با توجه به مصرف روزانه روغن‌های خوراکی و اهمیت آنها به دلیل تاثیری که روی سلامت افراد دارند، استاندارد و کیفیت این ماده غذایی اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و می‌طلبد که نهادهای مرتبط در آزمایش‌های استاندارد و کیفیتی دقت نظر بیشتری کنند. به گزارش ایسنا، چندی است که برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی را از وجود روغن‌های تقلبی در کشور و همچنین ناکارآمدی استانداردهای این ماده غذایی ابراز و نکات تامل‌برانگیزی را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

پروین عشرت‌آبادی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی، در این‌باره می‌گوید: در استاندارد جدید روغن اسیدلینولنیک روغن با ۵/۲برابر افزایش نسبت به استاندارد قبلی از دو به پنج‌درصد رسیده است و بالا بودن اسید لینولنیک در روغن باعث کاهش شدید دوام روغن شده و فساد روغن را بالا می‌برد. عضو انجمن حمایت از مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه برای چنین روغن‌هایی باید علاوه بر پایین آوردن بسیار زیاد تاریخ مصرف، بسته‌بندی‌های روغن نیز کوچکتر شود، می‌افزاید: در استاندارد جدید ظرف‌های پنج کیلوگرمی نیز برای بسته‌بندی روغن در نظر گرفته شده که با تاریخ مصرف یک‌سال عملا مخاطراتی برای خانوارها به همراه دارد.

وی ادامه داد: در استاندارد جدید فقط اسید چرب ترانس دیده شده و اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرپ غیر اشباع نظیر لینولنیک نه تنها دیده نشده، بلکه وضعیت بدتری نیز پیدا کرد‌ه‌اند.

همچنین رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور ایران در زمینه روغن زیتون گفت: متاسفانه هیچ کنترل و مبارزه‌ای علیه ورود این روغن‌های تقلبی که توسط برخی بازرگان‌های متقلب و مرزنشین‌ها به صورت قاچاق وارد می‌شود، انجام نمی‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز با تایید مطلب فوق می‌گوید: متاسفانه مقادیر زیادی روغن زیتون‌های تقلبی از طریق ترکیه و ایتالیا وارد بازار ایران می‌شود و از سوی دیگر هم برخی کارخانه‌های داخلی با کمال تاسف از پارافین در روغن زیتون استفاده کرده‌اند.

ظهیری با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف روغن زیتون و جلوگیری از تقلب‌هایی که در استحصال آن می‌شود، از اینکه ۹۰‌درصد روغن زیتون‌های وارداتی از تفاله زیتونی است، اظهار نگرانی کرد.

در مقابل، رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد مواد غذایی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به اینکه تمام انواع روغن‌های خوراکی که از گمرک و به صورت مجاز وارد کشور می‌شوند، بررسی و آزمایش شده و امکان تقلبی بودن آنها وجود ندارد، گفت: تمام انواع روغن‌های خوراکی مانند روغن مایع، زیتون، آفتاب‌گردان، ذرت و جامد دارای استاندارد اجباری هستند و علاوه بر موسسه استاندارد، وزارت بهداشت نیز روی آنها نظارت دارد.

هنگامه یوسف‌زاده با اذعان به اینکه امکان تقلب در روغن زیتون بالاست، افزود: استفاده از پارافین در روغن زیتون مجاز نیست و آزمایش‌هایی که تاکنون توسط موسسه استاندارد انجام شده، وجود چنین اقدامی را تایید نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه استخراج روغن زیتون از تفاله از نظر بهداشتی ضرری ندارد، خاطرنشان کرد: در ایران به دلیل وجود برخی مشکلات استخراج روغن از تفاله مجاز نیست.

لازم به یادآوری است روغن‌هایی که با این استاندارد به دست مصرف‌کننده می‌رسند به سرعت فاسد شده و بوی بد و برگشت طعم در آنها افزایش می‌یابد و در عمل، مصرف‌کننده نمی‌تواند از آن استفاده کند.