ایران برنامه‌های جدیدی برای ازمیان برداشتن بن‌بست قرارداد ال.ان.جی به هند پیشنهاد کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های هند اعلام کردند که ایران فرمول جدیدی برای قیمت‌گذاری قرارداد ۲۵ ساله صادرات سالانه پنج‌میلیون تن ال.ان.جی به هند پیشنهاد داده است. بر اساس این گزارش، در جریان تبادل نظرهای رسمی میان دو طرف در حدود یک‌ ماه گذشته، ایران پیشنهاد داده است که سقف قیمت نفت ‌برنت که به عنوان پایه‌ای برای فرمول قیمت گذاری ال.ان.جی استفاده می‌شود، به ۵۵ دلار تغییر پیداکند.

بر اساس این سقف قیمت، نرخ ال.ان.جی به ۷۸/۴دلار در هر میلیون بی.تی.یو (واحد گرمایی انگلیس) می‌رسد و در صورتی که این پیشنهاد برای هند قابل قبول نباشد، ایران از دولت هند می‌خواهد که قرارداد را به واحد‌های خصوصی واگذار کند.

قرارداد اصلی که در سال ۲۰۰۵ بین دو کشور به امضا رسیده است، کف قیمت ۱۰ دلاری و سقف ۳۱ دلاری را برای هر بشکه نفت‌خام برنت در نظر گرفته و این در زمانی بود که قیمت جهانی ال.ان.جی کمتر از نصف ۹ تا ۱۰ دلار در هر میلیون بی.‌تی.‌یو بود و قیمت نفت نیز در محدوده ۲۵ دلار به‌سر می‌برد.

این قرارداد قیمت ال.ان.جی را برای دوسال اول ۹/۲دلار و بعد از آن ۲/۳دلار تعیین می‌کرد که دولت ایران اکنون این قیمت‌ها را با توجه به افزایش قیمت نفت‌خام و ال.ان.جی بسیار پایین ارزیابی می‌کند.

قرارداد اولیه ایران و هند برای صادرات ال.ان.جی در روز ۱۳ ژوئن سال ۲۰۰۵ میلادی بین شرکت ملی صادرات گاز ایران و کنسرسیومی از سه‌شرکت دولتی هند شامل شرکت نفت هند، شرکت گیل و باهارات پترولیوم ـ به امضا رسیده بود.