قطعی گاز و روزهای چراغ‌نفتی و بخاری‌برقی

گروه صنعت و معدن- در شرایطی که دولت دو روز گذشته را برای مواجهه با قطعی گاز تعطیل کرد، همچنان روند افت فشار و قطعی گاز ادامه دارد. شرکت ملی گاز ایران روز گذشته خبر داد که مصرف گاز طبیعی در کشور به شرایط هشدار رسیده است و این امر به مفهوم قطعی گاز در برخی شهرهای شمالی و غربی ایران است. حسن تربتی، مدیر بخش توزیع و نظارت (دیسپچینگ) شرکت ملی گاز در این باره گفت: در برخی شهرهای استان‌های مازندران و گلستان و همچنین شهرهای غربی از جمله مشکین‌شهر، قطعی گاز ادامه دارد.

چراغ نفتی و بخاری برقی کمیاب شد

گزارش خبرنگار ما نیز حاکی است، طی روزهای اخیر در برخی شهرهای شمالی و غربی از جمله گرگان، ساری، قائم‌شهر و خلخال سرمای هوا به حدی افزایش یافته که مردم از مصرف گاز ناامید شده و رو به استفاده از وسایل گرمایی نظیر چراغ‌‌‌نفتی و بخاری برقی آورده‌اند. هر چند باز هم ساعات روز و شب را در سرما سپری کرده‌اند. در این میان کسب و کار سمساری‌ها و الکتریکی‌ها، رونق بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند؛ چرا که توانسته‌اند چراغ‌های نفتی‌ و بخاری‌های برقی‌ از دور خارج شده سال‌های گذشته را که پیش‌تر در انباری‌ها خاک می‌خوردند، به فروش برسانند. خبرنگار ما گزارش می‌دهد، افزایش تقاضا برای خرید این وسایل گرمازا، سبب شده بسیاری از ساکنان شهرهایی که در بحران گاز به سر می‌برند نتوانند برای خرید این اقلام،‌ اقدام کنند.

تهران پرمصرف

در این سوی کشور، تهران با مصرف یک‌چهارم گاز روزانه ۷۰میلیون مترمکعب در بخش خانگی و تجاری، گاز می‌سوزاند.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفته است که مصرف خانگی و تجاری بیش از ۳۸۰میلیون مترمکعب، شرایط هشدار را فراهم می‌آورد، این در حالی است که میزان مصرف از رقم فوق عبور کرده است؛ چرا که به گفته تربتی، اکنون حداکثر گاز ۴۵۰میلیون مترمکعب به خطوط لوله‌ها تزریق می‌شود.طی روزهای گذشته تعداد زیادی از استانداران و مسوولان شرکت ملی گاز با صاحبان صنایع بزرگ جلسه‌ای برگزار کردند تا راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از قطع گاز منازل بیابند. نتیجه این جلسات کاهش عرضه گاز به صنایع و ارسال مابه‌ازای آن به مصارف خانگی است.

ترکمنستان گاز ایران را قطع کرد، ایران گاز ترکیه را ایران به خاطر سرمای شدید صدور گاز به ترکیه را از روز دوشنبه متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، ایران با وجود قول خود در مورد صدور بی‌وقفه گاز به زمستان، طی ۱۰ روز اخیر به تعهدات خویش عمل نکرده و روز دوشنبه به‌طور کامل صدور گاز را متوقف کرد.

این مساله در حاشیه مذاکرات یک‌هفته‌ای نمایندگان وزارت انرژی ترکیه در تهران در مورد مساله عقد قرارداد جدید گازی با ایران صورت گرفته است. این شبکه یادآوری می‌کند که به خاطر نبود انبارهای گازی، ترکیه پیش‌تر کمبود گاز را با افزایش واردات از روسیه جبران کرده است. ترکیه اقدامات لازم دیگر را برای تامین نیاز گازی خود انجام خواهد داد و به خرید گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) از بازار آزاد می‌پردازد و همچنین از تولیدکنندگان برق خواسته می‌شود سوخت جایگزین را برای تولید الکتریسیته به‌کار گیرند. این مقام ترک ادامه داد: توقف صادرات روزانه ۳۰‌میلیون متر مکعب گاز از ایران و کاهش پنج‌میلیون متر مکعبی صادرات گاز روسیه در مجموع این کشور را با کمبود روزانه ۳۵‌میلیون متر‌مکعب گاز مواجه کرده است.

رویترز در ادامه نوشت: توقف صادرات گاز ایران به ترکیه نتیجه توقف عرضه گاز ترکمنستان به این کشور است،‌ در شرایطی که این کشور عضو شوروی سابق مشکلات فنی را دلیل مشکلات صادرات گاز به ایران دانسته، برخی رسانه‌ها این موضوع را به تلاش برای افزایش قیمت گاز مرتبط می‌دانند.

مصرف روزانه گاز ترکیه در آینده نزدیک در حدود ۱۴۰‌میلیون متر‌مکعب در روز خواهد بود.