سوخت‌های فسیلی و به ویژه نفت خام تا دو دهه آینده 80‌درصد از سهم انرژی مصرفی جهان را تشکیل می‌دهند. رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفت‌و‌گو با شانا با بیان این مطلب گفت: با وجود تلاش کشورهای صنعتی برای جایگزینی انرژی‌های فسیلی، همچنان انرژی فسیلی سهم بالایی در انرژی‌های مصرفی جهان خواهد داشت.

علی مبینی دهکردی افزود: مسائل زیست محیطی، امنیت عرضه، همچنین بالا بودن قیمت انرژی‌های فسیلی در سال‌های اخیر، موجب شد تا کشورهای صنعتی که اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی فسیلی به شمار می‌آیند، برای وابستگی کمتر به این انرژی‌ها به سمت انرژی‌های جایگزین رفته و برای استفاده بیشتر از آنها برنامه‌ریزی کنند.
بر اساس پیش‌بینی‌ها در بازارهای انرژی آینده، منابع تجدیدپذیر جدید یافت می‌شود، با این وجود همچنان سهم آنها در سبد انرژی چندان چشمگیر نیست؛ هر چند با توجه به افزایش اهمیت مسائل زیست محیطی و همچنین رشد تکنولوژی و صرفه اقتصادی، استفاده از این منابع تجدید پذیر متداول‌تر خواهد شد.
به گفته مبینی، در واقع بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال‌های آینده نیز همچنان انرژی فسیلی و به ویژه نفت بالاترین سهم در انرژی‌های مصرفی را خواهد داشت؛ بر اساس پیش‌بینی‌ها همچنان تا سال ۲۰۳۰ میلادی سوخت‌های فسیلی ۸۰‌درصد از انرژی مصرفی را به خود اختصاص خواهند داد.
در این میان، نفت همچنان به عنوان سوخت غالب مطرح خواهد بود و تقاضا برای زغال‌سنگ بیش از تقاضای سایر حامل‌های انرژی پیشی خواهد گرفت. بر این اساس، در گزارش سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA2008)، پیش‌بینی شده است. سهم تقاضای انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموع تقاضا، تنها از 7‌درصد در سال 2006 به 10‌درصد در سال 2030 میلادی می‌رسد.
وی تصریح کرد: کشورهای صنعتی در بخش‌های متفاوت همچون خانگی، صنعت و کشاورزی، سعی در برنامه ریزی برای استفاده از انرژی‌های جایگزین داشته‌اند، اما در واقع انرژی‌های جایگزین بیشتر در تولید الکتریسیته استفاده شده اند.
تولید الکتریسیته از انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا بیشتر با استفاده از نیروی آبی و بادی انجام می‌شود.
بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تا سال ۲۰۳۰ میلادی این تولیدات بیش از دو برابر خواهد شد و سهم آنها از کل تولید الکتریسیته از ۱۸‌درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۳‌درصد در سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش می‌یابد.
رییس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: استفاده از انرژی باد در اتحادیه اروپا انجام می‌شود، همچنین سهم مصرف انرژی‌های بیوماس، زمین گرمایی (ژئوترمال) و انرژی خورشیدی افزایش اندکی در طول دوران مورد بررسی پیدا خواهد کرد، چنانچه بر اساس گزارش سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA2008)، تنها به 7‌درصد در 2030 میلادی خواهد رسید.
وی اظهار داشت: در تولید برق از انرژی اتمی نیز به طور کلی می‌توان گفت سهم استفاده از این انرژی به دلیل سیاست گذاری‌های بین‌المللی رو به کاهش است، چنانچه سهم مصرف انرژی هسته ای در تولید الکتریسیته از کل تقاضای انرژی‌های اولیه در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۳۰ میلادی کاهش خواهد یافت و از ۶‌درصد به ۵‌درصد خواهد رسید.
مبینی، همچنین با بیان این که تولید برق با استفاده از نیروی اتمی نیز از 15‌درصد به 10‌درصد می‌رسد، یادآور شد: هر چند استفاده از انرژی هسته ای به جز در اروپای OECD در سایر مناطق افزایش خواهد یافت و بر این اساس بیشترین افزایش مصرف این نوع انرژی در کشورهای در حال توسعه آسیایی و به ویژه چین انجام می‌شود.
وی توضیح داد: با وجود تبلیغات گسترده برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بخش حمل و نقل، همچنان سوخت غالب این بخش بنزین بوده و بر اساس پیش‌بینی‌ها سهم مصرفی بیوفیول‌ها در حمل و نقل جهان از ۵/۱‌درصد در سال ۲۰۰۶ تنها به ۵‌درصد در سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش خواهد یافت.
البته این افزایش مدیون یارانه‌های مربوط و بالا بودن قیمت انرژی‌های فسیلی (به ویژه تا سال 2008) خواهد بود و بیشتر در ایالات متحده، اروپا، چین و برزیل انجام خواهد شد.