اشتباه آماری در تعیین میزان رشد واردات فولاد به ایران

گروه صنعت و معدن- روز گذشته خبرگزاری شین‌هوا با انتشار خبری در مورد واردات فولاد به ایران، خبرگزاری‌های داخلی را نیز به اشتباه انداخت.

به گزارش خبرنگار ما، خبرگزاری رسمی چین، به نقل از گمرک آن کشور اعلام کرد، صادرات فولاد چین به ایران با افزایش ۲۲ برابری همراه شده است. این خبرگزاری نوشت: در مدت ۷ماه نخست سال ۳/۲میلیون تن فولاد به ایران صادر شده است. این در شرایطی است که میزان واردات این محصول در مدت مشابه سال قبل، در همین محدوده بوده است. در این میان خبرگزاری فارس نیز به نقل از شین‌هوا، اشتباه رخ داده را تکرار کرد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، اگرچه در بسیاری از مقاطع زمانی، فولاد رتبه نخست واردات به کشور را به خود اختصاص می‌دهد.اما هیچگاه در طول مدت زمان ۷ماهه، ۲۲ برابر رشد نیافته است.

آمار گمرک ایران

طبق آمار منتشر شده گمرک جمهوری اسلامی، کل واردات این کالا در ۱۲ماهه سال ۸۵ به ۶/۷میلیون تن رسید که ۱۹درصد بیش از حجم وارداتی سال ۸۴ بوده است. در سال ۸۴ نیز کل واردات فولاد به ۴/۶میلیون تن رسیده بود. مروری بر اخبار آرشیوی سال گذشته نشان می‌دهد، در شش ماه سال ۸۵ اندکی بیش از ۳/۲میلیون تن چدن، آهن‌آلات و فولاد به کشور وارد شده که با افزایش متعارفی در پایان هفت ماه سال گذشته به ۲/۳میلیون تن رسیده بود.در این شرایط با احتساب واردات ۷ماهه امسال (۳/۲) میلیون تن نه تنها نمی‌توان رشد ۲۲ برابری را متصور شد که این امر نشان از کاهش رقم واردات می‌دهد. چرا که به تازگی مقامات فولادی کشور چین اعلام کرده‌اند، صادرات فولاد را محدود خواهند کرد.

اقدامات محدودکننده چین

چین به سبب افزایش قیمت سنگ‌آهن و عدم توازن در تجارت خارجی با دیگر کشورها، عوارض بر صادرات فولاد را افزایش خواهد داد.اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که عوارض صادراتی فولادهای نیم ساخته ۲۰درصد، ورق ۱۰درصد، فولادهای ساختمانی ۱۵درصد افزایش می‌یابد. سرزمین اژدهای زرد در ده ماه نخست سال جاری میلادی، ۷/۵۳میلیون تن فولاد صادرات کرده که این میزان حدود ۶۴درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته میلادی (۲۰۰۶) بوده است.

خبرگزاری شین‌هوا در انتهای گزارش خود میزان صادرات به کشورهای منطقه را اعلام کرده است که به نظر می‌رسد ارقام صادراتی صحیح است اما در محاسبه میزان رشد آنها، اشتباه فاحشی رخ داده است. براساس گزارش این خبرگزاری، صادرات فولاد چین به امارات در این مدت نیز با افزایش سه برابری به ۳/۱میلیون تن رسید. صادرات این محصول به سوریه نیز با افزایش شش برابری در مقایسه با هفت ماه نخست سال قبل به پنج میلیون تن رسید. به‌رغم افزایش تقاضا برای فولاد چین در منطقه خلیج‌فارس قیمت فولاد صادراتی به این منطقه کاهش داشته است. براساس این گزارش خریداران فولاد چین در منطقه خلیج فارس عمدتا متقاضی فولاد ارزان‌قیمت چین هستند. در مجموع صادرات فولاد چین به کشورهای مختلف جهان با افزایش ۷۳درصدی به ۵۲/۴۹میلیون تن رسید.