انتقاد محرابیان از بهره‌وری پایین نیروی‌کار

دنیای اقتصاد- علی‌اکبر محرابیان طی احکام جدیدی مسعود سمیعی‌نژاد را به سمت معاون معدنی و حسن شیخ‌نیا را به سمت معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی منصوب کرد. هنوز جایگزین معاون مستعفی اقتصادی مشخص نشده است. همچنین خدا مراد احمدی، مسعود سمیعی‌نژاد و محمد هادی اردبیلی هم جایگزین بصیری، شاطرزاده و فروزنده در هیات عامل ایمیدرو شدند. خبر

انتقاد محرابیان از بهره‌وری پایین نیروی کار

وزیر صنایع و معادن با انتقاد از میزان بهره‌وری نیروی کار در کشور تصریح کرد: وزارت کار و امور اجتماعی باید نسبت به آموزش نیروی انسانی و به تبع افزایش بهره‌وری نیروی کار در کشور توجه بیشتری داشته باشد.

علی‌اکبر محرابیان روز گذشته اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه کشور رشد اقتصادی ۸‌درصدی پیش‌بینی شده است که سهم بهره‌وری در این رشد ۳۱ تا ۳۲‌درصد است، بنابراین چاره‌ای جز توجه ویژه به مساله بهره‌وری نداریم.به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این‌که در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲ متوسط رشد سالانه بهره‌وری نیروی کار در ایران ۵/۲‌درصد بوده است، عنوان کرد: این در صورتی است که در برنامه پیش‌بینی شده این عدد به ۵‌درصد افزایش یابد. همچنین بهره‌وری سرمایه‌گذاری در کشور ۶/۰‌درصد بوده که در برنامه برای رسیدن به ۴‌درصد برنامه‌ریزی شده است. او با ابراز ناخرسندی از میزان رشد بهره‌وری نیروی انسانی در کشور خاطرنشان کرد: در بررسی‌هایی که طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ در سه کشور ژاپن، ترکیه و ایران انجام شده، سه عامل اصلی رشد یعنی سهم منابع انسانی، عوامل فیزیکی مانند ماشین‌آلات و عوامل طبیعی یا همان منابع بررسی شده است. وی ادامه داد: در ژاپن سهم منابع انسانی در رشد اقتصادی ۸۰‌درصد بوده است و در ترکیه این عدد ۷۲‌درصد اعلام شد، در حالی که متاسفانه این سهم در ایران تنها ۳۴‌درصد بوده است. همچنین سهم عوامل فیزیکی مانند ماشین‌آلات در رشد اقتصادی در کشورهای ژاپن، ترکیه و ایران به ترتیب ۱۸، ۱۵ و ۳۷‌درصد تعیین شد، ضمن این‌که سهم عوامل طبیعی نیز در این بررسی به ترتیب در کشورهای ژاپن، ترکیه و ایران ۲، ۱۳ و ۲۹‌درصد بوده است که البته این اعداد طی چند سال اخیر تغییر کرده‌اند. وزیر صنایع و معادن در پنجمین همایش تعالی سازمانی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای عدم رشد نداریم، توضیح داد: توجه به خصوصی‌سازی در اقتصاد کشور لازمه دست یافتن به بهره‌وری مناسب است، زیرا با اقتصاد دولتی بهره‌وری به هیچ وجه محقق نمی‌شود. وی اضافه کرد: به عنوان مثال حدود ۲سال پیش در سفر به سنگاپور متوجه شدم نخست وزیر این کشور برای مردم کشور متبوعش یکی از نقاط ضعف اقتصادی را نحوه رفتار مسوولان فروشگاه‌ها با مردم عنوان می‌کرد، بنابراین اهمیت این مساله بسیار بالا است. او همچنین با بیان این‌که تزریق الگوهای وارداتی در زمینه افزایش بهره‌وری باعث ایجاد دوگانگی در بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌شود به مسوولان برگزاری همایش پیشنهاد کرد که در سال آینده برای شرکت‌های بخش‌خصوصی که در ارزیابی‌ها شرکت می‌کنند، امتیاز ویژه در نظر گرفته شود و بیش از ۷۰‌درصد جوایز به بخش کاملا خصوصی و نه عمومی و دولتی اختصاص یابد. وی افزود: در سال ۱۳۷۹ براساس آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق حجم دولت حدود ۵۱۰‌درصد افزایش یافته بود که یکی از عوامل موثر در این ضعف، عقب افتادن بخش‌خصوصی بود. در چنین شرایطی اگر بخش‌خصوصی حتی به اندازه ۱۰‌درصد یک بنگاه دولتی نیز تولید کند، بسیار ارزشمند است. همچنین برخی برنامه‌ریزی‌های غلط باعث شد تعدادی از بنگاه‌ها بسیار بزرگ شوند که همین عامل باعث دشوار شدن رقابت‌ها برای بنگاه‌های بخش‌خصوصی شد.

جایزه قلعه‌بانی

هنگام اهدای جایزه به شرکت سایپا به علت عدم حضور مهرداد بذرپاش، مدیرعامل فعلی این شرکت، جایزه به احمد قلعه‌بانی، رییس فعلی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل سابق این شرکت داده شد.