170میلیارد تومان به پروژه‌های سیمان تزریق شد

گروه صنعت و معدن - ظرفیت تولید سیمان تا پایان آذر ماه از ۴۶میلیون تن عبور می‌کند.

وزیر صنایع و معادن با اعلام این خبر تصریح کرد: با راه‌اندازی دو طرح سیمان خزر و سیمان اردستان ظرفیت تولید این ماده به ۴۶میلیون و ۳۰۰هزار تن می‌رسد. به گفته علی اکبر محرابیان دو طرح یاد شده جزو ۱۷ پروژه‌ای هستند که در انتظار دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی هستند.

سال گذشته رییس جمهور برای ورود ۱۷ کارخانه سیمان به مدار تولید دستور داد بانک‌ها ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار پرداخت کنند اما تا ابتدای امسال آن دستورالعمل اجرایی نشد. اما محرابیان اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵ طرح از ۱۷ پروژه یاد شده به تولید رسیده‌اند.

در روزهای گذشته مدیرکل دفتر صنایع معدنی نیز از پرداخت ۱۷۰میلیارد تومان از قم مورد نیاز خبر داده بود. به گفته محمدرضا مس فروش طی سه ماه گذشته ۱۴۰میلیارد تومان و پیش از آن نیز ۳۰میلیارد تومان در اختیار طرح‌های نیمه تمام سیمان قرار داده شده است.

تا ابتدای آذر؛ ۴۴‌میلیون تن

محمد رضا مس فروش اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون طرح‌های سیمان زنجان، دو خط ساوه، خاش، ممتازن کرمان، طرح توسعه نکا و فراز فیروزکوه به بهره‌برداری رسیده‌اند. وی گفت: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های مورد اشاره ظرفیت تولید سیمان از ۴۰‌میلیون تن در ابتدای امسال به بیش از ۴۴‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن در حال حاضر رسیده است.

مس‌فروش افزود: همچنین طرح‌های سیمان خزر، بهینه‌سازی نکا، اردستان، شهرکرد، لار سبزوار، ساروج بوشهر و ساروج اصفهان تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های مذکور، ظرفیت تولید سیمان تا پایان امسال به حدود ۵۲‌میلیون تن می‌رسد. مس‌فروش در پاسخ به سوالی در خصوص کمک ۲۰۰‌میلیارد تومانی دولت برای راه‌اندازی طرح‌های سیمانی گفت: طی سه ماه گذشته ۱۴۰‌میلیارد تومان و قبل از آن نیز ۳۰‌میلیارد تومان از رقم مذکور برای راه‌اندازی طرح‌های سیمانی، مصوب یا ابلاغ شده و از کل کمک‌های مورد اشاره تنها ۳۰‌میلیارد تومان باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید سیمان در کشور جلوتر از هدف برنامه است، خاطرنشان کرد: میزان تولید سیمان نیز در پایان سال ۸۶ به حدود ۴۲‌میلیون تن خواهد رسید، مشروط بر اینکه در تامین سوخت کارخانه‌های سیمان با مشکلی مواجه نشویم.

مس‌فروش اظهار داشت: همچنین مشکلات مربوط به طرح عمران انارک و ساروج اصفهان مرتفع شده و بانک‌های ملت و سپه برای تامین اعتبارات مورد نیاز چند طرح سیمانی قول همکاری داده‌اند.

به گفته وی میزان تولید سیمان در کشور در ۸ ماه منتهی به پایان آبان‌ماه امسال در مجموع به ۲۶‌میلیون و ۸۴۱‌هزار و ۹۰۳ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴/۱۴‌درصد افزایش داشت.

مدیرکل صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن در گفت‌وگو با هفته‌نامه «معدن و توسعه» ضمن اعلام این مطلب افزود: روند تولید سیمان کشور رو به‌رشد است، به‌گونه‌ای که تولید ۸ماهه امسال نسبت به هدف پیش‌بینی شده در برنامه، یک‌درصد بیشتر است.

وی افزود: در یک ماه آبان امسال نیز میزان تولید سیمان با افزایش بیش از ۲۰‌درصدی نسبت به ماه مشابه پارسال به حدود ۳‌میلیون و ۵۵۰‌هزار تن رسید. این میزان تولید نسبت به هدف برنامه ۷۱/۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد.