تصمیمات جدید برای افزایش تولید گوشت قرمز

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد: مرغ به زودی صادر می‌شود

گروه صنعت و معدن- در حالی که هنوز تصویر صف‌های طولانی خرید مرغ از ذهن مردم پاک نشده و قیمت آن به پیش از افزایش قیمت آن بازنگشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت از صادرات این کالای اساسی خبر می‌دهد؛ خبری که چندان خوشایند ذائقه این روزهای بازار نیست. علاوه بر گوشت مرغ مهدی غضنفری از برنامه‌ریزی برای صادرات گوشت قرمز نیز خبر می‌دهد؛ ظاهرا پس از دوران کمبود تولید این دو کالای اساسی، دولت با مازاد تولید مواجه شده و به همین دلیل صادرات آن را در دستور کار قرار داده است. خبر اعلام شده در حالی است که با جدی شدن کمبود گوشت قرمز در بازار، این کالای اساسی در لیست ممنوعه صادراتی قرار گرفت و با این شرایط باید این لیست که تاکنون بارها تغییر کرده مجدد دستخوش تغییرات شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که در پایان جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت خبر مذکور را اعلام کرد، درخصوص جزئیات این طرح افزود: موجودی ذخایر گوشت قرمز و مرغ بالاتر از حد پیش‌بینی است و آمادگی داریم که در این ماه و ماه آینده مازاد مرغ را صادر کنیم.

از سوی دیگر غضنفری از ذخیره سازی بسیاری از کالاهای اساسی خبر داده و می‌گوید: هم اکنون موجودی ذخایر بالاتر از حد نیاز است. خبری که برخی از فعالان بازار آن را تایید نمی‌کنند. برای تحقق وعده داده شده مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به کار شدند تا طی قراردادی چهار جانبه افزایش تولید گوشت قرمز را در دستور کار قرار دهند با این حال مرغ در این تفاهمنامه گنجانده نشد.

براساس این گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه دامداران کشور و شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای فراهم آوردن شرایط تولید گوشت قرمز با اتکا به ظرفیت‌های تولیدی موجود، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گفته معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن، این اقدام به منظور استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های دامداری‌ها و ظرفیت‌های خالی که حدود ۳۰ درصد را به خود اختصاص داده است صورت خواهد گرفت، تا بتوان با تولید ۱۰۰ درصدی از واردات گوشت قرمز به کشور بی‌نیاز شویم.

حسن رادمرد در حاشیه کارگروه کنترل بازار با اشاره به مفاد این تفاهمنامه گفت: براین اساس مقرر شد طی مدت ۶ تا ۹ ماه آینده با استفاده از همه ظرفیت‌ها و پتانسیلی که در بخش دامپروری کشور موجود است، بتوانیم حدود ۶۰ هزار تن به تولید گوشت داخلی اضافه کرده و دام سنگین و سبک را برای عرضه در واحدهای صنفی به بازار عرضه کنیم.

همچنین مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور نیز با اشاره به تعهدات خود در قبال امضای این تفاهمنامه افزود: در این تفاهمنامه دو موضوع مورد توجه قرار گرفته است که یکی بحث تامین نهاده‌ها است که حدود ۷۰ درصد از هزینه‌های دامدار را شامل می‌شود و دیگری نیز بحث خرید تضمینی است.

سعید سلطانی سروستانی افزود: خوشبختانه در کارگروه کنترل بازار مصوب شد نهاده‌های دامی برای دام سبک به مدت ۶ماه و برای دام سنگین به مدت ۹ ماه تحویل دامدار شود.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد برای مدت زمانی که عملیات پروار بندی صورت می‌گیرد پول از طریق شرکت پشتیبانی امور دام گرفته شود.

سلطانی سروستانی در ادامه اظهارکرد: این اقدامات از یک سو به استفاده بهینه از ظرفیت‌های خالی کمک خواهد کرد و از سوی دیگر موجب می‌شود تا با برنامه‌ریزی دقیق، وزن لاشه‌ها از ۱۷ کیلوگرم به ۲۱ کیلوگرم که متوسط جهانی است ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها آمادگی خود را برای تولید گوشت قرمز اعلام کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد: در صورت ادامه این روند طی سال آینده شاید بتوانیم به صادرات گوشت قرمز دست یابیم.

تفاهمنامه‌ای برای افزایش تولید

براساس تفاهمنامه صورت گرفته تامین پروتئین حیوانی متناسب با سبد مصرف سرانه جامعه و ایجاد امنیت غذایی، بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی ایجاد شده، کمک به واحدهای غیر فعال تولیدی و ایجاد اشتغال و نیز کنترل قیمت گوشت قرمز در داخل کشور برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و تنظیم بازار از اهداف این تفاهمنامه است.

تولید حداقل ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز (شامل گوساله و گوسفند) در ازای تامین نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت و سبوس، استفاده از ظرفیت‌ها و عوامل تولید، توزیع و تعادل در زنجیره غذایی و برنامه‌ریزی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها از طریق توسعه کشت علوفه با تلاش وزارت جهادکشاورزی از موضوعات این تفاهمنامه است.

کارگروه همکاری متشکل از دفاتر تخصصی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتحادیه مرکزی دامداران کشور و شرکت پشتیبانی امور دام کشور مسوولیت پیگیری، حل مسائل و نظارت بر اجرای دقیق مفاد این تفاهمنامه را بر عهده دارد.

بر اساس این تفاهمنامه توزیع نهاده و سبوس پس از اخذ اطلاعات مربوط با تلاش اتحادیه مرکزی دامداران به تفکیک استان و دامدار به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام و پس از آن به تحویل نهاده به طرف قرارداد اقدام خواهد شد.

شرکت پشتیبانی امور دام هم به تحویل نهاده‌ها به صورت مدت دار با سررسید ۶ماه (پرواربندی گوسفند) و ۹ ماه (پرواربندی گوساله) با نرخ تحویل در بندر به ازای هر کیلوگرم به ترتیب ذرت ۶ هزار ریال و جو ۵ هزار و ۹۰۰ ریال اقدام می‌کند.

این تفاهمنامه دارای ۱۰ ماده است و برای مدت یکسال از زمان شروع طرح اعتبار دارد و با توجه به اینکه طرح تولید و افزایش گوشت قرمز کشور از منابع داخلی به مدت ۵ سال (با حجم ۷۰۵ هزار تن) تهیه شده، به صورت سالانه قابل تمدید است.