وزرای صنایع و معادن ایران و مصر در قاهره بر شناسائی ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، وزیر صنایع و معادن ایران در دیدار با همتای مصری خود، با برشمردن شاخص‌های مطلوب جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با قرار گرفتن در بازار ۳۰۰‌میلیونی خاورمیانه و ۱۰۰‌میلیونی حوزه خلیج فارس وضعیت مطلوبی از نظر رشد اقتصادی و تجاری دارد. علی اکبر محرابیان با بیان اینکه GDP ایران به طور متوسط ۵‌درصد سالیانه رشد می کند افزود: در ایران ۲۴‌میلیون نفر مشغول به کارند. وی با بیان اینکه صنعت خودرو بیش از ۵۰ سال در ایران قدمت دارد و به ۲۰ کشور جهان خدمات صادرات خودرو و قطعات خودرو داریم افزود: فروش خودرو در ایران سالیانه ۱۲‌میلیارد دلار است. وی با برشمردن زمینه‌های مطالعه شده برای همکاری گفت: صنایعی مثل خودرو، کامیون، صنایع ریلی، ساختمان و مسکن، کارخانجات سیمان، صنایع غذائی، صنایع شیمیائی، پتروشیمی، نفت و گاز، تجهیزات و ماشین‌آلات، نیروگاهی، صنایع IT، صنایع دریائی و کشتی‌سازی، صنایع مصالح ساختمانی و شیشه و بلور و کاشی و صنایع دارویی و بیوتکنولوژی از جمله زمینه‌های‌های مشترک برای همکاری‌های صنعتی بین ایران و مصر است. محرابیان همچنین با اشاره به پتانسیلهای بالای کشور مصر برای انجام پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف، خواستار فعال شدن بانک ایران و مصر در کشورهای مختلف به ویژه ایران شد. رشید محمد رشید وزیر صنایع و تجارت مصر هم سخنان وزیر صنایع ایران را نشانه عزم راسخ و علاقه‌مندی دو طرف برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و مصر دانست.

جذب ۱۱میلیارد دلار سرمایه در مصر

محمد رشید با اشاره به تحولات و رشد اقتصادی در ایران گفت: سال قبل مصر ۱۱‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرده است و جهش خوبی در همه زمینه‌های خدمات و فنی این کشور ایجاد شده است.

محمد رشید افزود، حسنی مبارک و دولت مصر همواره بر گسترش روابط تجاری و تشکیل پروژه‌های مشترک بین ایران و مصر تاکید دارند. همچنین در پایان وزرای صنایع ایران و مصر با شرکت در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران رسانه‌های جمعی کشورهای مختلف پاسخ دادند.

محرابیان در این نشست خبری گفت: علاوه بر اجلاس مشترک وزاری صنایع ایران و مصر برنامه‌های دیگری از جمله دیدار با برخی وزراء، مقامات، نمایندگان مجلس، نمایندگان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی مصر انجام می شود. که در این دیدارهای سعی خواهد شد زمینه گسترش روابط صنعتی و تجاری بین دو کشور فراهم آید و به نقاط مشترکی برسیم.

مصر از ایران گندم می‌خرد

وزارت تجارت مصر اعلام کرد، قاهره درباره احتمال وارد کردن گندم از ایران مذاکراتی با تهران انجام داده و امیدوار است که شاهد فصل جدیدی از روابط اقتصادی با این کشور باشد. رویترز گزارش داد: مصر و ایران از زمان انقلاب اسلامی ‌سال ۱۹۷۹ ایران رابطه کامل دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند و تماس‌های دیپلماتیک آنها معمولا محدود به گردهمایی‌های بین‌المللی بوده است.