عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، چالش اصلی صنعت

گروه صنعت و معدن- «انجام یک فعالیت اقتصادی تولیدی در یک مقطع زمانی تابع سیاست‌های ثابت باید باشد؛ اگر تصمیمات غیرکارشناسی حاکم بر صنعت شود، شوک‌های ناشی از آن صنعتگران را با چالش روبه‌رو می‌کند.» این روزها کمتر صنعتگری است که از افزایش هزینه‌ها، کمبود نقدینگی، سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، محدودیت داخلی در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، افزایش محدودیت‌های خارجی برای تبادل ارز و تاثیر آن بر تاخیر در تولید کالاها و ... گلایه‌ای نداشته باشد. صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز از این موضوع مستثنی نیست. فعالان این صنعت نیز مهم‌ترین مساله خود را در عدم ثبات مسولان در تصمیم‌گیری‌ها می دانند و در درجه دوم به عدم وجود نقدینگی کافی برای شرکت‌ها و ورود کالا به صورت قاچاق اشاره می‌کنند. البته در روزهای گذشته مسائل و مشکلات صنعتگران مورد توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز قرار گرفت؛ به طوری که وی اعلام کرد با افزایش نرخ ارز و مشکلات مربوط به نقل و انتقال آن، متاسفانه در صورت هرگونه بی‌توجهی مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به یک مساله حاد و فراگیر تبدیل می‌شود. در رابطه با مسائل و مشکلات صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت‌وگویی با «علی نقیب»، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به مشکلات این صنعت در ماه‌های اخیر به خصوص از ابتدای سال ۹۱، می گوید: در ماه‌های اخیر به دلیل اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، صنعتگران با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. این در شرایطی است که با افزایش محدودیت‌های بین‌المللی مسائل صنعت بیشتر شده است، بنابراین درخواست ما از دولت این است که با ثبات رویه زمینه را برای غلبه بر مشکلات فراهم کند، و گرنه صنعت بیش از پیش دچار مشکل می‌شود. نقیب با اشاره به نوسانات اخیر نرخ ارز و اعلام خبرهای متفاوت از سوی منابع خبری در مورد تغییر نرخ ارز مرجع و نحوه تخصیص آن به گروه‌های کالایی مختلف، گفت: در هفته‌های اخیر بیشتر صنعتگران در مورد نرخ ارز در بلاتکلیفی هستند و نمی‌دانند که تصمیمات دولت در مورد نحوه تخصیص ارز به چه صورت خواهد بود. وی با بیان اینکه اگر تصمیمات غیرکارشناسی حاکم بر صنعت شود، شوک‌های ناشی از آن صنعتگران را با چالش روبه‌رو خواهد کرد، افزود: امیدواریم که دولت با ثبات در تصمیم‌گیری و مشخص کردن نحوه دریافت ارز از سوی ۱۰گروه کالایی مسائل را حل کند.

رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ادامه به مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت اشاره کرد و گفت: در صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی مواد به سه گروه تقسیم می‌شود. گروه اول جنبه حیاتی دارد که شامل مواد ضدعفونی‌کننده و محصولات شوینده هستند. گروه دوم موادی هستند که در تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی ضرورت حاد ندارد و با تغییر فرمولاسیون قابل جایگزینی هستند. گروه سوم نیز جنبه تجملی دارند که در دسته محصولات آرایشی قرار می‌گیرند. بنابراین توقع ما از دولت این است که حداقل برای واردات مواد حیاتی مورد نیاز در این صنعت، ارز را با قیمت مرجع در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

این فعال صنعتی در ادامه در پاسخ به این سوال که چند درصد از بازار مصرف محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، توضیح داد: ظرفیت تولید در میان شرکت‌های فعال در این صنعت چندین برابر نیاز کشور است. در حال حاضر شرکت‌های داخلی امکان تولید محصولات مورد نیاز برای ۳۰۰میلیون نفر را دارند. به طور مثال ظرفیت تولید پودر در کارخانه‌های داخلی سه برابر میزان مصرف است. وی افزود: با تخصص بالایی که در زمینه تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی در کشور وجود دارد، نیازی به واردات نداریم و کیفیت محصولات داخلی نیز همطراز با بسیاری از شرکت‌های مطرح خارجی است.

وی اما عدم استفاده از ظرفیت داخلی تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی را ناشی از ورود کالای خارجی به صورت قاچاق دانست و گفت: عدم کنترل‌های لازم برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور معضلی برای فعالان این صنعت است.

نقیب همچنین با اشاره به بازارهای صادراتی تولیدات داخلی، گفت: عمده بازار صادراتی محصولات تولیدی این صنعت کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان است. همچنین صادرات تکنولوژی مورد نیاز در این صنعت به کشورهای همسایه از جمله عراق از دیگر اقدامات انجام شده در صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی بوده است.

این فعال صنعتی موقعیت ایران از لحاظ پیشرفت صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی را خوب ارزیابی کرد و گفت: این صنعت با داشتن متخصصان داخلی امکان و توانایی لازم برای پیشرفت را دارد به شرطی که مشکلات این بخش که شامل عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های دولتمردان، عدم وجود نقدینگی کافی برای صنعت و ورود کالای قاچاق است، حل شود.