گروه انرژی- روسیه ارسال تجهیزات نیروگاهی به منظور بهسازی نیروگاه‌های ایران را آغاز می‌کند.

براساس توافقاتی که در گذشته ایران با روسیه داشته است، ساخت نیروگاه حرارتی رامین از اواسط سال‌های دهه ۱۹۷۰ براساس توافقنامه بین دولت‌های ایران و شوروی سابق آغاز شده بود، اما در دوران جنگ با عراق، کار ساخت نیروگاه متوقف شد و در نهایت مونتاژ ششمین و آخرین واحد که تحت نظر متخصصان «پاور ماشین» روسیه انجام می‌شد، تنها در سال ۲۰۰۲ پایان یافت. هم اکنون شرکت بهمن گستر کیان (BGK-TECHNICAL) به نمایندگی از ایران کار تامین قطعات نیروگاه‌های رامین اهواز و شهید منتظری اصفهان و نیز ذوب‌آهن را از روسیه انجام می‌دهد.

این درحالی است که «پاور ماشین» ۱۰‌درصد بازار انرژی دنیا را در اختیار دارد و چهارمین شرکت بزرگ دنیا در زمینه تولید نیروگاه‌های برقی به شمار می‌رود.

این شرکت همچنین سازنده توربین‌های نیروگاه اتمی بوشهر نیز هست. در این رابطه جهان تقوی فر، مدیرعامل شرکت BGK-TECHNICAL در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: قرارداد تامین قطعات یدکی نیروگاه رامین به ارزش ۳ میلیارد تومان با روسیه منعقد شده بود که قطعات نیز به موقع تحویل ایران داده شده است.

وی می‌افزاید: این قطعات یدکی مربوط به توربین‌های بخار نیروگاه رامین است. تقوی فر تصریح می‌کند: همچنین قراردادی به ارزش ۱۲‌میلیون یورو نیز از سوی نیروگاه رامین در حال گشایش اعتبار است، ضمن اینکه یک‌میلیون یورو قطعات یدکی نیروگاه شهید منتظری اصفهان نیز آماده تحویل است.

به گفته وی، قرارداد مدرنیزاسیون نیروگاه رامین نیز در مرحله مذاکره قرار دارد که بر این اساس قرار بر این است که یکی از واحدهای نیروگاه رامین بهسازی شود.

تقوی‌فر ادامه داد: بر این اساس جلساتی با حضور هیاتی از وزارت نیرو در روسیه برگزار و توافقات اصولی در این زمینه حاصل شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت BGK-TECHNICAL، ظرف ۷ ماه آتی یک واحد از این نیروگاه بهسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز برای اولین بار در کشور، سیستم تحلیل ارتعاشات در نیروگاه رامین راه‌اندازی شد.

نیروگاه رامین با ۶ واحد بخار در ۲۵ کیلومتری اهواز قرار دارد و تامین‌کننده ۷۵‌درصد برق استان خوزستان و ۵‌درصد برق شبکه سراسری است.

این درحالی است که ریانووستی روسیه به نقل از دفتر مطبوعاتی شرکت پاور ماشین روسیه نیز از تحویل پیش از موعد اولین محموله از لوازم یدکی ویژه نیروگاه برق حرارتی رامین خبر داده بود.