با ادامه شرایط فعلی هیچ یک از کارخانه‌ها در سال آینده قادر به تولید محصولات لبنی نخواهند بود.

به گزارش ایسنا، مرتضی مقداری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه لبنی ایران، با بیان مطلب فوق افزود: شورای اقتصاد قیمت فروش سه محصول شیر یارانه‌ای ۵/۲‌درصد چربی، ماست تا چهار‌درصد چربی و پنیر سفید ایرانی (us) را بر مبنای خرید شیر خام کیلویی ۲۹۰ تومان از دامدار، به قیمت‌های سال ۸۴ تثبیت کرده است. این در حالی است که تولیدکنندگان محصولات لبنی، شیرخام را به طور میانگین کیلویی ۳۸۰ تا ۴۰۰ تومان تهیه می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارخانه‌ها شیر یارانه‌ای را کیلویی ۱۹۰ تومان به مغازه‌دار و ۲۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و دولت نیز در هر کیلو ۱۹۵ تومان به کارخانه‌ها یارانه می‌دهد که در مجموع ۳۸۵ تومان شده و حتی کفاف خرید شیرخام به قیمت ۴۰۰ تومان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید هزینه‌های تولید اعم از دستمزد کارگران و هزینه انرژی را نیز به قیمت ۴۰۰ تومان خرید شیر خام اضافه کرد که با احتساب آنها قیمت تمام شده فرآوری هر کیلو شیر یارانه‌ای حدود ۵۰۰ تومان می‌شود. بنابراین اگر قرار است، نرخ شیر یارانه‌ای ثابت بماند، باید یارانه آن- کیلویی ۳۱۰ تومان - به تولیدکنندگان پرداخت شود تا آنها بتوانند به کار خود ادامه دهند.

مقداری خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی این مشکلات را به مسوولان منعکس کرده‌اند، اما آنها می‌گویند اگر نمی‌توانید تولید نکنید، اما مگر می‌شود یک کارخانه با ۱۰۰ کارگر را تعطیل کرد؟!

عضو هیات‌مدیره شرکت تعاونی لبنی خراسان ادامه داد: به‌رغم پیگیری‌های ما هیچ‌کس پاسخگو نیست و در این شرایط کارخانه‌های تولیدکننده لبنیات یکی پس از دیگری تعطیل خواهند شد. وی اضافه کرد: مسوولان وزارت بازرگانی هم در این زمینه می‌گویند که قیمت کارشناسی خرید شیرخام را به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده‌اند، اما این شورا توجهی به نظرات آنها نکرده و تصمیم خود را گرفته است.