مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به تدوین الگوی مصرف سوخت برای صنایع انرژی‌بر کشور گفت: این صنایع شامل سیمان، پلاستیک، گچ، شیشه، قند و شکر، روغن‌نباتی، آجر، کاشی و سرامیک، آهک، آهن و فولاد است. عباس کاظمی با اشاره به استخراج و تدوین الگوی مصرف صنایع انرژی بر اظهار داشت: براساس این طرح، میزان سوختی که به صنایع جدیدالتاسیس داده می‌شود، متناسب با الگوی تعریف شده برای مصرف آنها خواهد بود.

وی افزود: در این صورت،‌ صنایع موجود و صنایع جدید در زمان طراحی باید فرآیندی را طی کنند که منطبق با الگوی تعریف شده برای آنها باشد.

به گفته وی، این صنایع شامل صنایعی هستند که سالانه بیش از ۵هزار مترمکعب مازوت یا ۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند و بر همین اساس برای آنها و نیز صنایع مشابهی که به تازگی می‌خواهند تاسیس شوند، الگوی مصرف استخراج شده است.

کاظمی یادآور شد: برای صنایع مذکور الگوی مصرف سوخت تهیه و به آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: به عنوان مثال برای تولید یک تن شیشه در کشور بطور متوسط ۳۹۰ مترمکعب گاز مصرف می‌شود که معیار و الگوی در نظر گرفته شده برای واحدهای موجود ۳۵۹ مترمکعب و برای واحدهای جدیدالاحداث ۲۴۸ مترمکعب می‌باشد.

به گفته وی، بر این اساس صنایع موجود کشور که ممیزی انرژی شده‌اند باید مصرف سوخت خود را بر مبنای ارقام و معیارهای اعلام شده، اصلاح کرده در غیر این صورت محکوم به پرداخت جریمه می‌شوند و سوخت مازاد نیز در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. کاظمی یادآور شد: صنایع جدیدالاحداث نیز باید مصارف سوخت خود را بر مبنای معیارهای مربوطه تنظیم و آغاز به فعالیت کنند.