گروه صنعت و معدن- صابر دری‌نژاد: سرانجام کلنگ کارخانه کک‌سازی سوادکوه که ظرفیت آن بالغ بر ۳۰۰هزار تن در سال خواهد بود، به زمین خورد تا بخشی از عقب‌ماندگی‌های صنعتی استان مازندران جبران شود. با افتتاح این کارخانه، تولید کک کشور با ۲۳‌درصد افزایش به یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن خواهد رسید. در این مراسم که وزیر صنایع و معادن، مدیرعامل شرکت تهیه تولید مواد معدنی، تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از مقامات استانی حضور داشتند، مدت زمان تکمیل پروژه دو سال و نیم و اعتبار مورد نیاز آن ۱۰۰‌میلیارد تومان عنوان شد.

وزیر صنایع و معادن ضمن حضور در این مراسم، با اشاره به عقب‌افتادگی ۲۰ساله مازندران در صنعت، گفت:‌ مسوولان و نمایندگان مردم باید تلاش کنند تا این عقب افتادگی با حفظ شرایط زیست محیطی جبران شود.

«علی‌اکبر محرابیان» با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه به صورت کامل از هفته آینده آغاز خواهد شد، اظهار داشت: آغاز اکتشافات معادن در سوادکوه از دیگر قول‌های رییس‌جمهور در سفر به مازندران بود که این امر نیز با راه‌اندازی کارخانه تحقق خواهد یافت.

از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به جزئیات این طرح گفت: این واحد کک‌سازی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰‌میلیارد تومان اجرایی خواهد شد که از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تامین خواهد شد. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این پروژه ظرف ۳۰ماه آینده تکمیل خواهد شد.

«اردشیر سعد محمدی» در ادامه با بیان اینکه پیمانکاران این پروژه نیز تا حداکثر یک ماه آینده مشخص خواهند شد، افزود: این پیمانکاران به طور عمده داخلی خواهند بود، البته از پیمانکاران چینی و اوکراینی هم در این پروژه بهره خواهیم برد.

وی افزود: کارخانه کک‌سازی سوادکوه چهارمین واحد تولیدی کک در کشور خواهد بود. البته دو واحد ۹۰۰هزار تنی و ۴۰۰هزار تنی در حال فعالیت و یک واحد ۹۰۰هزار تنی دیگر نیز در دست ساخت است.از سوی دیگر به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی با اشاره به اینکه طرح‌های اکتشافی این پروژه در حال حاضر با دو دستگاه حفاری در حال اجرا است، گفت:‌ این طرح با اعتبار دو‌میلیارد تومان با افزوده شدن یک دستگاه حفاری تا روزهای آینده تسریع می‌یابد.فلاح با بیان اینکه در کنار احداث کارخانه کک‌سازی کارخانه زغالشویی نیز احداث خواهد شد، یادآور شد: واحد زغالشویی موجود بسیار فرسوده شده و احداث یک واحد جدید با موافقت وزیر صنایع اجرا خواهد شد.

وی میزان اعتبار کارخانه زغالشویی را ۱۰‌میلیارد تومان با ۱۰۰ نفر اشتغالزایی اعلام کرد و اظهار داشت: کک‌سازی با ظرفیت ۳۰۰هزار تن به بیش از ۷۰۰هزار تن زغال خام نیاز دارد که می‌توان در زمان بهره‌برداری از معادن استان‌های دیگر نیز بهره‌مند شد.

به گفته وی، مازندران با دارا بودن ۴۷ معدن زغال‌سنگ رتبه اول تولید این مواد معدنی را در کشور دارد.