طرح جامع مدیریت کیفیت به منظور صادرات کشور در دست تهیه است و تصویب و اجرای این طرح می‌تواند کیفیت تولیدات کالا و صادرات کشور را دچار تحولی جدی کند. به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی جشنواره «استاندارد، کیفیت و صادرات» دکتر فرزین انتصاریان، رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران و عضو کمیته فنی تدوین استاندارد سازمان جهانی استاندارد با اعلام این مطلب افزود: صادرات موفق در گرو شناخت بازار هدف و بررسی قیمت تمام شده کالا و ایجاد مزیت‌های رقابتی است. رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: در کنار عواملی چون شناخت دقیق بازار هدف و بررسی قیمت تمام شده کالا نیز امری ضروری است زیرا کالایی که منطبق با استانداردهای مربوطه نباشد قابلیت صادرات ندارد.

انتصاریان با اشاره به تعریف استانداردهای مختلف در ۲۳گروه توسط سازمان‌های بین‌المللی گفت: در حال حاضر در اروپا این استانداردها دارای بار حقوقی بوده و قابلیت رسیدگی دارد و استانداردهای تدوینی به عنوان معیارهای قانونی در مراجع حقوقی و قضایی به کار گرفته می‌شوند.

وی ادامه داد: علائم و نشانه‌های استاندارد مانند گذرنامه بوده و اگر کالای تولیدی فاقد گذرنامه باشد قابلیت عرضه در بازار را نداشته و حتی تحت تعقیب قرار می‌گیرد.