ذخایر قطعی بوکسیت به 18‌میلیون تن رسید

گروه صنعت و معدن‌- مدیر‌عامل آلومینای ایران خبر داد‌: میزان کل ذخایر بوکسیت در کشور به ۱۸‌میلیون تن می‌رسد.

حسین احترام تاکید کرد که این میزان به عنوان رقم قطعی ذخایر بوکسیت محاسبه شده است. وی در پاسخ به این سوال که، وضعیت اکتشاف بوکسیت در کشور چگونه است؟ چرا که مدتی است که اکتشاف هوایی را آغاز کرده‌اید گفت: در استان سمنان به‌صورت ژئوفیزیک هوایی اکتشاف انجام داده‌ایم که خیلی ثمربخش نبوده است، اما در هر صورت‌، اکنون نتایج کار ما نشان داده در استان‌های کرمان، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و یزد معادن نسبتا خوبی از بوکسیت وجود دارد هر چند از نظر وسعت و عیار به معدن جاجرم نزدیک نیستند. ذخیره قطعی جاجرم ۱۲‌میلیون تن است در صورتی که کل ذخیره بوکسیت نواحی فوق ۶‌میلیون تن است.

کاهش مصرف سود

احترام درباره اینکه، طی ماه‌های گذشته شرکت آلومینای ایران برای تامین سود سوزآور مشکلاتی داشته، گفت‌: در سال‌جاری برای تامین سود سوزآور با مشکلاتی مواجه شدیم. چرا که شرکت پتروشیمی سهمیه کلیه مصرف‌کنندگان را کاهش داده است. این در حالی بود که ما همزمان با رشد تولید آلومینا، به سود سوزآور بیشتری نیاز داشتیم. از همین‌رو به ناچار از ابتدای امسال نیاز خود را به‌صورت روزانه تامین می‌کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا پیشنهاد شد ۳۰‌هزار تن سود به ارزش ۶‌میلیارد تومان از خارج کشور وارد کنیم، اما پیشنهاد دیگری از سوی متخصصان شرکت آلومینای ایران، مبنی بر اینکه طرحی را برای کاهش مصرف سود به اجرا درآوریم، مطرح شد. در نهایت از مهر و آبان‌ماه توانستیم «طرح سودیابی از گِل قرمز» را با موفقیت اجرا کنیم. نتیجه تلاش پرسنل ما این شد که ۳۰درصد مصرف سود کاهش پیدا کرد. آن هم در شرایطی که هیچ هدرروی در هیدرات و آلومینا نداشتیم.

مدیر عامل آلومینای ایران (جاجرم) این ۳۰‌درصد کاهش مصرف سود یعنی اینکه سالانه ۶‌میلیون‌دلار (حدود ۶میلیارد تومان) صرفه‌جویی در واردات پدید می‌آید. این شرکت برای تولید ۲۰۰ هزار تن آلومینا، سالانه ۱۰۰‌هزار تن سود مصرف می‌شود. به عبارتی اکنون ۳۳‌هزار تن از مصرف سود کاسته شده است.

وی اظهار داشت‌: سال آینده تولید پودر آلومینا را به ۲۴۰‌هزار تن خواهیم رساند. ما برای رسیدن به ظرفیت ۲۰۰هزار تن و بیش از آن، چالش‌ها را پله‌پله حل کردیم. حتی چینی‌ها باورشان نمی‌شد چنین نتایجی به‌دست بیاید. امسال هم در نظر داریم بیش از ۲۰۰‌هزار تن آلومینا تولید کنیم. احترام افزود‌: ما اکنون از سه معدن خصوصی در یزد، دماوند و سنخواست (خراسان شمالی‌)، بخشی از بوکسیت مورد‌نیاز را تهیه می‌کنیم.

وی در برابر این سوال که آیا جابه‌جایی پودر آلومینای جاجرم در داخل کشور صرفه اقتصادی دارد یا اینکه واردات به‌صرفه‌تر است؟ گفت: در سال‌های گذشته به سبب رشد واحدهای تولید آلومینیوم در جهان، مصرف آلومینا افزایش یافته است. در این میان هزینه حمل‌و‌نقل هم دو برابر شده است. اکنون قیمت آلومینا برای تحویل در بنادر کشور مبدا (استرالیا و برزیل) به هر تن ۳۵۰‌دلار می‌رسد که ۱۵۰‌دلار هم برای هر تن هزینه حمل به آن اضافه می‌شود. در صورتی که قیمت ما در داخل ۴۵۰ تا ۴۷۰‌دلار است. این رقم یعنی اینکه قیمت ما ۳۰‌دلار کمتر از قیمت محصول وارداتی است. جاجرم اکنون، ۵۰‌درصد نیاز کارخانه‌های ایرالکو و المهدی را تامین می‌کند. این امر به مفهوم کاهش وابستگی به واردات است.

احترام همچنین تصریح کرد‌: در صورت غیردولتی شدن آلومینای ایران، مشکلی در تعیین قیمت فروش وجود ندارد. چرا که از ابتدا قیمت‌های فروش ما تعادلی بوده و یارانه‌ای نبوده است. ما با همین قیمت داخلی، توان صادرات داریم. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند، اگر در بورس هم برویم، مشکلی برای کارخانه‌های آلومینیوم ایجاد نمی‌کنیم.

آلومینا به مزایده می‌رود

وی خبر داد که طبق برنامه سازمان خصوصی‌سازی، شرکت آلومینای ایران تا انتهای امسال باید به‌صورت مزایده به فروش برود. در‌حال‌حاضر کارشناسان مستقل سرگرم تهیه ارزش گذاری شرکت هستند. آنها پس از اتمام کار، نتیجه را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام می‌کنند تا قیمت پایه مشخص شود. احترام تصریح کرد‌: اکنون با توجه به سوددهی کارخانه و وضعیت شفاف صورتحساب‌ها، پیش‌بینی می‌کنیم، خریدار یا خریداران مانعی در مورد وضعیت مالی شرکت نداشته باشند، اما در هر صورت نمی‌توانیم زودتر از بررسی‌ کارشناسان، رقمی را اعلام کنیم.