ایسنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت افزایش بودجه بخش اکتشاف معادن گفت: برای توسعه اکتشاف نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش اکتشافات فلزی هستیم. وجیه‌الله جعفری با اشاره به اینکه در قانون اصلاح قانون معادن از محل برگشت حقوق دولتی به سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری کمک خواهد شد، افزود: شاید ضرورت نداشته باشد همه معادن کشور را استخراج کنیم، اما اکتشاف همه مناطق در ایران ضروری است و شناسایی این مناطق به عنوان اطلاعات پایه بخش معدن نه تنها به اکتشاف، بلکه به استخراج نیز کمک می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت ورود افراد متخصص به حوزه اکتشاف ادامه داد: هم در قانون جدید معادن و هم در آیین‌نامه اجرایی آن بررسی صلاحیت افراد برای واگذاری معادن و همچنین اکتشاف دیده شده است.

به گفته وی، در اصلاح قانون معادن آمده است کسی که گواهی کشف می‌گیرد در درصدی از ذخیره آن معدن تا ۲۵ سال شریک است که این امر سرمایه‌گذار را به اکتشاف علمی و تخصصی بهتر همراه با سود تشویق می‌کند. معاون معدنی و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بودجه سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی شده است که با توجه به برگشت حقوق دولتی در آن، ۶۵درصد از این درآمد در بخش تسهیلات و در بخش پایه‌ای به حوزه اکتشاف اختصاص یابد.

جعفری همچنین با اشاره به فرصت‌های بالقوه فراوان بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی حتی در دشوارترین شرایط محدودیت‌های بین‌المللی هم توانسته به رشد خود ادامه دهد و دارای کمترین میزان ریسک سرمایه‌گذاری نسبت به بسیاری از حوزه‌های دیگر اقتصادی است.