صاحب برند فولاد شده‌ایم

علی‌رضا بهداد

کارخانه‌ای را که طی ۵سال تولید ضررده بود در عرض ۶ماه به مرز سوددهی رسانده‌ایم. فتح‌ا... طیبی، مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان با گفن این مطلب به گونه‌ای خبرنگاران حاضر را به واکنش وا داشت که ۳بار از وی درباره چگونگی سوددهی این کارخانه پرسش کردند. طیبی در پاسخ به آنان گفت: ابتدای امسال که اینجانب به سمت مدیرعاملی فولاد آذربایجان منصوب شدم کارخانه‌ای ضررده را تحویل گرفتم اما طی ۶ماه اقداماتی انجام دادیم تا این کارخانه به سوددهی رسید.

پس از این گفته طیبی، مدیر روابط‌عمومی شرکت ملی فولاد به شوخی گفت: البته آقای طیبی شما شانس هم داشته‌اید زیرا وقتی به این کارخانه پا گذاشتید، اقساط وام‌ها تمام شده بود و وام‌های جدید هم در راه بودند.

کارخانه فولاد آذربایجان با تولید سالانه ۵۵۰هزار تن میلگرد حدود ۷درصد میلگرد مورد نیاز کشور را تامین می‌کند که تا پایان سال‌جاری قرار است این میزان به ۶۰۰هزار تن افزایش یابد.

مدیرعامل این شرکت، در جمع خبرنگاران که به منظور بازدید از کارخانه در شهر میانه به سر می‌بردند، گفت: شمش فولاد ماده اولیه مورد نیاز این شرکت برای تولید میلگرد است که بخش عمده آن را از اکراین به کشور وارد می‌کنیم تا نیاز سالانه خود را به این ماده تامین کنیم.

وی گفت: اینکه دیده می‌شد به‌رغم انرژی و نیروی کار ارزان قیمت میلگردهای تولیدی این شرکت با قیمت‌های جهانی یکی است به دلیل افزایش قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی است که تاثیر خود را بر قیمت تمام شده محصول این شرکت نیز گذاشته است.

طیبی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران تصریح کرد: تا پایان ۶ ماه نخست سال‌جاری حدود ۳۰۱هزار تن میلگرد در این مجتمع به تولید رسیده که نسبت به برنامه از پیش تعیین شده ۹/۱۲درصد رشد داشته است.وی تصریح کرد: ظرفیت اسمی کارخانه ۵۵۰هزار تن در سال است که امسال با توجه به نیاز کشور قصد داریم حدود ۶۰۰هزار تن محصول در این کارخانه تولید کنیم.وی در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که چه برنامه‌ای برای واگذاری شرکت فولاد آذربایجان دارید گفت: سال ۸۳ قرار بود که این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های ضررده دولتی فروخته شود که قیمتی در حدود ۳۵میلیون یورو برای خرید این کارخانه پیشنهاد داده شد.

وی افزود: این قیمت پیشنهادی بسیار پایین‌تر از هزینه‌ها بود که به همین دلیل مسوولان وقت برای فروش این کارخانه دست نگهداشتند و تا امروز نیز زیر چتر حمایتی دولت قرار گرفته‌اند.

طیبی خاطرنشان کرد: قصد داریم که پس از سودده کردن شرکت از طریق بورس آن را واگذار کنیم که من قول داده‌ام تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری به این شرایط برسیم در غیر این صورت دیگر در این شرکت نخواهم ماند.

طرح ۸۰۰هزار تنی میانه اول اجرا، بعد واگذاری

طیبی با اشاره به احداث واحد ۸۰۰هزار تنی فولاد میانه که یکی از ۸ طرح فولادی کشور است، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی معادل ۱۹۰میلیارد تومان در حال اجرا است که تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی گفت: در خصوص واگذاری این واحد به بخش‌خصوصی تابع سیاست‌های کلان وزارت صنایع و معادن هستیم اما دستور کتبی و اکید داریم که ابتدا این واحد را احداث و آنگاه به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان تصریح کرد: سفارش ساخت تجهیزات مورد نیاز این کارخانه به کشورهای خارجی داده شده است که به محض اینکه آماده ورود به کشور باشد سایر کارهای زیربنایی نیز سرعت به خود خواهد گرفت.طیبی با اشاره به اینکه در تولید فولاد به توانایی‌های زیادی در کشور دست یافته‌ایم افزود: برند «PERED» در دنیا به اسم ایران ثبت شده است را در تولید فولاد یک روش بومی‌‌سازی شده ویژه ایرانیان است.

وی گفت: این برند در بهمن ماه سال گذشته در کشور آلمان به نام کشورمان ثبت شده است.