بحران تولیدکنندگان لبنیات شدت می‌گیرد
افزایش قیمت نهاده‌های دامی که منجر‌به رشد قیمت شیر خام شده است در حالی، تولیدکنندگان لبنیات را با رشد هزینه‌هایشان مواجه کرده که دولت همچنان بر تثبیت قیمت فرآورده‌های لبنی تاکید دارد.
اجبار تولیدکنندگان بر فروش فرآورده‌های لبنی با قیمتی حدود ۵۰تومان کمتر از قیمت شیر خام، موجب شده کیفیت محصولات به ویژه شیر یارانه‌ای چنان تحت‌تاثیر قرار گیرد که چندی پیش حتی خود تولیدکنندگان لبنیات نیز بر بی‌کیفیت بودن شیر یارانه‌ای اعتراف کردند.

در همین حال، علی احسان ظفری ،مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران می‌گوید: هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی هم اکنون نسبت به دو ماه اخیر 10‌‌درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40‌‌درصد افزایش یافته است.
ظفری افزود: به‌رغم عدم افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی تا پایان سال‌جاری برای مصرف‌کنندگان هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی به ۴۰‌‌درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران با اشاره به افزایش 50 تا 60‌‌درصدی قیمت شیرخام در سال‌جاری، بیان کرد: مابه‌التفاوت افزایش شیر خام از سوی واحدهای صنایع فرآوری به عنوان ضرر و زیان پرداخت می‌شود در حالیکه قیمت فرآورده‌های نهایی در بازار مصرف از 6 ماه گذشته تاکنون ثابت بوده است.
وی اظهارداشت: در حال حاضر هر کیلو شیرخام به قیمت ۴۳۰تومان در اختیار کارخانجات فرآورده‌های لبنی قرار می‌گیرد در حالی که محصولات تولیدی ۴۰ تا ۵۰تومان پایین‌تر از قیمت خرید شیرخام، روانه بازار مصرف می‌شوند.
ظفری افزود: پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر خام از سوی واحدهای فرآوری‌کننده محصولات لبنی سبب می‌شود در سال آینده تولید شیر کاهش یابد و این امر در نهایت، بازار فرآورده‌های لبنی را آشفته می‌کند؛ لذا مشکلات واحدهای فرآوری به صورت شفاف بارها به دولت ارائه شده است.
وی حل مشکلات صنایع فرآوری را مستلزم دادن یارانه به نهاده‌های دامی، مهار قیمت شیرخام به منظور حاکم شدن عرضه و تقاضا بر بازار تولیدات لبنی یا اعطای یارانه به دهک‌های پایین درآمدی عنوان کرد.
ضرر تثبیت قیمت‌ها
مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران با بیان اینکه عرضه و تقاضا بر بازار فرآورده‌های لبنی حاکم نیست، افزود: تثبیت قیمت فرآورده‌های لبنی سبب تعطیلی کارخانجات فرآوری یا افزایش واردات می‌شود.
وی تصریح کرد: به منظور ایجاد قیمت منطقی برای فرآورده‌های لبنی باید نهاده‌های دامی به قیمت مناسب در اختیار دامدار قرار گیرد و از افزایش قیمت شیر خام جلوگیری شود ضمن اینکه با انجام کار کارشناسی با در نظر گرفتن سود برای واحدهای دامی و نیز کارخانجات فرآورده‌های لبنی، قیمت‌ها تعیین شود.
ظفری افزود: افزایش ۴۰‌‌درصدی هزینه‌های تولید فرآورده‌های لبنی در حالی است که قیمت جهانی نفت ۸۰ تا ۹۰‌‌درصد هزینه‌های بسته بندی تولیدات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 4میلیون تن شیر خام جذب صنایع فرآورده‌های لبنی می‌شود در حالی که ظرفیت فرآوری در این واحدها معادل 7میلیون تن در سال است.