مشکل اصل صنعت ماکارونی، تامین مواد اولیه و نابسامانی در توزیع گندم و آرد صنعتی است که هر از چندگاهی رخ می‌دهد. به گزارش ایسنا، مهدی آثاریان، رییس هیات‌مدیره انجمن صنعت ماکارونی ایران، با بیان این مطلب افزود: شرکت بازرگانی دو ماه پیش به طور ناگهانی فروش گندم به کارخانه‌های آردسازی را قطع و تمام کارخانه‌های تولید ماکارونی برای تهیه مواد‌اولیه دچار مشکل شدند. پس از آن، با توجه به بالارفتن قیمت جهانی گندم، برخی افراد گندم‌های خریداری شده را در انبارها پنهان کرده و گندم نایاب شد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این مشکل از چندی پیش و پس از رایزنی‌ با مجلس شورای اسلامی و شرکت بازرگانی در حال حل شدن است، اما یکی از تبعات آن بالارفتن قیمت مواداولیه این صنعت است. به عنوان مثال، قبل از آن گلتون را به قیمت ۱۱۰تومان، اما اکنون آن را به قیمت ۱۳۰تومان می‌خریم. قیمت آرد هم که حداکثر ۳۰۰‌تومان بود به ۳۱۰‌تومان رسیده است.

آثاریان قیمت گلتون مصرفی صنعت را وابسته به گندم دانست و گفت: تولیدکنندگان از ابتدای آذر با وجود تعهد به عدم افزایش قیمت، حدود ۲۰درصد آن را گران کرده‌اند. از سوی دیگر قطع عرضه گندم و بالارفتن قیمت گلتون، نایلون و کارتن بسته‌بندی باعث افزایش ۵۰‌تومانی قیمت تمام شده هر کیلو ماکارونی شده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنعت ماکارونی ایران تاکید کرد: با این وجود کارخانه‌های ماکارونی مشکلات را تحمل کرده و برای رعایت حال مصرف‌کنندگان، قیمت محصولات خود را بالا نبرده و فعلا هم تصمیمی برای افزایش قیمت ندارند. این در حالی است که کارخانه‌های ماکارونی‌سازی به غیر از مشکل تهیه مواد‌اولیه، مشکلات دیگر مبتلا به کل صنعت مانند کمبود نقدینگی را هم تحمل می‌کنند.