یک‌میلیارد اوراق قرضه ارزی، توتال، کرسنت و چهار پالایشگاه برای عراق

گروه انرژی- غزاله طایفه: بعد از آن که در روز اول نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی، چند مصاحبه از سوی مقامات مسوول به دلیل ترافیک برنامه‌ها لغو شد، در روز دوم،‌ سوم و چهارم نمایشگاه تعداد مصاحبه‌ها و اعلام خبرهای جدید، اندازه‌ای بود که با بازتاب جهانی همراه شد. گزارش خبرنگار مقیم «دنیای اقتصاد» در نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی حکایت از آن دارد که طی دو روز گذشته اغلب معاونان وزارت نفت با حضور در جمع خبرنگاران، به پرسش‌های روز خبری پاسخ گفته و بخشی از برنامه‌های خود را برای سال جاری اعلام کرده‌اند.

مشارکت جایگزین فاینانس

مهم‌ترین خبری که در روز چهارم نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی اعلام شد، انتشار یک میلیارد دلار اوراق قرضه ارزی از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. به نظر می‌رسد که ایران با توجه به تلطیف مناسبات خارجی و بحران مالی غرب از این فضا استفاده کرده و می‌خواهد برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تامین منابع کند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه نمایشگاه چهاردهم نفت، گاز و پتروشیمی در همین حال از راه‌اندازی ۱۰طرح به ارزش ۱۲میلیارد دلار در سال ۸۸خبر داد و گفت: بخشی از فاینانس این طرح‌‌ها در سال ۸۷ تامین شده است، اما برای تکمیل آنها به حدود ۵/۲میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

عادل‌نژاد سلیم در چهارمین روز نمایشگاه در جمع خبرنگاران افزود: در سال گذشته قرار بود ۱۲ پروژه افتتاح شود که به دلیل اشکالاتی که در اجرای پروژه‌ها ایجاد شد، تنها ۶ طرح در نیمه دوم سال به مرحله افتتاح رسید. بنابراین ۶ طرح باقی مانده امسال به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

انتشار اوراق مشارکت خارجی

معاون وزیر نفت در ادامه از انتشار یک میلیارد دلار اوراق مشارکت خارجی برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی در سال ۸۸ خبر داد و اظهار داشت: نحوه انجام این کار با تشکیل کمیته‌ای در حال بررسی است و امیدواریم در نیمه اول سال جاری به نتیجه برسد.وی حجم تولید طرح‌های توسعه‌ای را ۸میلیون و ۷۹۷هزار تن اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاری موردنیاز برای این طرح‌ها ۴میلیارد و ۳۰۲میلیون دلار است.

نژادسلیم همچنین از اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی با مشارکت شرکت‌هایی از کشورهای ترکیه، هند، آفریقای جنوبی و ونزوئلا در سال جاری خبر داد و یادآور شد: هم‌اکنون با توجه به متوقف شدن فاینانس پروژه‌ها برای تامین مالی پروژه‌های پتروشیمی به مشارکت‌های بین‌المللی روی آورده‌ایم.

وی در مورد برنامه‌های شرکت، در برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: در برنامه پنجم ۴۶ طرح جدید اجرایی می‌شود که با بهره‌برداری از آنها ۵۰میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می‌شود که برای اجرای این طرح‌ها به ۲۵میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.

وی درخصوص تولید محصولات پتروشیمی در سال ۸۸ توضیح داد: تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری به ۳۹میلیون تن خواهد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری حجم فروش محصولات پتروشیمی به ۲۸میلیون تن افزایش پیدا کند که برآورد ما حاکی از ارزش ۱۰میلیارد دلاری در این بخش است. وی در پایان در مورد آخرین وضعیت خط لوله اتیلن غرب گفت: این پروژه در بخش ساخت خط لوله از عسلویه تا سقز حدود ۶۰درصد پیشرفت داشته است و ساخت پتروشیمی کاویان به عنوان اولیه واحد این خط لوله مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

انی‌وایون در حال بررسی صادرات گاز ایران

از سوی دیگر سیدرضا کسایی‌زاده در سومین روز از نمایشگاه در جمع خبرنگاران با اشاره به مسیرهای در حال بررسی انتقال گاز ایران به اروپا توضیح داد: دو شرکت اروپایی انی و ایون در حال بررسی ۵ مسیر انتقال گاز ایران به اروپا هستند.

شرکت چینی لیدر توتال

وی با اشاره به اینکه پیش از این قرار بود شرکت توتال در پروژه پارس ال‌ان‌جی با یک شرکت چینی شریک شود، ولی با توجه به تاخیر در این تصمیم‌گیری، کلیه فعالیت‌های پارس ال ان جی را معوق کرده‌ایم، اضافه کرد: در هر صورت توتال به تازگی بر سودآوری این پروژه و رغبت آنها برای حضور در پارس ال ان جی تاکید کرده است.

به گفته کسایی‌زاده، در صورت حضور شرکت چینی در بخش بالادست، لیدر شرکت چینی خواهد بود که در بخش پایین دست شریک یکدیگر می‌شوند.

مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران از اجرایی شدن دو قرارداد صادرات گاز به ارمنستان و سوئیس در سال جاری خبر داد و گفت: مذاکرات با پاکستانی‌ها برای صادرات گاز به آن کشور نیز نهایی شده که در آینده نزدیک برای تکمیل مذاکرات مشخص کردن زمان امضای قرارداد به تهران خواهند آمد.

کرسنت نباید رسانه‌ای می‌کرد!

وی درباره مذاکره‌های در حال انجام با کشورهای حاشیه خلیج فارس به بحرین، کویت، عمان و امارات اشاره کرد و گفت: در خصوص صادرات گاز به امارات که مذاکره با شرکت کرسنت انجام شده است، متاسفانه این شرکت به جای مذاکره با ما موضوع را رسانه‌ای کرده و البته به نظر ما قرارداد اشکالاتی برای اجرا دارد که یکی از آنها قیمت است.

کسایی‌زاده با بیان اینکه مکاتبات از سوی شرکت صادرات گاز با کرسنت از حدود ۴ ماه پیش شروع شد، ولی پاسخی از سوی آنها دریافت نکردیم، افزود: پس از رسانه‌ای شدن موضوع به تازگی شرکت کرسنت جواب مکاتبه‌های چهار ماه پیش را داده است.

کرسنت را دور می‌زنند؟

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با چند شرکت اماراتی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم، تصریح کرد: علاقه‌مند به تعیین قیمت پایه یکسان برای فروش گاز به همه کشورهای خریدار هستیم که در این زمینه با یکسان بودن قیمت پایه، شرایط قرارداد و نقطه تحویل می‌تواند موجب تفاوت قیمت شود.

به گفته کسایی‌زاده، مذاکره با کویت، بحرین و امارات نیز همچنان ادامه دارد.

وی درباره امضای دو تفاهمنامه با ترکیه توضیح داد: طبق تفاهمنامه اول قرار است ترکیه گاز بیشتر از ایران بخرد که به این منظور توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را در نظر دارد، همچنین در تفاهمنامه ترانزیت گاز ایران با یک شرکت ترکیه‌ای قرار شده آنها مجوز عبور خط لوله را از کشور ترکیه بگیرند.

فرمول شناور برای خرید گاز از ترکمنستان

کسایی‌زاده با بیان اینکه در حال مذاکره هستیم تا قیمت واردات گاز از ترکمنستان در دوره جدید بر اساس فرمول شناور باشد، یاد‌آور شد: قیمت موجود که برای دوره شش‌ماهه تعیین شده بود، یک رقم ثابت بود که پایان ماه ژوئن منقضی می‌شود.

مذاکره با بلغار گاز

کسایی‌زاده با تاکید بر حفظ منافع ایران در صادرات گاز خاطر نشان کرد: برخی کشورهای خریدار گاز قصد دارند با سوء‌استفاده از وضعیت کنونی سیاسی ایران، گاز را به قیمت ارزان بخرند که در هیچ صورت منافع ملی خود را نادیده نمی‌گیریم؛ البته به تازگی شرکت بلغارگاز نیز مذاکراتی برای خرید گاز از ایران انجام داده است.

ساخت چهار پالایشگاه برای عراق

در میان انبوه مصاحبه‌های خبری، آن سوی نمایشگاه، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مجوز ساخت و احداث

۱۸ پالایشگاه خصوصی در کشور خبر داده که خوراک این پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت تامین می‌شود و محصولات آن با قیمت بین‌المللی خریداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: اخیرا وزیر نفت عراق برای ساخت پالایشگاه کربلا و ۴ پالایشگاه دیگر در عراق از ایران دعوت کرده است.

سید‌نورالدین شهنازی‌زاده در این نشست خبری گفت: در ملاقاتی که اخیرا با وزیر نفت عراق صورت گرفته در احداث خط لوله انتقال نفت خام از بصره به آبادان تفاهم شد که بر اساس این تفاهم هر کشور این خط لوله را در داخل خاک خود احداث می‌کند.

وی افزود: ساخت پالایشگاه کربلا و ۴ پالایشگاه دیگر در عراق با همکاری ایران از دیگر موارد تفاهم شده بود.

به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰میلیون لیتر انواع فرآورده شامل بنزین و نفت گاز به عراق صادر شده که تداوم صادرات تا پایان سال ۲۰۰۹ مورد توافق قرار گرفته است.

با احداث خط لوله انتقال نفت خام از بصره به آبادان حداقل ۵۰درصد از خوراک پالایشگاه آبادان از عراق تامین خواهد شد.

۶۰۰هزار کارت سوخت گازوئیل

معاون وزیر نفت افزود: تاکنون ۶۰۰هزار کارت هوشمند گازوئیل صادر و در اختیار مالکان خودروهای دیزلی قرار گرفته که از زمان اجرای این طرح در مجموع ۳میلیون لیتر از فروش جایگاه‌ها کاسته شده است.

تولید ۵/۴۴ ؛ مصرف ۵/۶۶

وی یادآور شد: سال گذشته ۵/۴۴میلیون لیتر بنزین، ۲۰میلیون لیتر نفت سفید، ۹۲میلیون لیتر نفت گاز و ۸۶میلیون لیتر نفت کوره به صورت روزانه در کشور تولید شد که در کل میانگین تولیدات ۹ پالایشگاه کشور به صورت روزانه ۲۵۱میلیون لیتر بوده است. شهنازی‌زاده مصرف بنزین کشور در فروردین ماه را ۵/۶۶میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اوج ۷۲میلیون لیتر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: پیش‌بینی ما برای سال جاری در اوج مصرف بنزین روزانه ۷۲میلیون لیتر است که بر اساس آن روزانه باید ۲۶میلیون لیتر از این فرآورده وارد کنیم.

این رقم در مورد مصرف گازوئیل روزانه ۱۰۰میلیون لیتر برآورد می‌شود که بر اساس آن روزانه باید ۱۲میلیون لیتر گازوئیل وارد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح‌های بنزین‌سازی در پالایشگاه کشور گفت: این طرح‌ها در ۵ پالایشگاه آبادان، تهران، تبریز، اصفهان و بندر‌عباس اجرا می‌شود که با اجرای آنها ۱۳میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور افزوده می‌‌شود.

توتال با ۳۲میلیون دلار می‌آید

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره هم از انعقاد ۸میلیارد دلار قرارداد در سال ۸۸ خبر داد و افزود: سال گذشته ۳میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار قرارداد منعقد کردیم که امسال قرار است با فرض توسعه میادین لاوان و فرزاد B به ۸میلیارد دلار برسد.

محمود زیرکچیان‌زاده در نشست خبری روز گذشته درخصوص میزان تولید نفت افزود: سال ۸۷ به خاطر کاهش قیمت نفت و برنامه تکلیفی اوپک تولید نفت از میادین به ۷۰۷هزار بشکه در روز رسید. امسال نیز قرار است که میزان تولیدات ما به ۷۲۶هزار بشکه در روز برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه میزان تولید نفت و گاز از میادین مشترک ایران در سال گذشته افزایش یافته، افزود: در سال ۸۷، افزایش تولید نفت از میدان نفتی فروزان و سلمان به ترتیب ۱۱ و ۶درصد بوده است.

وی در ادامه درخصوص امضای قرارداد این شرکت با توتال فرانسه توضیح داد: با شرکت توتال فرانسه در میدان درود ۳ قراردادی به ارزش ۳۲میلیون یورو امضا کرده‌ایم که هدف از آن پشتیبانی عملیات و راهبری تولید از این میدان توسط توتال بوده است.

وی با اشاره به میادین مشترک ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: هم‌اکنون ایران ۱۳ میدان مشترک نفت و گاز در خلیج فارس دارد که حدود ۵میلیارد بشکه نفت خام در این میادین وجود دارد.

وی حجم ذخایر گاز دو جای میادین مشترک گازی در خلیج فارس را نیز حدود ۲۱تریلیون فوت‌مکعب اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اشاره به اینکه در ۳ سال آینده با راه‌اندازی واحدهای جمع‌آوری گازهای همراه نفت خارک، سلمان وسیری تمام گازهای همراه نفت جمع‌آوری می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود ۲۴میلیون مترمکعب گاز همراه نفت در روز تولید می‌شود و حدود ۱۷میلیون مترمکعب در روز، گاز نیز در حوزه فلات قاره می‌سوزد.

اما برگزاری نمایشگاه نفت در رسانه‌های خارجی نیز بدون بازتاب نبود. در این میان رسانه‌های صهیونیستی نسبت به برپایی این نمایشگاه بیشتر از رسانه‌های غربی واکنش منفی نشان دادند.

اینکه بایکوت نیست!

به گزارش مهر، روزنامه صهیونیستی «جورزالم پست» در گزارشی اعلام کرد: شواهدی در دست است که دولت آلمان از حضور شرکت‌های نفتی این کشور در نمایشگاه نفت ایران حمایت مالی کرده و این کشور در راستای روابط تجاری خود با ایران سیاست‌های متناقضی در پیش گرفته است.

در این گزارش آمده است: با وجود اعلام دولت آنجل مرکل مبنی بر قطع حمایت‌های مالی آلمان از شرکت‌های تجاری سرمایه‌گذار در ایران، در سال ۲۰۰۸ شاهد قراردادهای سنگین تجاری بین این شرکت‌ها و ایران بوده‌ایم که حضور شرکت‌های بزرگ آلمانی در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران نیز گواه این مدعاست.

این در شرایطی است که مطبوعات صهیونیستی از افزایش ۲۵درصدی شرکت‌های بزرگ خارجی به ویژه حضور گسترده شرکت‌های آمریکایی در نمایشگاه نفت ایران به شدت ابراز ناراحتی کرده‌اند و آن را مغایر با اعمال سیاست‌های بایکوت اقتصادی ایران می‌دانند.

اظهارنظری از آن سوی آب

همین خبرگزاری به نقل از یک سفیر سابق آمریکا و رییس انجمن صهیونیستی- آمریکایی ضدایرانی «uani» اعلام کرد: نمایشگاه نفت ایران بر شکست تحریم‌های اقتصادی این کشور صحه گذاشت.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری «ورلد تریبون»، مارک والاس سفیر سابق آمریکا و رییس انجمن صهیونیستی- آمریکایی «ائتلاف ضدایران هسته‌ای» اعلام کرد: حضور شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران نشانه شکست سیاست‌های آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران است.

در ادامه اظهارات این مقام آمریکایی آمده است: حضور گسترده شرکت‌های آمریکایی در این نمایشگاه نشان‌دهنده علاقه‌مندی اوباما برای برقراری روابط انرژی با ایران است.