نبود چک برگشتی و بدهی مالیاتی

اعلام جزئیات وام ارزی ۸ ساله با نرخ ۵درصد

گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: جزئیات برنامه دولت برای حمایت از معدنکاران اعلام شد. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع با بیان اینکه ما در سال جاری برای بخش‌های مختلف معدنی از جمله واردات ماشین‌آلات، اکتشاف و حتی فرآوری تسهیلات در اختیار معدنکاران قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: «تنها در بخش فرآوری محصولات معدنی است که تسهیلات دولتی اندکی محدودتر است، اما در بقیه بخش‌ها این تسهیلات به صورت نامحدود در اختیار معدنکاران قرار خواهد گرفت.»

محمدمسعود سمیعی‌نژاد که در نشستی با حضور تعداد زیادی از معدنکاران حوزه سنگ سخن می‌گفت، اظهار داشت: «تسهیلات بخش فرآوری در راستای سیاست‌های سازمان توسعه معادن (ایمیدرو) و تنها به بخش‌های فرآوری زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، بوکسیت، آلومینیوم و مواد فلزی نادر همانند طلا تعلق خواهد گرفت.»

شروط دوگانه تسهیلات

وی با بیان اینکه این تسهیلات پول دولت است که در اختیار بانک صنعت و معدن قرار گرفته است و از محل کمک‌های فنی و اعتباری تامین خواهد شد، اظهار داشت: «بانک صنعت و معدن برای ارائه تسهیلات به معدنکاران تنها دو شرط دارد، یکی آنکه فرد متقاضی چک برگشتی نداشته باشد و دیگر آنکه حق بیمه و مالیات خود را تسویه کرده باشد. در این صورت بانک صنعت و معدن طی یک هفته تسهیلات مورد نیاز معدنکاران را پرداخت خواهد کرد. در این میان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری نیز پروانه بهره‌برداری معدن را به عنوان ضمانت‌نامه در اختیار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «اگر ارزش ذخیره معدن کمتر از میزان وام دریافتی باشد، طی بخشنامه‌ای که صادر شده، صندوق بیمه سفته دریافت خواهد کرد.

وام ۵درصد با بازپرداخت ۸ساله

سمیعی‌نژاد همچنین از اعطای تسهیلات ارزی به معادن برای اولین‌‌بار در کشور خبر داد و گفت: «ما تا به حال تسهیلات ارزی برای معادن نداشتیم، اما این مورد به تازگی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است و به‌زودی به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد. سود این تسهیلات ۵درصد و زمان بازپرداخت آن ۸ساله خواهد بود.»

به جان مسوولان فنی افتاده‌ایم

معاون معدنی وزارت صنایع و معادن همچنین از برنامه‌ این وزارتخانه برای برخورد با معادنی که مسوولان فنی آنها در معادن حضور ندارند خبر داد و گفت: «به زودی بازرسان وزارتخانه‌ وارد معادن خواهند شد و اگر مسوول فنی معدن حضور نداشته باشد، طبق ماده ۲۰ مدیر آن معدن را سلب صلاحیت خواهیم کرد.»

وی افزود: «ما از امسال به جان مسوولان فنی افتاده‌ایم و به شدت مراقب این موضوع و حضور آنان در معادن هستیم. در تمام حوادث معدنی نخستین کسی که باید پاسخگو باشد، ابتدا مسوول فنی معدن است و پس از وی مدیرعامل، چرا که مسوول فنی فرم رعایت ایمنی در معدن را امضا می‌‌کند.»

سمیعی‌نژاد در ادامه به برخی از جزئیات قانون جدید معادن اشاره کرد و گفت: «در قانون جدید پروانه بهره‌برداری زمانی تمدید می‌شود که مسوولان، یک مهندس معدن ارائه کنند که تمام وقت در اختیار معدن باشد. همچنین پروانه معدن زمانی تمدید می‌شود که معدنکاران حداقل دو سال بیمه یک مسوول فنی را پرداخت کرده باشند.»

واگذاری معادن به متخصصان

وی ادامه داد: «در قانون جدید، ما معادن را تنها در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که حداقل ۳۰درصد سهامدارانش تخصص معدنی داشته، باشند.»

وی با اشاره به اینکه اگر درآمد فروش تمام محصولات معدن طی یک ماه به اندازه قسط وام دریافتی آن معدن نباشد، پروانه آن معدن باید اصلاح شود، اظهار داشت: «در این گونه موارد معدنکاران یک ماه فرصت خواهند داشت تا طرح‌شان را اصلاح کنند و افزایش تولید بدهند.»

تشکیل کمیته‌ای مشترک با محیط‌زیست

وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای مشترک در وزارتخانه خبر داد که به هماهنگی با ادارات منابع طبیعی و محیط‌زیست استان‌ها خواهد پرداخت.

سمیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: «یک آیین‌نامه اجرایی برای این کمیته تعریف شده که به حل مشکلات معادن با این سازمان‌ها بپردازد. با این اقدام حدود ۸۰درصد از مشکلات محیط‌زیست، منابع طبیعی و معادن در این کمیته حل خواهد شد، چرا که دیگر استا‌ن‌ها نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند.»

تسهیلات فقط برای قدیمی‌ترها

سمیعی‌نژاد همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که در حال حاضر میزان ظرفیت سنگ‌بری‌های کشور بالاتر از میزان کل تولید کشور است، خاطر نشان کرد: «سنگ‌بری‌های کشور در سال گذشته حدود ۱۶میلیون تن ظرفیت داشتند، این در حالی است که تمام تولید سنگ کشور در سالی که گذشت حدود ۱۳میلیون تن بود.»

وی ادامه داد: «بنابراین با تصمیم‌گیری‌هایی که صورت گرفته تسهیلات ارزی تنها در اختیار سنگ‌بری‌های قدیمی قرار خواهد گرفت تا اقدام به نوسازی ماشین‌آلات خود کنند.»

عوارض جدید

برای واردات و صادرات

البته سمیعی‌نژاد در ادامه از برنامه‌های وزارت صنایع برای حمایت از سنگ‌بری‌ها خبر داد و اعلام کرد: «وزارت صنایع برای حمایت از این بخش، عوارض واردات سنگ‌خام را در حداقل میزان ممکن نگاه داشته است تا سنگ‌بری‌ها بتوانند اقدام به واردات سنگ‌خام و فرآوری آن کنند. همچنین این وزارتخانه عوارض واردات سنگ‌‌های بریده شده را ۱۵درصد افزایش داده و درصدد است عوارض صادرات سنگ‌خام را نیز افزایش دهد. البته در کنار این موارد، مشوق‌های صادراتی را نیز برای صادرات سنگ‌های فرآوری شده در نظر خواهیم گرفت.»

تماس برقرار است

سمیعی نژاد گفت: در این مدت همواره به طور مرتب جلساتی را با انجمن‌های معدنی داشته و همواره سعی کرده‌ایم که به جای مداوا پیشگیری کنیم، اما در اینجا یک گله از شما مطرح کنم که کدام یک از شما معدنکاران در انجمن جمع شده‌ و کمک کرده‌اید که استراتژی بخش سنگ کشور را بنویسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۳۰۰معدن سنگ و پنج‌هزار و ۳۰۰ سنگ‌بری داریم که اگر هر کدام یک‌میلیون پرداخت کنند، می‌توانیم یک استراتژی را برای صنعت سنگ کشور که از پتانسیل‌های اصلی بخش معدن کشور است، تدوین کنیم. اما انجمن سنگ و کانون سنگ‌بری‌ها اعلام کردند که ما حتی نمی‌توانیم یک ریال پرداخت کنیم و ما این کار را با ۱۰۰‌میلیون بودجه دولتی شروع کردیم.

پشت یک میز جمع نشدید

وی ادامه داد: سال گذشته به رییس انجمن سنگ اعلام کردم در شرایطی که بازار در رونق به سر می‌برد، دوستان معدنکار را پشت یک میز جمع کنیم تا استراتژی این بخش را تدوین کنیم، زیرا استراتژی را در دوران رونق باید بنویسیم نه در دوران رکود.

وی افزود: اما با وجود مذاکره با سنگ‌بری‌ها و انجمن سنگ و در شرایطی که بازار در اوج قرار داشت، این اتفاق نیفتاد؛ در صورتی که اگر ۹ ماه پیش این استراتژی‌ تدوین می‌شد، امروز این مشکلاتی که مطرح می‌کنید وجود نداشت.

وی ادامه داد: در شرایطی که حتی از شما یک ریال نیز برای پشتیبانی این سایت نگرفته‌ایم، سالانه حدود ۲۰‌میلیون تومان از شرکت‌های بزرگ معدنی برای اداره این سایت دریافت می‌کنیم تا زمینه‌ تسهیل بازاریابی شما فراهم شود. سمعی‌نژاد افزود: جهت تسهیل بازاریابی صادراتی معدنکاران سنگ، سایت بین‌المللی را طراحی کرده‌ایم تا تمام معدنکاران اطلاعات خود را به آن وارد کنند؛ با این حال خارجی‌ها بیشتر از داخلی‌ها اطلاعات کار خود را در این سایت ثبت کردند.

او خاطرنشان کرد: زمانی که از معدنکاران داخلی می‌پرسیم چرا در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، می‌گویند که فردا سازمان مالیاتی به سراغ‌مان می‌آید، در حالی که این یک سایت بازاریابی جهانی است و شما بدون اعلام مقدار تولیدات خود تنها بیایید خودتان و محصولاتتان را معرفی کنید. وی ادامه داد: در شرایطی که حتی از شما یک ریال نیز برای پشتیبانی این سایت نگرفته‌ایم، سالانه حدود ۲۰‌میلیون تومان از شرکت‌های بزرگ معدنی برای اداره این سایت دریافت می‌کنیم تا زمینه‌ تسهیل بازاریابی شما فراهم شود.