تولید 100‌هزار لیتر بنزین گیاهی

گروه انرژی- غزاله طایفه: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از نهایی شدن مراحل انعقاد قرارداد با بخش خصوصی (انجمن صنفی اتانول سازان کشور) برای تولید بنزین گیاهی (اتانول‌دار) خبر داد. فرید عامری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد برنامه‌های این شرکت جهت تولید بنزین گیاهی اظهارداشت: در حال حاضر ما در حال ساخت تجهیزات در اهواز هستیم. به گزارش خبرنگار ما ، بر اساس برنامه قرار است اولین کارخانه تولید بنزین گیاهی (اتانول دار) با ظرفیت تولید ۱۰۰‌هزار لیتر در روز در خوزستان ساخته شود.

عامری در مورد میزان سرمایه‌گذاری انجمن اتانول سازان گفت: آنها حدود ۲‌میلیون دلار به ازای تولید در یک واحد سرمایه‌گذاری کرده‌اند. براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده در سال ۱۳۸۹ تولید بنزین گیاهی در ایران آغاز خواهد شد و به گفته مسوولان شرکت پخش تولید این نوع از بنزین یک حرکت زیست محیطی به شمار می‌رود و استفاده از بنزین اتانول‌دار در خودروها، آلودگی‌های زیست محیطی در این بخش را به حداقل کاهش خواهد داد. همچنین با اضافه کردن اتانول به عنوان ترکیب بنزین عدد اکتان آن بالا خواهد رفت.

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص ظرفیت‌های تولید بنزین گیاهی در ایران، گفته بود: ظرفیت و میزان تولید بنزین گیاهی به ظرفیت‌های بخش خصوصی در این بخش بستگی دارد. وی همچنین در مورد هدف از ایجاد کارخانه تولید بنزین اتانول دار در خوزستان اشاره کرده بود: با توجه به قرار گرفتن کارخانه کشت و صنعت نیشکر در استان خوزستان، یک واحد ۱۰۰‌هزار لیتری جهت تولید بنزین اتانول‌دار در مجاورت این کارخانه ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است به غیر از مصارفی که اتانول در صنایع غذایی (تولید سرکه)، داروسازی، صنایع آرایشی بهداشتی، صنعت چاپ‌و... دارد، می‌توان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد.

به طور کلی اتانول با دو روش طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. در روش اول (طبیعی) از محصولات کشاورزی و ضایعات آن و در روش دوم (مصنوعی) از مواد نفتی مانند متانول و پروپانول اتانول استحصال می‌شود.

در حدود ۹۵‌درصد اتانول تولیدی جهان با استفاده از روش طبیعی (تخمیر گیاهان حاوی قند) و تنها ۵‌درصد از روش مصنوعی صورت می‌گیرد.

از کل تولید اتانول جهان به روش تخمیر، حدود ۶۵‌درصد از طریق تخمیر از محصولات جانبی صنایع شکر و ۳۵‌درصد دیگر از تخمیر سایر مواد قنددار مانند ذرت، گندم، خرما و غیره حاصل می‌گردد. در کشور ما به تازگی استفاده از اتانول به عنوان مکمل بنزین مورد توجه قرار گرفته و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

به دلیل این‌که اتانول ایران فقط از ملاس چغندر قند و نیشکر بدست می‌آید، بنابراین افزایش یا کاهش تولید اتانول رابطه مستقیمی با میزان تولید این دو محصول دارد.

با توجه به اینکه بنزین اتانول دار آلودگی بسیار کمتری نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد، بسیاری از کشورهای تولیدکننده به این نتیجه رسیده‌اند که از اتانول نه به‌عنوان سوخت مکمل، بلکه به عنوان سوخت اصلی و به‌جای بنزین استفاده کنند.