گروه صنعت و معدن- سهم بخش‌خصوصی از تولید سنگ خام ۷۵درصد و سهم بخش دولتی حدود ۲۵درصد است که این از اتفاق‌های نادر اقتصاد ایران است.

به گزارش ایرنا، نایب‌رییس خانه معدن ایران اعلام کرد: بخش معدن و صنایع معدنی از بحران مالی جهان بسیار سریع تر از سایر بخش‌ها عبور می‌کند. «محمدرضا بهرامن» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزئینی، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه افزود: ایران به لحاظ وجود ذخایر معدنی و تنوع آن در رده‌های نخست جهانی قرار دارد از این رو توجه ویژه به بخش معدن کشور می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. بهرامن گفت: ایران به لحاظ تنوع رنگ و جنس و ذخایر غنی سنگ‌های تزئینی، موقعیت ویژه‌ای نسبت به دیگر کشورها خصوصا منطقه دارد. در زمان حاضر یک‌هزار و ۳۳۵ معدن سنگ تزئینی و حدود چهارهزار واحد فعال فرآوری سنگ در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۵۰ واحد مدرن و با استفاده از فناوری روز دنیا و بقیه نیمه صنعتی و سنتی هستند. وی افزود: میزان ذخایر قطعی سنگ‌های تزئینی در کشور حدود ۱/۲میلیارد تن است و حدود پنج‌میلیارد تن انواع سنگ در کشور شناسایی شده است که از این میزان ۴۲درصد مرمریت، ۴۳‌درصد گرانیت، ۱۲درصد تراورتن و حدود سه‌درصد آن مرمر است.

نایب‌رییس خانه معدن با بیان اینکه ایران در زمان حاضر بعد از کشورهای چین و هند به عنوان سومین تولیدکننده سنگ جهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: میزان سنگ بریده در بیش از چهارهزار واحد فعال فرآوری سنگ در کشور بیش از ۸۰میلیون مترمربع است. به گفته بهرامن، این در حالی است که میزان نیاز داخلی کشور به سنگ در زمان حاضر حدود ۷۰میلیون مترمربع و ظرفیت اسمی کارخانه‌های سنگ در کشور حدود ۱۲۵میلیون مترمربع است. وی توجه و حمایت بیشتر مسوولان ذیربط از صادرات سنگ را خواستار شد و افزود: ارزش صادرات سنگ‌های تزئینی کشور در سال ۸۶ معادل ۱۳۵میلیون و ۵۰۰هزار دلار و در مدت ۹ ماه منتهی به پایان آذر ماه ۸۷ به حدود ۱۳۵میلیون دلار رسیده و با محاسبه آمار سه ماهه پایانی که نتایج قطعی آن به‌زودی اعلام می‌شود، از اهداف پیش‌بینی شده فراتر خواهد رفت.

بهرامن ادامه داد: طبق اهداف برنامه چهارم سهم صادرات سنگ‌های تزئینی در پایان برنامه چهارم (سال ۱۳۸۸) باید به ۱۵۰میلیون دلار برسد، اما آمارها حاکی از آن است که میزان صادرات سنگ فراتر از اهداف برنامه محقق شده است. از این رو لازم است دولت توجه ویژه‌ای به صنایع متکی به مواد اولیه آن که امکان تامین آن در داخل وجود دارد، داشته باشد.

وی گفت: در بخش تولید سنگ خام، سهم بخش خصوصی ۷۵‌درصد و بخش دولتی ۲۵‌درصد است و در بخش سنگ‌های فرآوری شده ۹۹‌درصد از تولید مربوط به بخش خصوصی است.

بهرامن افزود: میزان سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ در زمان حاضر حدود ۴۰ تریلیون ریال و گردشی مالی صنعت حدود ۵۰ تریلیون ریال است که نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور ایفا می‌کند و با احتساب بخش‌های معدن، حمل و نقل، فروش، فرآوری و صادرات بیش از ۱۶۰هزار شغل در کشور ایجاد کرده است.