محدودیت  سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان

گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن محدود کردن صدور جواز احداث واحدهای جدید سیمان را در دستور کار قرار داد. وزیر صنایع و معادن در مراسم گرامیداشت سالروز صنعت سیمان این خبر را اعلام کرد. علی‌اکبر محرابیان هدف از سیاست جدید را حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنعت سیمان اعلام کرد. ظرفیت تولید این ماده معدنی تا ابتدای امسال به ۵/۴۲میلیون تن رسید که این میزان با احتساب راه‌اندازی ۱۷واحد (جدید و بهینه‌سازی شده) کل ظرفیت به ۵۵میلیون تن می‌رسد. محرابیان گفته است، این رقم در خرداد ۸۷ محقق می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۵۲طرح در مراحل مختلف اجرای عملیاتی ساخت هستند که ۲۲پروژه که از پیشرفت بالایی برخوردارند، از اولویت ویژه‌ای برای راه‌اندازی برخوردارند.

وزیر صنایع و معادن پیش‌بینی کرده که در سه ماه باقیمانده سال، ۶ طرح جدید وارد مدار تولید می‌شوند طی سه ماه اخیر نیز شش طرح به جمع تولیدکنندگان سیمان پیوستند.

محرابیان وعده داد: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های فوق و رسیدن به ظرفیت ۵۵میلیون تنی، زمینه برای صادرات این محصول فراهم می‌شود.

پیش‌بینی‌های برنامه چهارم توسعه نیز نشان می‌دهد، تا پایان سال ۸۸ باید ظرفیت تولید سیمان به ۹/۷۲میلیون تن برسد. در این برنامه بر متوسط رشد ۵/۱۹درصدی در ظرفیت‌سازی‌ها، تاکید شده است.

وزیر قبلی صنایع و معادن تنها بر محدود شدن صدور جواز تاسیس واحدهای نورد فولاد تاکید کرده بود، آن هم به دلیل ایجاد ظرفیت‌های بسیار بالا که با مشکل تامین مواداولیه مواجه هستند.

با این حال نه تنها چنین برنامه‌ای به اجرا در نیامده بلکه گفته می‌شود تنها در مدت ۲ساعت جواز مورد نظر صادر می‌شود.

در عین حال، وزارت صنایع و معادن، هنوز آماری ارائه نکرده و جزئیاتی از سیاست جدید در محدود کردن سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان اعلام نکرده است.

وزارت صنایع و معادن اکنون درصدد است، به واحدهای فعلی برای جذب تسهیلات، یاری ‌دهد. محرابیان در این باره گفت: با توجه به برخی مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران صنعت سیمان از جمله مشکل بازپرداخت تسهیلات ارزی طی توافق اولیه با وزارت اقتصاد و دارایی که طرح نهایی آن باید به تصویب برسد، پیشنهاد شد به جای یورو به متقاضیان، معادل ریالی پرداخت شود و بازپرداخت آن نیز به صورت ریالی دریافت شود تا سرمایه‌گذاران از نوسانات ارزی متضرر نشوند. محرابیان با اشاره به رسیدگی به مشکلات صنعتگران در زمینه تامین گاز مصرفی کارخانه‌های سیمانی تصریح کرد: امسال قطعی گاز به نسبت سال گذشته کمتر بوده است و همچنین در حال مذاکره با وزارت نفت برای حل مشکلات مربوط به تامین مازوت کارخانه‌های سیمانی هستیم.

تعادل عرضه و تقاضا

وی با یادآوری افزایش ۲۷ درصدی تولید سیمان در آبان و آذر سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار امیدواری کرد: با توزیع مناسب و کاهش التهاب مربوط به عرضه کم ‌سیمان، طی ماه‌های آینده میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار می‌شود که بهترین زمان برای خروج سیمان از سبد حمایتی است.

وی سرانه مصرف سیمان کشور را در سال ۸۱ معادل۳۵۰ کیلوگرم عنوان کرد و افزود: این مقدار در سال‌جاری به ۶۵۰ کیلوگرم رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال آینده ادامه پیدا کند.