن انرژی و مواد معدنی و نیز بالا بودن کیفیت سیمان تولیدی در تیپ‌های مختلف بتوان بخشی از اهداف صادراتی را محقق کرد.

در این راستا به نظر می‌رسد دستیابی به اهداف ۱۲میلیون تنی تولید و ۵میلیون تنی صادرات سیمان مستلزم هماهنگی‌های بیشتر در مرزهای صادراتی کشورهای هدف و نیز احداث پایانه‌های صادراتی مجهز باشد تا بتوان این هدفگذاری‌‌ها را محقق کرد.

این موضوع به اندازه‌ای حائز اهمیت است که بسیاری از فعالان صنعت سیمان معتقدند حتی اگر تولید در کشور به اهداف تعیین شده وزارت صنایع نزدیک شود؛ ولی موانع صادراتی همچنان پابرجا بماند، نه تنها سودی عاید کشور نخواهد شد، بلکه تنها اتلاف منابع اولیه و انرژی در کشور را به دنبال دارد.

موانع صادراتی سیمان

در این راستا سمیعی‌نژاد با برشمردن موانع پیش روی صادرات سیمان از بررسی و یافتن راهکارهای از میان برداشتن آنها در ستاد طرح‌های سیمانی وزارت صنایع خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: به عنوان مثال، یکی مشکلات پیش روی صادرات سیمان ایران به عراق، عدم صدور مجوزهای لازم برای ورود کامیون‌های ایرانی به خاک این کشور است که البته در حال مذاکره برای رفع آن هستیم.

وی یکی دیگر از موانع را عوارض بالایی عنوان می‌کند که برخی کشورهای منطقه برای واردات سیمان از ایران وضع کرده‌اند.

به گفته سمیعی‌نژاد، وزارت صنایع به دنبال تقلیل یا حذف این عوارض است تا بتواند راه را برای صادرات سیمان ایران به کشورهای منطقه سهل‌تر کند.

معاون وزیر صنایع و معادن احداث پایانه‌های صادراتی، اسکله‌های صادرات سیمان و به کارگیری روش‌های نوین بارگیری این محصول در اسکله‌های صادراتی را از دیگر برنامه‌های این وزارت‌خانه ذکر و تصریح می‌کند: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در این زمینه صورت گرفته است.

بسته سیاستی بخش معدن

سمیعی‌نژاد با اشاره به تدوین بسته سیاستی - حمایتی وزارت صنایع و معادن در بخش صنعت و معدن خاطر نشان می‌کند: بخش صنعت و بخش معدن به هم وابسته هستند و قطعا سیاست‌‌های تعیین شده برای هر بخش می‌تواند مکمل بخش دیگر باشد.وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد رفع هر موانع صنعتی راهی برای ارتقای سطح بخش معدن باشد؛ به همین دلیل سیاست بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن اتخاذ سیاست‌هایی است که بتواند به صورت مثبت در دو بخش صنعت و معدن نقش آفرینی کند.

خط اعتباری اختصاصی برای هر واحد سیمانی

این مقام مسوول در وزارت صنایع و معادن با ارائه توضیحاتی در رابطه با اختصاص خط اعتباری جدید به تولیدکنندگان سیمان می‌گوید: وزارت صنایع و معادن همچون گذشته به دنبال رفع موانع راه‌اندازی واحدهای تولید سیمان است و برهمین اساس بسته به نوع مشکل هر کارخانه، اعتباری را اختصاص خواهد داد.وی می‌افزاید: برخی واحدهای تولیدکننده با مشکلات غیرمالی نظیر قطعی گاز، برق و آب مواجه هستند و بر همین اساس، وزارت صنایع و معادن مذاکراتی را با دیگر اعضای هیات دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط برای برچیدن این موانع صورت می‌دهد.به گفته سمیعی‌نژاد، البته مذاکراتی با بانک‌ها برای اختصاص منابع مالی لازم به طرح‌های سیمانی صورت گرفته و حتی در مواردی برای هر طرح سیمانی، یک خط اعتباری جداگانه در نظر گرفته می‌شود.وی می‌افزاید: امسال باید ۱۲میلیون تن به ظرفیت تولید سیمان کشور اضافه شود که بر همین اساس، به طور مرتب با مدیران عامل کارخانجات تولید کننده در حال مذاکره هستیم تا مشکلات را رفع کرده و کشور را به اهداف از پیش تعیین شده برسانیم.