رشد تولید فلزات پایه در سال‌های 88 تا 90

گروه صنعت و معدن- رشد تولید فلزات پایه‌ طی سال‌های ۸۸ تا ۹۰ پدیدار خواهد شد.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اعلام این خبر در یک نشست مطبوعاتی، افزود: تا پایان سال آینده با افتتاح طرح‌های جدید فولاد، ظرفیت تولید این ماده به ۱۵میلیون تن می‌رسد. این پروژه‌ها شامل فولاد هرمزگان، طرح توازن ذوب‌آهن و طرح‌های توسعه فولاد مبارکه و فولاد خوزستان است. راشنیکف اظهار کرده که قادر است طی ۲سال ظرفیت تولید فولاد در ذوب‌آهن را به ۱۰میلیون تن برساند

عکس: حمید جانی‌پور

احمدعلی هراتی‌نیک روز گذشته اعلام کرد: در حال حاضر کارخانه‌های تولید فولاد خام، به سقف ظرفیت خود رسیده‌اند که معادل ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار تن تولید می‌کنند.

معاون وزیر صنایع و معادن ادامه داد: ظرفیت‌های جدید که در سال‌های ۸۸، ۸۹ و ۹۰ به بهره‌داری می‌رسند در سه گروه قرار دارند که شامل پروژه‌های استانی و توسعه فولاد هرمزگان، شرکت‌های فعال فعلی(ذوب‌آهن، مبارکه، خوزستان) و مشارکت با بخش خصوصی هستند.

ظرفیت جدید ۳۲میلیون‌تن

وی ظرفیت این سه‌بخش را به ترتیب ۹۰۰/۷، ۲۰۰/۶ و ۶۵۰/۷میلیون تن اعلام کرد که با احتساب ظرفیت ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار تن فعلی به ۳۲ میلیون تن خواهد رسید.

معاون وزیر صنایع و معادن یادآور شد: این رقم بیش از هدف اولیه ۲۹میلیون تن طرح جامع فولاد است که پیشتر تعریف شده بود. به گفته وی تاکنون افزون بر ۶۰میلیارد تومان در طرح‌های استانی فولاد هزینه شده که پیشرفتی در حدود ۷ تا ۱۰درصد داشته‌اند.

رییس هیات‌عامل ایمیدرو افزود: طی سه سال مورد نظر ظرفیت تولید آلومینیوم از۲۳۰هزار به ۸۲۰هزار تن، مس کاتد از ۲۰۵هزار به ۴۸۰هزار تن، سنگ‌آهن کنسانتره و دانه‌بندی از ۲۲میلیون به ۷/۴۷میلیون تن و زغال‌سنگ کنسانتره از یک میلیون و ۶۶۰هزار به ۳میلیون و ۱۶۰هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین اظهار داشت: طی ۱۰ماه امسال میزان تولید فولاد خام، محصولات فولادی، پودر آلومینا، مس کاتد، سنگ آهن کنسانتره و زغال‌سنگ با رشد ۱، ۸، ۸، ۱، ۱۳ و ۲درصدی همراه شده است. هرچند تولید شمش آلومینیوم به سبب کمبود مواد اولیه (از جمله آند) در شهریور کاهش یافت که تا انتهای امسال جبران خواهد شد. در مدت ۱۰ماه امسال ۱۶۳هزار و ۵۷۰تن شمش آلومینیوم تولید شده است.

در این مدت تولید فولاد خام، محصولات فولادی، پودر آلومینا، مس کاتد، سنگ آهن کنسانتره و دانه‌بندی، زغال‌سنگ کنسانتره نیز به ترتیب ۲/۸میلیون تن، ۴/۸میلیون تن، ۶/۱۴۵هزار تن، ۲/۱۷۱هزار تن، ۳/۱۷میلیون تن و ۳/۸۶۴هزار تن رسید.

میلیاردر روس و ذوب‌آهن

معاون وزیر صنایع و معادن در پاسخ به سوالی در مورد تقاضای جدید یکی از میلیاردرهای روس برای خرید سهام شرکت‌های فولاد گفت: ایشان علاقه‌مند هستند بیش از ۵۰درصد شرکتی همچون ذوب‌آهن را خریداری کنند. طوری که بتواند سهام مدیریتی در اختیار داشته باشد.

ذوب‌آهن به سبب اینکه از سیستم کوره بلند و تجهیزات روسی برای تولید فولاد بهره‌گیری می‌کند، مورد توجه میلیاردر روسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: متقاضی روس (ویکتور راشنیکف) جلسه‌ای نیز با کردزنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی داشته است که قرار است پیشنهاد وی در هیات عالی واگذاری مطرح شود.

هراتی‌نیک یادآور شد: راشنیکف پس از بازدید از ذوب‌آهن اظهار کرده که قادر است طی یکسال ظرفیت تولید ذوب‌آهن را (از ۲/۲میلیون تن فعلی) به ۵میلیون و طی ۲سال به ۱۰میلیون تن ارتقا دهد. روزنامه دنیای اقتصاد شنبه هفته گذشته در گزارشی اختصاصی خبر فوق را منتشر کرده بود. راشنیکف به سبب درآمد میلیارد دلاری در لیست ثروتمندان مجله فوربس رتبه ۱۰۴ را به خود اختصاص داده است و سالانه بیش از ۱۱میلیون تن فولاد خام و بیش از ۱۲میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌کند. درآمد خالص وی در سال ۲۰۰۶ در حدود ۶/۱میلیارد دلار گزارش شد که در سال ۲۰۰۷ به ۲میلیارد دلار افزایش یافت که این رقم اخیر از زبان وی در ایران عنوان شده بود. راشنیکف در سال ۲۰۰۶ در رتبه ۱۸۵قرار داشت که در سال گذشته میلادی با جهش ۸۱پله‌ای به رتبه ۱۰۴ ثروتمندان دنیا رسیده است.

واگذاری‌های جدید

هراتی‌نیک درباره واگذاری‌های جدید در مجموعه ایمیدرو و شرکت‌های اصل۴۴ قانون اساسی گفت: از انتهای بهمن، ۴ بلوک ۵درصدی از سهام فولاد مبارکه و ۴۰درصد از سهام ایرالکو (آلومینیوم ایران) در بورس عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: سال آینده نیز سهام شرکت ذوب‌آهن در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته معاون وزیر صنایع و معادن، ۵/۹۹درصد از کل سهام عرضه شده شرکت‌های بزرگ مربوط به وزارت صنایع و معادن بوده که در این میان ۹۹درصد آن رقم، مربوط به شرکت‌های تابع ایمیدرو بوده است.