گروه صنعت و معدن - دبیر انجمن صنایع نساجی با تشریح دلایل واردات چادر مشکی به ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کننده این محصول گفت: سود واردات این پارچه مانع از تولید آن در کشور شده و در حال حاضر ۹۵ درصد نیاز بازار از طریق واردات تامین می‌شود. علیرضا حائری در ادامه اظهار کرد: چند سال پیش کارخانه ایران مرینوس با سابقه ۳۰ ساله و تخصص در تولید پارچه‌های فاستونی، یک کار تحقیقاتی انجام داد و اعلام کرد که موفق به بافت پارچه چادر مشکی و دسترسی به تکنولوژی رنگ این نوع پارچه شده است؛ اما در حال حاضر حدود ۲ سال است که تولید پارچه چادر مشکی در این کارخانه کاملا متوقف است و در این واحد فقط پارچه فاستونی تولید می‌شود.

وی توضیح داد: استدلال مدیران ایران مرینوس این بود که هزینه تولید پارچه چادر مشکی در داخل، چند برابر واردات است و به همین دلیل محصولاتشان فروش خوبی نداشته و در نتیجه تولید پارچه چادر مشکی را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های کرپ‌ناز، حجاب شهرکرد و نای زرین اصفهان نیز با هدف تولید پارچه چادر مشکی احداث شده بودند، اظهار کرد: کارخانه نای زرین پس از مدتی فعالیت تعطیل شد، کارخانه کرپ‌ناز نیز فقط تولید پارچه‌های سبک سیستم پنبه‌ای دارد و پارچه چادر مشکی در این کارخانه تولید نمی‌شود. کارخانه حجاب شهرکرد نیز به صورت محدود پارچه چادر مشکی تولید می‌کند که فقط حدود ۵ درصد از نیاز بازار را جوابگو است.

دبیر انجمن نساجی با بیان اینکه ۹۵ درصد پارچه چادر مشکی مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: این پارچه از طریق مبادی رسمی یا غیر رسمی به کشور وارد می‌شود.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده از سوی مسوولان وزارت صنعت مبنی بر ایجاد یک واحد جدید تولید پارچه چادر مشکی و افزایش تولید واحد حجاب شهرکرد «به فارس» گفت: ما از افزایش تولید این نوع پارچه در کشور استقبال می‌کنیم؛ ولی بهتر است پرداخت تسهیلات مالی و حمایت‌ها به طور هدفمند صورت گیرد؛ اما این تسهیلات نباید مجددا به شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی پرداخت نشود تا باز هم بی‌نتیجه باقی بماند.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده شرکت‌های دولتی و شبه دولتی در زمینه تولید پارچه چادر مشکی به بهره‌وری لازم نمی‌رسند و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نتیجه قابل قبولی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه قبلا تولید پارچه چادر مشکی در انحصار شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای بود، گفت: طی سال‌های اخیر کشورهای دیگری مانند اندونزی نیز در این زمینه فعال شده‌اند و در حال حاضر علاوه بر کره و ژاپن از پاکستان، چین، اندونزی و امارات نیز پارچه چادر مشکی به ایران وارد می‌شود.

به گفته وی، بحث دسترسی به تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی موضوع جدی و چالش اصلی در تولید این محصول در کشور نیست و بحث‌های حاشیه‌ای و فرعی مانند مشکل در تولید برخی مواد اولیه یا واردات آن مطرح است.

واردات پارچه‌های دیگر با تعرفه پایین چادر مشکی

وی در ادامه با بیان اینکه ردیف تعرفه‌ای مشخصی برای واردات چادر مشکی تعریف نشده است، گفت: طبق یک تعریف کلی، واردات انواع پارچه با مشخصات خاص مشمول تعرفه ۷۰ درصد است که طبق تبصره‌ای، تعرفه واردات پارچه چادر مشکی ۲۰ درصد تعیین شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هر پارچه‌ای با نام پارچه چادر مشکی امکان واردات با تعرفه ۲۰ درصد را دارد و آماری که در مورد واردات پارچه چادر مشکی مطرح می‌شود نیز دقیق نیست؛ زیرا مشخص نیست که چقدر از این واردات به پارچه چادر مشکی اختصاص داشته و چه میزان بابت واردات پارچه لباس زنانه بوده است.

دبیر انجمن نساجی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خرداد امسال در سازمان توسعه تجارت گفت: در این جلسه پیشنهاد کردیم که تعرفه پارچه چادر مشکی به طور مشخص در یک ردیف جداگانه دیده شود؛ اما هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: برخی در این جلسه عنوان می‌کردند که در گمرک امکان تشخیص پارچه چادر مشکی از سایر پارچه‌های لباس زنانه وجود ندارد که ما پیشنهاد دادیم یک یا دو گمرک تخصصی برای واردات پارچه چادر مشکی مشخص شود تا واردات این پارچه از سایر گمرک‌ها ممنوع شود.